Učitel naživo+
 Intenzivní dvouletý kvalifikační program pro budoucí učitele

(dříve tzv. pedagogické minimum)
S plusem pro každé dítě ve třídě

Učitel naživo+
Intenzivní dvouletý kvalifikační program pro budoucí učitele

(dříve tzv. pedagogické minimum)
S plusem pro každé dítě ve třídě

Učitel naživo+ je dvouletý program doplňujícího pedagogického studia. Je určený absolventům a absolventkám magisterských oborů, kteří chtějí učit na druhém stupni veřejných základních škol nebo na středních školách, ale chybí jim pedagogické vzdělání (dříve tzv. pedagogické minimum).

Přihlašování pro další školní rok proběhne v lednu. Odebírejte novinky a zůstaňte v obraze

Čím je Učitel naživo+ výjimečný

V programu Učitel naživo+ nejde jen o získání učitelské kvalifikace – je pro ty, kteří chtějí být skutečnými tahouny změny ve vzdělávání. Absolventi programu nejen učí, ale aktivně ovlivňují budoucnost každého žáka a tím i celé společnosti.

→ zjistit víc

Co vám studium přinese

Program vám poskytne intenzivní praxi, odborné vedení, rychlý profesní růst, učitelskou kvalifikaci a sebevědomí učit i v náročném prostředí nevýběrových škol – a zároveň vás propojí s komunitou zapálených, nadšených kolegů.

→ podrobné info o přínosech

Principy, na kterých program stojí

Sebereflexe, kognitivní psychologie, responzivní výuka, promyšlené plánování, budování podpůrného učebního prostředí a efektivní využití času s cílem zlepšovat výuku a profesní růst učitele.

→ principy detailně

Co v programu zažijete

Absolvujete 150 hodin praxe na školách a 150 hodin výukových bloků, reflektivních seminářů a oborových skupin, které vás komplexně připraví na kvalitní a efektivní výuku všech žáků.

→ podrobnější info

Přijímací řízení

Probíhá ve dvou kolech. V prvním uchazeč zpracuje online přihlášku s motivační esejí a životopisem, a druhé proběhne formou osobního setkání v Praze s výukovou ukázkou, skupinovým úkolem a pohovorem – a vyžaduje pečlivou přípravu.

→ přijímačky detailně

Jaký obor můžete učit?

Náš program je určen pro absolventy vysokých škol, jejichž studijní obor odpovídá předmětům vyučovaných na 2. stupni ZŠ nebo na SŠ.

→ jaké to jsou obory

Jaké jsou podmínky a předpoklady přijetí do programu

Program je určen pro absolventy magisterského studia bez pedagogické kvalifikace, kteří sdílí hodnoty Učitele naživo, chtějí učit ve veřejném školství a jsou připraveni věnovat studiu, praxi i vlastnímu rozvoji dostatek času a energie.

→ zjistit více

Absolvování a zakončení programu

Osvědčení o absolvování programu účastník získá po splnění všech studijních, praktických a závěrečných požadavků. Včetně účasti na výuce, praxí, splněním průběžných úkolů, souhrnných zkoušek a závěrečné práce.

→ číst dál

Časová náročnost

Studium v programu Učitel naživo+ trvá dva roky a kombinuje sobotní výukové bloky, pravidelné reflektivní semináře, praxi ve škole, samostudium i závěrečné písemné práce, přičemž časová náročnost se postupně zvyšuje podle míry vaší učitelské odpovědnosti.

→ více o časových požadavcích

Lidé, kteří vás provedou programem

Naši vzdělavatelé patří mezi špičky ve svém oboru. Vedou nejen výukové bloky a reflektivní semináře, ale také se věnují vašemu pokroku během celého programu. Vzdělávání probíhá v souladu s Kompetenčním rámcem absolventa a absolventky učitelství MŠMT.

→ celý tým

Čím je program výjimečný

V programu Učitel naživo+ nejde jen o získání učitelské kvalifikace – je pro ty, kteří chtějí být skutečnými tahouny změny ve vzdělávání. Absolventi programu nejen učí, ale aktivně ovlivňují budoucnost každého žáka a tím i celé společnosti.

České školy čelí hlubokým nerovnostem ve vzdělávání – žáci ze znevýhodněného prostředí zaostávají za svými vrstevníky až o tři roky. Program Učitel naživo+ vychovává pedagogy, kteří mohou tento trend zvrátit a posunout české vzdělávání na úroveň nejúspěšnějších zemí, jako jsou Estonsko, Polsko nebo Velká Británie.

Učitel naživo+ je příležitostí stát se nejen učitelem, ale i hnacím motorem změny.

Co vám studium přinese

1. Získáte sebevědomí učit i v náročném prostředí

Pod vedením zkušených vysokoškolských vzdělavatelů a provázejících učitelů budete vědomě rozvíjet své učitelské sebepojetí (proč a jak chci učit) a řemeslné dovednosti, jako je management třídy, vztahy se žáky a znalosti z kognitivní psychologie. To vše je klíčové pro efektivní výuku v heterogenních třídách na běžných veřejných školách, kde jsou kvalitní učitelé nejvíce potřeba.

2. Prožijete intenzivní a smysluplnou praxi

Zažijete reflektovanou praxi: první rok ve spolupráci s provázejícím učitelem, druhý rok již v rámci regulérního zaměstnání s podporou mentora, spolužáka a uvádějícího učitele. Praxe probíhá na běžných veřejných školách, kde má vaše činnost největší dopad. Naučíte se obstát i ve třídách s náročnými žáky, kde je vaše pomoc nejvíce potřeba.

3. Budete se učit od nejlepších

Získáte přístup k předním odborníkům a špičkovému know-how z České republiky i ze zahraničí. Vzdělávat vás budou zkušení praktici, se kterými budete sdílet své zkušenosti a rozvíjet své didaktické znalosti. Budete také navštěvovat inspirativní české školy během pravidelných exkurzí.

4. Váš pokrok bude akcelerovaný

Program pro budoucí učitele je ambiciózní a očekává naplnění šesti profesních kompetencí podle Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství MŠMT. Výukové bloky, intenzivní  reflektovaná praxe a průběžné vzdělávání od provázejících učitelů vám pomohou dosáhnout akcelerovaného pokroku v učitelské profesi, dokonce nad rámec úrovně stanovené MŠMT.

5. Získáte učitelskou kvalifikaci
Program realizuje Učitel naživo, zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, z.ú. ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Univerzity Hradec Králové a je akreditovaný u MŠMT. Opravňuje vás učit na druhém stupni ZŠ či na SŠ předměty blízké vašemu absolvovanému vzdělání v magisterském stupni.
6. Stanete se součástí komunity zapálených kolegů
Zapojíte se do studentské a později profesní komunity, která usiluje o proměnu výuky na běžných veřejných školách v Česku. Budete inspirací pro své kolegy a budoucí studenty učitelství, s cílem zajistit, aby se všichni žáci, včetně znevýhodněných, učili naplno a s radostí a dosahovali přitom takových výsledků, které ovlivní jejich životní dráhy.

Na jakých principech stojí Učitel naživo+

1) Sebepojetí a seberozvoj

Záleží na tom, jak o sobě jako o učiteli přemýšlím. Pozitivně pojímám žáky a sebe sama – věřím, že všichni žáci mohou naplnit požadavky kurikula a věřím, že má práce je důležitá a mohu se v ní zlepšovat. Zásadním nástrojem zlepšování je pravidelná reflexe vlastní praxe. (Pravdová, 2014)

2) Kognitivní psychologie

Učení je změna v dlouhodobé paměti. Abychom zvýšili pravděpodobnost učení, vycházíme z principů kognitivní psychologie: mj. promyšleně volíme cíl a obsah hodiny, aby žáci věnovali pozornost tomu, co je relevantní, a nepřetěžovali pracovní paměť, navazujeme na předchozí znalosti, vyvoláváme znalosti z paměti, pomáháme žákům vytvářet propojené mentální modely nabytých znalostí v dlouhodobé paměti. (Willingham, 2023)

3) Kontrola porozumění a responzivita

Učíme žáky s oporou v důkazech o učení, čili přesvědčujeme se, že pochopili látku a přizpůsobujeme tomu responzivně výuku. (Fletcher-Wood, 2021)

4) Plánování

Dobrému učení ve třídě předchází dobrá příprava na hodinu (vím co,jak a proč si mají žáci z výuky odnášet). Dobrému plánování napomáhá učitelova organizovanost (vhodné nakládání s vlastním časem). (Wiliam & Leahy, 2016)

5) Budování efektivního prostředí a návyků pro učení

Prosociálnímu chování je třeba žáky učit, zejména skrze práci s jasnými pravidly a návyky, abychom vytvořili pozitivní normy pro chování ve třídě a pro rozvoj osobnosti: např. schopnost se soustředit, naslouchat, spolupracovat. (Bennet, 2024)

6) Čas a efektivita

Čas je v učení zásadní komodita, s níž nakládáme efektivně, aby si žáci odnesli ze školy co nejvíce. Cílem je dosáhnout maximálního pokroku pro všechny žáky za nejkratší možný čas. (Lemov, 2021)

7) Vysoká očekávání a vztahy

Od žáků máme vysoká očekávání a neslevujeme z nich – tím nejvíce pomůžeme každému žákovi a žákyni uspět. Na tomto principu – skrze dobré učení a vysoká očekávání – s žáky rozvíjíme dobré vztahy. Žáci nám důvěřují, protože vidí a chápou, že naše výuka je orientovaná na to, aby v ní všichni uspěli. (Hattie, 2022)

8) Rozvoj inteligence žáků skrz přemýšlení

Inteligence ovlivňuje profesní úspěch žáků i jejich osobní spokojenost. Inteligenci zvyšujeme tím, že si žáci ukládají informace do dlouhodobé paměti. Aby se tak dělo, je potřeba zajistit, aby co nejvíce a co nejdéle hluboce přemýšleli. (Didau, 2023)

9) Oborová didaktika

Pro efektivní výuku je třeba znát obsah svého předmětu a jak se mu žáci učí. V této oblasti se neustále rozvíjíme. (Coe et al., 2020)

10) Wellbeing

Nejdůležitějším nástrojem pro výuku žáků je expertíza samotného učitele – tu uplatňujeme nejvíce, když se cítíme dobře. Pečujeme o sebe tak, abychom ze své expertízy mohli dlouhodobě čerpat. (Coe et al., 2020)

Co v programu zažijete

Praxe na školách (150 hodin)

V tandemu i samostatně

V prvním roce studia vám studijní oddělení zajistí praxi na základních a středních školách v Praze a okolí, kde budete učit dvě hodiny týdně, a to buď samostatně, nebo v tandemu. Další dvě hodiny týdně budou věnovány společnému plánování a reflexi. Celkem tedy strávíte na škole čtyři hodiny týdně plus čas k zápisu docházky a poznámek do deníku.

Praxe zahrnuje nejen výuku žáků, ale také spolupráci s kolegy a vzájemnou zpětnou vazbu. V rámci své studijní jednotky budete společně plánovat, aplikovat poznatky, vyhodnocovat dopad výuky a tento proces stále zdokonalovat.

Ve druhém ročníku budete za svou výuku nést plnou odpovědnost. Na konci prvního ročníku si najdete školu, kde budete učit minimálně 5 hodin týdně na druhém stupni ZŠ nebo na SŠ. Školu si můžete vybrat podle svých preferencí, ale musí zde být alespoň 15 % žáků se sociálním znevýhodněním. Na praxi budete dále rozvíjet své dovednosti v práci s heterogenními třídami. Budete pracovat ve dvojici s dalším spolužákem, s nímž se budete vzájemně navštěvovat, plánovat a reflektovat výuku. Podpoří vás také zkušený mentor.

Nedílnou součástí praxí jsou také exkurze do inspirativních škol v Praze i mimo ni, které odpovídají profilu programu. Za dobu konání programu absolvujete tři exkurze.

Výukové bloky, reflektivní semináře a setkání oborových skupin (150 hodin)

Vědět že, vědět jak, vědět proč

Program začíná třídenním zahajovacím institutem. Další celodenní výukové bloky se konají zhruba jednou za dva měsíce o sobotách.
V těchto blocích získáte důležité znalosti (vědět že) a rozvinete dovednosti (vědět jak) potřebné pro efektivní a úspěšnou výuku, která má pozitivní dopad na pokrok všech žáků.
Naši vzdělavatelé vás budou přímo učit a modelovat klíčové postupy, přičemž dbáme na to, aby výuka byla responzivní. To znamená, že budeme pravidelně kontrolovat vaše porozumění a poskytovat podporu při případných potížích, abyste byli schopni aplikovat získané znalosti v praxi.

Výukové bloky modelují přesně to, co chceme od kvalitní výuky ve třídě: vysoká očekávání, bezpečné prostředí a úspěch pro všechny. Jsou doplněny o pravidelné opakování a nácvik vybavování z paměti, aby se zajistilo hluboké porozumění a předcházelo zapomínání.

Další součástí programu jsou reflektivní semináře a setkání oborových skupin, které se konají jednou až dvakrát měsíčně ve čtvrtek večer. V rámci těchto seminářů budete pod vedením vzdělavatelů reflektovat své zážitky a poznatky z praxí (vědět proč), pracovat na vlastních rozvojových cílech a prohlubovat své znalosti. . 

Program Učitel naživo+ tedy nabízí komplexní a intenzivní výuku, která vám pomůže stát se úspěšnými a efektivními učiteli. Budete schopni zajistit vysokou kvalitu vzdělávání a podpory všech žáků.

Podmínky a předpoklady přijetí do programu

Formální předpoklady

  • Ukončené magisterské studium (titul Mgr./Ing./MgA. apod.), odpovídající svým charakterem některému ze všeobecně vzdělávacích předmětů vyučovaným na 2. stupni ZŠ nebo SŠ
  • Nezískaná pedagogická kvalifikace. Program je určen pro budoucí učitele, kteří chtějí získat kvalifikaci, nikoli pro ty, kteří ji již mají a chtějí si jen zdokonalit své kompetence.

Hodnotové předpoklady

  • Soulad s vizí organizace Učitel naživo

  • Otevřenost novým myšlenkám a připravenost kriticky nahlédnout své dosavadní smýšlení ve světle nových poznatků.

  • Zájem dlouhodobě pracovat se žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí a nalézat v této práci smysl i intelektuální výzvu.

  • Ochota a schopnost překonávat překážky, neboť práce učitele je mentálně i emocionálně náročná, zejména během prvních let praxe.

  • Schopnost respektující spolupráce s kolegy za účelem vlastního seberozvoje a seberozvoje žáků.

Časové podmínkypředpoklady

  • Schopnost efektivně nakládat s časem a ochota jej investovat do praktické i teoretické části studia, včetně dojíždění na praxe a prezenční výuku, přípravy výuky a domácích úkolů.

  • Schopnost vyvážit studium, práci a osobní život, případně i pracovní závazky mimo program. (Zkušenosti ukazují, že je vysoce náročné spojit program s prací na plný úvazek.)

  • Záměr učit ve druhém roce studia alespoň na částečný úvazek na druhém stupni veřejné ZŠ nebo na SŠ.

Přijímací řízení

1. kolo
Online přihláška

Vyplníte online přihlášku a přiložíte:

  • životopis
  • motivační esej dle našeho zadání

Na základě splnění formálních podmínek a kvality zaslaných materiálů rozhodneme o vašem postupu do 2. kola. Doporučujeme si na přípravu vyhradit několik hodin.

2. kolo
Osobní setkání v Praze

Toto kolo zahrnuje:

  • krátkou výukovou ukázku

  • reflexi a skupinový úkol

  • individuální pohovor

Přijímací řízení se koná prezenčně v Praze, proto si vyhraďte celý den. Příprava může opět zabrat několik hodin, pokud chcete být úspěšní.

Jaký obor můžete učit?

Náš program je určen pro absolventy vysokých škol, jejichž studijní obor odpovídá některému z těchto předmětů vyučovaných na 2. stupni ZŠ nebo na SŠ:

  • Přírodovědné předměty

  • Humanitní předměty

  • Cizí jazyky

  • Výchovné předměty (hudební, výtvarná, dramatická, tělesná výchova)

Zjistěte, které předměty můžete vyučovat s vaší kvalifikací na přehledné stránce naší spřátelené organizace Začni učit!.

Absolvování a zakončení programu

Osvědčení o úspěšném absolvování programu získáte, pokud splníte následující požadavky:

  1. Účast na vzdělávacích blocích a praxi – musíte absolvovat teoretickou výuku i praktickou část programu v plném rozsahu.

  2. Plnění průběžných úkolů z jednotlivých vzdělávacích bloků.

  3. Povinná praxe – splníte minimální počet hodin přímé výuky a další požadavky, jako jsou exkurze na školy.

  4. Souhrnné zkoušky – úspěšně složíte zkoušky ze všech studijních oblastí (např. analýza videoukázky z vaší výuky).

  5. Pedagogická výzva – sepíšete a obhájíte závěrečnou práci, ve které propojíte svou praxi s teorií a odbornou literaturou.

  6. Závěrečná zkouška před komisí – obhájíte své znalosti a dovednosti před odbornou komisí.

Splněním těchto podmínek získáte osvědčení o úspěšném absolvování programu Učitel naživo+.

Časová náročnost a organizace výuky a praxe

První rok

  • Třídenní zahajovací institut v září: čtvrtek až sobota 9:00–17:00

  • Pět sobotních výukových bloků: sobota 9:00–17:00

  • Podvečerní reflektivní semináře nebo setkání oborových skupin: každé dva týdny, čtvrtek 16:00–18:00

  • Jeden necelý den v týdnu na praxi ve škole: cca 110 hodin, čas praxí určuje provázející učitel dle rozvrhu na škole

  • Samostatná domácí práce: až 4 hodiny týdně, zahrnuje přípravu na praxe (1–3 hodiny týdně) a samostudium (cca 1 hodina týdně)

  • Příprava a absolvování dvou tripartitních schůzek: se vzdělavateli programu a provázejícím učitelem (2. a 4. čtvrtletí školního roku)

    Sepsání seminární práce: v rozsahu cca 10 normostran (3. a 4. čtvrtletí školního roku)

Druhý rok

  • Pět sobotních výukových bloků: sobota 9:00–17:00, včetně závěrečných zkoušek

  • Podvečerní reflektivní semináře nebo setkání oborových skupin: každé dva týdny, čtvrtek 16:00–18:00

  • Praxe na vámi vybrané škole, kde budete zaměstnáni:
    časová náročnost závisí na objemu vašeho úvazku

  • Samostudium: zhruba 1 hodina týdně na zpracování úkolů, četbu odborné literatury a doplňování oborových znalostí

  • Příprava a absolvování dvou tripartitních schůzek: se vzdělavateli programu a provázejícím učitelem (2. a4. čtvrtletí školního roku)

  • Sepsání závěrečné práce: v rozsahu cca 10 normostran (3. a 4. čtvrtletí školního roku)

Jak hodnotí studenti program Učitel naživo+? 

Organizace výuky a praxe

Místo konání: Všechny výukové bloky, včetně zahajovacího institutu, reflektivních seminářů a setkání oborových skupin, probíhají prezenčně v Praze.

Praxe: V prvním ročníku probíhá na školách v Praze a okolí.

Exkurze: Během studia se třikrát zúčastníte návštěvy inspirativních českých škol.

Lidé, kteří vás provedou programem

Péče o studenty

Náš tým péče o studenty je tu pro vás na každém kroku. Pomáháme s formálními náležitostmi programu (např. docházka) a vždy jsme připraveni zodpovědět vaše dotazy organizačního charakteru. Vaše bezproblémová zkušenost se studiem je pro nás prioritou.

Mentoři a hospitační tým

Podporují provázející učitele v jejich práci se studenty na praxích. Hospitují ve vyučovacích hodinách vedených studenty a podporují spolupráci studentů a učitele v rámci studijní jednotky.

Cílem hospitací je podpořit studenty v identifikaci jejich silných stránek, rozpoznání problematických oblastí a nalezení cest ke zlepšení. Tento proces je klíčový pro profesní růst budoucích učitelů.

Kromě mentorů a vzdělavatelů zajišťují hospitace i další odborníci, kteří přispívají svými zkušenostmi a znalostmi k úspěchu studentů.

Provázející učitelé: klíčoví partneři

Jsou hlavními partnery studentů přímo ve třídě. Společně s nimi plánují, realizují a reflektují výuku. Kromě toho se účastní průběžných vzdělávacích setkání, kde si rozšiřují své znalosti o efektivních strategiích pro výuku znevýhodněných žáků. V kolegiálním prostředí pak sdílejí a reflektují své zkušenosti z praxí, což obohacuje jejich profesní rozvoj i studenty.

Lektoři: průvodci oborem a výukou

Pravidelně vedou setkání oborových skupin, kde studenty učí, jak identifikovat klíčové koncepty jejich oboru a jak se orientovat v kurikulu daného předmětu. Pomáhají jim plánovat výukové cíle a strukturovat je do tematických celků, které tvoří logickou sekvenci vyučovacích hodin.

Lektoři se zaměřují také na identifikaci častých žákovských miskoncepcí a pomáhají studentům odhalit případné mezery v jejich oborových znalostech. Tyto mezery si studenti následně doplňují formou samostudia.

Komunita absolventů a provázejících učitelů: společně dál

Programem to nekončí! Učitel naživo dlouhodobě podporuje Komunitu absolventů a provázejících učitelů – skupinu zapálených pedagogů, kteří se vzájemně inspirují, reflektují výuku a poskytují si oporu během své profesní kariéry.

Absolventi jsou klíčovými ambasadory našeho programu a zůstávají s námi v kontaktu. Sledujeme jejich úspěchy a nadále je podporujeme, aby se jim dařilo nejen v začátcích, ale i v průběhu jejich kariéry.