Usilujeme o systémovou proměnu českého školství.

Naším cílem je, aby se všechny děti učily naplno, s radostí, rovnými šancemi a ze škol odcházely připravené na výzvy a příležitosti 21. století. Proto se skrze naše know-how snažíme obohatit a proměnit veřejný vzdělávací systém. 

Spolupráce jako klíč 

Spolupracujeme s Ministerstvem školství, Národním pedagogickým institutem, Českou školní inspekcí, fakultami, které připravují budoucí učitele, a také s politiky, úředníky, zřizovateli a s neziskovou sférou. Společně s nimi usilujeme o to, aby české školy byly místem, kde děti naplno využívají svůj potenciál.

Co děláme?

  • Prosazujeme systémové reformy a legislativní změny.
  • Připomínkujeme zákony a strategie.
  • Sbíráme data, realizujeme výzkumy, publikujeme studie.
  • Navazujeme strategická partnerství.
  • Otevíráme důležitá témata v médiích a veřejném prostoru.

Naše 3 klíčové oblasti

Reforma přípravy učitelů

Protože učitelé mají největší vliv na to, co si děti ze školy odnášejí a jak se tam cítí.

Systémová podpora ředitelů

Protože kvalitní vedení školy přímo ovlivňuje výuku, spokojenost učitelů a učení žáků. 

Volební priority ve vzdělávání

Protože změny potřebují stabilní politickou podporu na národní, krajské i komunální úrovni.

Reforma přípravu učitelů

Od září 2021 spolupracujeme s Ministerstvem školství, 38 fakultami připravujícími učitele a dalšími organizacemi na reformě přípravy budoucích učitelů.

Cílem reformy je, aby školy měly dostatek dobře připravených učitelů, kteří pomohou všem dětem naplno rozvíjet jejich potenciál – v souladu se Strategií vzdělávání 2030+.

Na co se soustředíme?

  • Od začátku jsme součástí pracovních a participativních skupin MŠMT.
  • Zlepšujeme kvalitu pedagogických praxí a prosazujeme legislativní podporu provázejících učitelů (mentorů).
  • Usilujeme o úspěšnou implementaci kompetenčního rámce absolventa učitelství a o systémovou podporu vzdělavatelů budoucích učitelů.

  • Víme, jak důležité je se v reformních snahách propojovat s dalšími organizacemi, proto jsme spojili advokační síly s partnery v rámci Koalice pro proměnu přípravy učitelů.

Už se nám povedlo

Poslední roky jsme usilovali o legislativní ukotvení podpory provázejících učitelů. Jsou to totiž právě oni, kdo má zásadní vliv na kvalitu praxí studentů učitelství a jejich připravenost na realitu učitelské profese. A povedlo se! V roce 2023 byla pozice provázejících učitelů ukotvena v novele zákona o pedagogických pracovnících. 

V červenci 2025 navíc prezident Petr Pavel podepsal další zásadní novelu - novelu školského zákona. Ta přináší systém podpory pro 3 500 provázejících učitelů, který bude platný od 1. ledna 2026. Podpora zahrnuje především vstupní a průběžné vzdělávání a finanční ohodnocení. Celý systém je od roku 2023 pokusně pilotován a z průběžné evaluace je jasně zřetelný jeho přínos pro kvalitu praxí.

Výzvy a stanoviska
Další advokační materiály

Systémová podpora ředitelů

Čeští ředitelé a ředitelky škol mají po učitelích největší vliv na kvalitu výuky – až 30 % toho, co se děti naučí, je ovlivněno kvalitou ředitele a řízení školy. Často jsou ale označováni za osamělé běžce, protože v České republice není uceleně zakotvena jejich institucionální podpora. Přitom mají obrovskou odpovědnost, více než 70 % rozhodnutí na škole spadá do jejich gesce. Čeští ředitelé tak mají společně s těmi z Nizozemí nejvíce odpovědnosti ze všech zemí OECD (průměr se pohybuje pouze okolo 40 %).


Jak jsme už ředitelům pomohli?

Ve spolupráci s Ministerstvem školství a Národním pedagogickým institutem ČR jsme na základě know-how z programu Ředitel naživo akreditovali a spustili nové 250hodinové kvalifikační studium pro ředitele Lídr školy s důrazem na pedagogický leadership. Budoucí i stávající ředitelé se zde učí, jak být dobrými pedagogickými lídry, jak realizovat vizi školy, motivovat a podporovat pedagogický sbor a sledovat dopad výuky na žáky. Pilotní program byl úspěšně zakončen v roce 2024 a nyní již běží pod hlavičkou veřejné instituce.

Co je ještě potřeba změnit?

Kvalifikačním studiem naše snahy nekončí. Proto podporujeme vznik systému podpory a vedení ředitelů. Jedná se o klíčovou změnu, která v Česku poprvé popisuje, jak ředitelům a ředitelkám zajistit kvalitní podmínky pro práci v každé fázi jejich kariéry. Na tvorbě jeho jednotlivých oblastí a opatření jsme spolupracovali v rámci pracovní skupiny společně se zástupci MŠMT, NPI ČR, ČŠI a dalších profesních a expertních organizací. 

Na konci dubna 2025 byly výstupy této pracovní skupiny veřejně představeny a zároveň bylo podepsáno memorandum o spolupráci aktérů na implementaci s prvními signatáři. Vznikly dva zásadní dokumenty:

  • I. komplexním strategický dokument, který popisuje navrhovaná opatření pro celou profesní dráhu ředitele, 
  • II. politický závazek pro období 2025 – 2027 obsahující čtyři priority, na které bude zaměřena pozornost:
    • kompetenční rámec ředitele,
    • rozvoj kvalifikačních studií,
    • rozvoj mentorské a další podpory,
    • podpora škol v regionech.
Více o systému podpory ředitelů

Systém podpory a vedení ředitelů zahrnuje soubor opatření v oblasti výběru, odměňování, kvalifikačního a dalšího vzdělávání, dlouhodobé podpory a posunu do dalších lídrovských rolí.

Základem je tzv. kompetenční rámec ředitele – prvním cílem, který podporujeme, je popsat, jak má kvalitní ředitel vypadat. Od toho se odvíjí i vše ostatní, např. změna Standardu studia pro ředitele škol a školských zařízení, který ve své inovované podobě musí být s kompetenčním rámcem v souladu. 

V neposlední řadě opatření poskytnou nástroje i zřizovatelům škol. Umožní jim tak s řediteli efektivně spolupracovat na vytváření prostředí, kde se bude moci rozvíjet každý žák a student.

Volební priority ve vzdělávání

Po sněmovních volbách v říjnu 2025 bude třeba učinit několik klíčových kroků pro proměnu českého školství. Za Učitele naživo proto navrhujeme konkrétní systémové změny – od kvalitnější přípravy a podpory učitelů a ředitelů, přes efektivní řízení škol a veřejné správy, až po stabilní a spravedlivé financování.

Podívejte se, co doporučujeme budoucím politickým lídrům a lídryním, aby české školství skutečně pomáhalo našim dětem růst

Zůstaňte v obraze!