Usilujeme o systémovou proměnu českého školství.
Naším cílem je, aby se všechny děti učily naplno, s radostí, rovnými šancemi a ze škol odcházely připravené na výzvy a příležitosti 21. století. Proto se skrze naše know-how snažíme obohatit a proměnit veřejný vzdělávací systém.
Spolupráce jako klíč
Spolupracujeme s Ministerstvem školství, Národním pedagogickým institutem, Českou školní inspekcí, fakultami, které připravují budoucí učitele, a také s politiky, úředníky, zřizovateli a s neziskovou sférou. Společně s nimi usilujeme o to, aby české školy byly místem, kde děti naplno využívají svůj potenciál.
Co děláme?
- Prosazujeme systémové reformy a legislativní změny.
- Připomínkujeme zákony a strategie.
- Sbíráme data, realizujeme výzkumy, publikujeme studie.
- Navazujeme strategická partnerství.
- Otevíráme důležitá témata v médiích a veřejném prostoru.
Naše 3 klíčové oblasti

Reforma přípravy učitelů
Protože učitelé mají největší vliv na to, co si děti ze školy odnášejí a jak se tam cítí.

Systémová podpora ředitelů
Protože kvalitní vedení školy přímo ovlivňuje výuku, spokojenost učitelů a učení žáků.

Volební priority ve vzdělávání
Protože změny potřebují stabilní politickou podporu na národní, krajské i komunální úrovni.
Reforma přípravu učitelů

Od září 2021 spolupracujeme s Ministerstvem školství, 38 fakultami připravujícími učitele a dalšími organizacemi na reformě přípravy budoucích učitelů.
Cílem reformy je, aby školy měly dostatek dobře připravených učitelů, kteří pomohou všem dětem naplno rozvíjet jejich potenciál – v souladu se Strategií vzdělávání 2030+.
Na co se soustředíme?
- Od začátku jsme součástí pracovních a participativních skupin MŠMT.
- Zlepšujeme kvalitu pedagogických praxí a prosazujeme legislativní podporu provázejících učitelů (mentorů).
-
Usilujeme o úspěšnou implementaci kompetenčního rámce absolventa učitelství a o systémovou podporu vzdělavatelů budoucích učitelů.
- Víme, jak důležité je se v reformních snahách propojovat s dalšími organizacemi, proto jsme spojili advokační síly s partnery v rámci Koalice pro proměnu přípravy učitelů.
Už se nám povedlo
Poslední roky jsme usilovali o legislativní ukotvení podpory provázejících učitelů. Jsou to totiž právě oni, kdo má zásadní vliv na kvalitu praxí studentů učitelství a jejich připravenost na realitu učitelské profese. A povedlo se! V roce 2023 byla pozice provázejících učitelů ukotvena v novele zákona o pedagogických pracovnících.
V červenci 2025 navíc prezident Petr Pavel podepsal další zásadní novelu - novelu školského zákona. Ta přináší systém podpory pro 3 500 provázejících učitelů, který bude platný od 1. ledna 2026. Podpora zahrnuje především vstupní a průběžné vzdělávání a finanční ohodnocení. Celý systém je od roku 2023 pokusně pilotován a z průběžné evaluace je jasně zřetelný jeho přínos pro kvalitu praxí.
- Zahraniční srovnání: Provázející učitel - slepá skvrna přípravy učitelů v Česku. Kde se můžeme v Evropě inspirovat? (2022)
- Studie Proč se lidé nehlásí ke studiu učitelství a jak to změnit? (2021)
- Studie Co dělají čeští učitelé ve třídě jinak než ti v zahraničí? (2021)
- Studie Rozvoj pedagogických kompetencí učitelů jako nástroj prevence odchodu z profese (2021)
- Infografika Cesty k získání učitelské kvalifikace (2019)
- Výzkumná studie Utváření profesního sebepojetí učitele jako součást kurikula studijního programu učitelství (2022)
- Výzkum Modely pregraduální přípravy učitelů pro 2. a 3. stupeň (Finsko, Švédsko, Anglie, Estonsko, Rakousko) (2021)
- Shrnutí výzkumu Modely pregraduální přípravy učitelů pro 2. a 3. stupeň - Finsko, Švédsko, Anglie, Estonsko, Rakousko (hlavní zjištění a doporučení pro ČR) (2021)
- Výzkum Zkušenosti českých učitelů s distanční výukou (2021) + prezentace Jak podpořit učitele (2021)
- Výzkum Distanční vzdělávání na jaře a podzim 2020: Pohled rodičů (2021)
- Článek Provázející učitele čekají změny: V čem spočívají a komu prospějí? (2024)
- Článek Kompetenční rámec absolventa učitelství - příležitost přivést do škol kvalitnější učitele (2023)
- Článek MŠMT hledá cesty, jak systémově podpořit provázející učitele. Našlápnuto má dobře, příprava budoucích učitelů ale nemůže být pro ty provázející vedlejšákem (2023)
- Článek I učitelé potřebují své učitele (2022)
- Článek Provázející učitel jako slepá skvrna přípravy učitelů (2022)
- Odborný příspěvek Od sumativního hodnocení k formativnímu: kompetenční rámec studenta učitelství (2021)
- Článek z výzkumu Jak proměnit pregraduální přípravu učitelů? (2021)
- Odborný příspěvek Kompetenční rámec provázejícího učitele: od žité zkušenosti k evaluačnímu nástroji (2020)
- Článek Je učitelství ohroženou profesí? A je příprava budoucích učitelů v krizi? (2020)
- Článek Cesty ke kvalitní přípravě učitelů - co, proč a jak měnit? (2020)
- Odborný příspěvek Vliv inovativního vzdělávacího programu Učitel naživo na rozvoj klíčových profesních kompetencí studentů učitelství – výsledky evaluačního výzkumu (2020)
- Otevřená výzva senátorkám a senátorům: Podpořme novelu školského zákona v zájmu 170 000 učitelů a téměř dvou milionů dětí (2025)
- Otevřená výzva Sněmovně: Stáhněte pozměňovací návrh k převodu financování nepedagogických pracovníků v zájmu 170 tisíc učitelů a téměř 2 milionů dětí (2025)
- Otevřená výzva Parlamentu ČR: Novela školského zákona je jedinečnou šancí na lepší vzdělávací systém pro 170 000 učitelů a téměř dva miliony dětí (2025)
- Veřejná výzva ministru školství a ministru financí: Převod ONIV na zřizovatele škol znamená rezignaci na kvalitu vzdělávání a snižování nerovností (2025)
- Veřejná výzva ministru školství k dotažení změn zajišťujících podporu provázejících učitelů (2024)
- Společné stanovisko organizací Učitel naživo, Otevřeno, Začni učit a Učitelská platforma k nově vydaným požadavkům MŠMT pro učitelské vzdělávání (2024)
- Veřejná výzva organizací Učitel naživo, Učitelská platforma, Otevřeno, Začni učit!, SKAV, AŘZŠ ČR, AŘG ČR a ČSU ministru školství ke schválení změn v přípravě učitelů (2023)
- Společné prohlášení organizací Učitel naživo, Učitelská platforma, Otevřeno a Začni učit! ke vzniku Kompetenčního rámce absolventů učitelství (2023)
- Stanovisko organizací Učitel naživo, Učitelská platforma, Otevřeno a Začni učit! ke jmenování Mikuláše Beka ministrem školství (2023)
- Legislativní změny: Jaké změny přináší vládní novela školského zákona? (2025)
- Reforma učitelské přípravy běží dobře, její další koncepce se však zasekla: Nezávislé vyhodnocení let 2022–2024 a veřejná výzva ministru školství (2025)
- Česko úspěšně nastartovalo proměnu učitelské přípravy: Vyhodnocení cílů reformy přípravy učitelů za roky 2022 až 2024 (2025)
-
One-pager: Provázející učitelé - nevyužitá příležitost českého školství (2024)
-
Legislativní změny: Jaké změny může přinést novela školského zákona z října 2024?
-
Webový rozcestník Provázející učitelé
-
Policy paper Provázející učitel - slepá skvrna přípravy učitelů (2024)
-
Legislativní změny: Jaké změny přináší novela zákona o pedagogických pracovnících? (2023)
-
Memorandum Koalice pro proměnu přípravy učitelů (2022)
Systémová podpora ředitelů

Čeští ředitelé a ředitelky škol mají po učitelích největší vliv na kvalitu výuky – až 30 % toho, co se děti naučí, je ovlivněno kvalitou ředitele a řízení školy. Často jsou ale označováni za osamělé běžce, protože v České republice není uceleně zakotvena jejich institucionální podpora. Přitom mají obrovskou odpovědnost, více než 70 % rozhodnutí na škole spadá do jejich gesce. Čeští ředitelé tak mají společně s těmi z Nizozemí nejvíce odpovědnosti ze všech zemí OECD (průměr se pohybuje pouze okolo 40 %).
Jak jsme už ředitelům pomohli?
Ve spolupráci s Ministerstvem školství a Národním pedagogickým institutem ČR jsme na základě know-how z programu Ředitel naživo akreditovali a spustili nové 250hodinové kvalifikační studium pro ředitele Lídr školy s důrazem na pedagogický leadership. Budoucí i stávající ředitelé se zde učí, jak být dobrými pedagogickými lídry, jak realizovat vizi školy, motivovat a podporovat pedagogický sbor a sledovat dopad výuky na žáky. Pilotní program byl úspěšně zakončen v roce 2024 a nyní již běží pod hlavičkou veřejné instituce.
Co je ještě potřeba změnit?
Kvalifikačním studiem naše snahy nekončí. Proto podporujeme vznik systému podpory a vedení ředitelů. Jedná se o klíčovou změnu, která v Česku poprvé popisuje, jak ředitelům a ředitelkám zajistit kvalitní podmínky pro práci v každé fázi jejich kariéry. Na tvorbě jeho jednotlivých oblastí a opatření jsme spolupracovali v rámci pracovní skupiny společně se zástupci MŠMT, NPI ČR, ČŠI a dalších profesních a expertních organizací.
Na konci dubna 2025 byly výstupy této pracovní skupiny veřejně představeny a zároveň bylo podepsáno memorandum o spolupráci aktérů na implementaci s prvními signatáři. Vznikly dva zásadní dokumenty:
- I. komplexním strategický dokument, který popisuje navrhovaná opatření pro celou profesní dráhu ředitele,
- II. politický závazek pro období 2025 – 2027 obsahující čtyři priority, na které bude zaměřena pozornost:
- kompetenční rámec ředitele,
- rozvoj kvalifikačních studií,
- rozvoj mentorské a další podpory,
- podpora škol v regionech.
Systém podpory a vedení ředitelů zahrnuje soubor opatření v oblasti výběru, odměňování, kvalifikačního a dalšího vzdělávání, dlouhodobé podpory a posunu do dalších lídrovských rolí.
Základem je tzv. kompetenční rámec ředitele – prvním cílem, který podporujeme, je popsat, jak má kvalitní ředitel vypadat. Od toho se odvíjí i vše ostatní, např. změna Standardu studia pro ředitele škol a školských zařízení, který ve své inovované podobě musí být s kompetenčním rámcem v souladu.
V neposlední řadě opatření poskytnou nástroje i zřizovatelům škol. Umožní jim tak s řediteli efektivně spolupracovat na vytváření prostředí, kde se bude moci rozvíjet každý žák a student.
- Shrnutí: Pedagogický leadership (2024)
- Bulletin: Česko hledá ředitele škol (2024)
- Bulletin: O budoucnosti naší země se rozhoduje ve školách. Ředitelé jsou klíč (2023)
- Konference Česko hledá ředitele škol: Jak najít, vybrat a podpořit kvalitní pedagogické lídry? (2024)
- Workshop Inspirace ze zahraničních vzdělávacích systémů pro ředitele českých škol (2023)
- Konference Ředitelé a zřizovatelé: Jak na kvalitní školy, kde jsou děti na prvním místě? (2023)
- Konference Pedagogický leadership v ČR (2022)
Volební priority ve vzdělávání

Po sněmovních volbách v říjnu 2025 bude třeba učinit několik klíčových kroků pro proměnu českého školství. Za Učitele naživo proto navrhujeme konkrétní systémové změny – od kvalitnější přípravy a podpory učitelů a ředitelů, přes efektivní řízení škol a veřejné správy, až po stabilní a spravedlivé financování.
Podívejte se, co doporučujeme budoucím politickým lídrům a lídryním, aby české školství skutečně pomáhalo našim dětem růst
- Domácí úkoly - 7 investic do školství, které se obci vyplatí
- Domácí úkoly 2021
- Předvolební debata 2021: Učitel pro 21. století
Zůstaňte v obraze!
