Lídři lídrům
Rozvojový program pro lídry ve vzdělávání


Lídři lídrům je vzdělávací program pro ředitele, jejich zástupce a další aktéry ve vzdělávání, kteří chtějí podporovat a rozvíjet vedení škol v regionech.
Učit se naplno a s radostí si zaslouží všechny děti. Pojďte se dělit o své zkušenosti a společně se učit posouvat všechny školy, ne jen tu svou. Pojďte se přímo podílet na systémové změně českého vzdělávání.
Program vytvářejí a realizují JOB - spolek pro inovace a Učitel naživo.

"Vedení škol má zásadní vliv na kvalitu vzdělávání. Přesto v Česku stále chybí systémová podpora ředitelů a zástupců v pozici pedagogických lídrů. Společně tuto situaci můžeme změnit!
Jste ředitelem školy, zástupcem nebo jinou cestou působíte ve vzdělávání v oblasti pedagogického leadershipu? Zapojte se do tříletého programu Lídři lídrům!"
Jitka Kmentová
průvodkyně programu, Učitel naživo

"Staňte se lídrem, který dokáže efektivně podporovat školy v jejich rozvoji prostřednictvím facilitace učících se skupin, provázením jednotlivých škol či mentoringem.
Čeká vás intenzivní profesní rozvoj v učící se skupině, který vám umožní vstoupit do nových rolí nebo se ve svých rolích posunout dále."
Ivan Čermák
průvodce programu, JOB - spolek pro inovace
Rozvíjíme pedagogický leadership vedení škol
Věříme, že hlavním úkolem ředitelů je pedagogické vedení školy.
Podílíme se na implementaci systémových strategií podpory vedení škol
Vycházíme z cílů definovaných ve Vizi Systému podpory a vedení ředitelů škol, Strategii 2030+ a MŠS.
Podporujeme vznik a fungování učících se skupin v regionech ČR
Usilujeme o to, aby naši účastníci podporovali setkávání učících se skupin ředitelů i zástupců zaměřených na kvalitní učení.
Trénujeme facilitační, mentorské a průvodcovské dovednosti
Každý účastník se během programu začne podílet na lídrovské aktivitě ve svém regionu. V rámci programu dostane podporu k tomu, aby mohl aktivitu efektivně plánovat, realizovat a reflektovat.
Nabízíme příležitost k dalšímu kariérnímu růstu
Zkušenému vedení škol nabízíme další rozvoj a uplatnění v jejich roli. Získané know-how lze využít pro kariérní posun mimo roli ředitele nebo zástupce školy.
Pro koho je program
Pro zkušené ředitele, zástupce a další lídry ve vzdělávání, kteří:
- mají min. 6 let zkušeností jako ředitel či zástupce ředitele mateřské, základní či střední školy nebo mají zkušenost s vedením lidí ve vzdělávání (např. v neziskové organizaci nebo jiné instituci zaměřené na vzdělávání),
- mají zájem zlepšovat učení dětí i nad rámec své vlastní školy nebo stávajícího působiště,
- mají praxi v dlouhodobém vzdělávání dětí či dospělých.
Uplatníte se jako
klíčový aktér
změny
Absolventi programu se stanou důležitou součástí systému podpory vedení škol. Nejčastěji budou moci působit jako:
- Facilitátor učících se skupin – provází skupiny lídrů ve sdílení, společném učení a reflexi.
- Průvodce vedení škol – spolupracuje s vedením školy na rozvoji strategie, kultury učení a směřování školy.
- Mentor vedení škol – poskytuje individuální podporu ředitelům v různých fázích jejich kariéry.
- Uvádějící ředitel – podporuje nově nastupující ředitele v jejich začátcích.
Silný důraz klademe na praktické dovednosti – co se naučíte, hned použijete.
Přihlášky lze zasílat do 8. 6. 2025.
V případě nenaplnění kapacity programu bude přihlašování prodlouženo.
Co vás čeká v programu
1. rok
Pedagogický leadership a osobní plán profesního rozvoje
- Vytváříme učící se skupinu, která se pravidelně setkává a střídá témata pedagogického leadershipu a kvalitního učení.
- Věnujeme se pojetí lídra, provádění systémových změn a využíváme dobrou praxi ze zahraničí.
- Pracujeme na posílení facilitačních, mentorských a průvodcovských dovedností.
- Vytváříme osobní plán rozvoje.
2. rok
Facilitační, mentorská a průvodcovská role a praxe v terénu
- Druhý rok stavíme na reflektované terénní praxi v bezpečném prostředí učící se skupiny.
- Učící se skupina se dál věnuje tématům kvalitního učení, leadershipu a systémové změny.
- Pokračujeme v práci s plánem osobního rozvoje.
3. rok
Převzetí odpovědnosti
- Účastníci ve svém regionu působí jako facilitátoři, mentoři a nebo průvodci. A pokud je to možné, připojují se k probíhajícím systémovým aktivitám.
- K rozvoji v rámci učící se skupiny se přidává cílená individuální podpora každého z účastníků.
Forma výuky
Program probíhá prezenčně, zahrnuje práci ve skupinách i individuální podporu. Staví na principech reflexe, sdílení praxe a učení v terénu. Silný důraz klademe na praktické dovednosti – co se naučíte, hned použijete.

Časové nároky
- Každý rok zahájíme společným 2denním vzdělávacím výjezdem
(16 h vzdělávání; mimo Prahu). - 4 dny vzdělávání v učící se skupině zhruba 1× za 2 měsíce (v Praze, listopad-květen).
- Účastníci, kteří dosud neabsolvovali žádný z následujících kurzů: facilitační, koučovací, mentorský nebo průvodcovský v rozsahu alespoň 40 hodin, si v průběhu prvního roku programu zvolí a doplní jeden z nich.
Termíny vzdělávání pro školní rok 2025/2026
- úvodní dvoudenní vzdělávání:
úterý 21. a středa 22. října 2025 - úterý 25. listopadu
- úterý 27. ledna
- úterý 7. dubna
- úterý 26. května
Cena a financování
- Cena programu bude 24 000 Kč / rok. Díky našim dárcům můžeme nabídnout cenu za program v této výši. Jeho reálná cena přesahuje 50 000 Kč ročně.
- Možnost financovat z OP JAK.
- Cena facilitačního, koučovacího, mentorského nebo průvodcovského kurzu není zahrnuta v ceně vzdělávacího programu.
Jak se přihlásit
Zájemci o program se přihlašují pomocí elektronické přihlášky. Ta zahrnuje strukturovaný životopis a vyplnění dotazníku, který pomáhá ověřit soulad vašich hodnot a očekávání s cíli programu. Součástí dotazníku je také otevřená otázka, na kterou zájemci odpoví formou krátké úvahy.
Kdo vás programem provede

Ivan Čermák
průvodce programu
Působím jako mentor, lektor a průvodce škol v organizaci JOB – spolek pro inovace, kde se věnuji rozvoji programu pro průvodce a oblasti podpory škol.
Ve vzdělávání pracuji přes dvacet let. Učil jsem na obou stupních základní školy i pedagogiku na lyceu. Spoluzaložil a vedl jsem dvě základní školy. V Učiteli naživo jsem vedl tým zaměřený na program pro provázející učitele a facilitoval spolupráci MŠMT s pedagogickými fakultami. Absolvoval jsem výcviky v mentoringu a koučinku.
V sedmi jsem posekal kus pole kombajnem. Mám rád jízdu na kole, komiksového Scotta Pilgrimma a jsem skaut. Nejraději piju černý čaj se svou ženou a čtu se synem.

Kristýna Felcmanová
průvodkyně programu
Jsem koučkou, mentorkou a lektorkou v oblasti vzdělávání a kultury. Velkou životní školou pro mne byli lidé, se kterými jsem se setkávala, pracovala a u kterých jsem studovala. Nedílnou součástí mého profesního růstu byly vždy projekty, u jejichž zrodu jsem často stála. A s velkým nasazením je spolu s dalšími kolegy a kolegyněmi rozvíjela v profesionální organizace s důrazem na dopad v jejich oboru. Byla jsem u zrodu a rozvoje organizací Učitel naživo, Jules a Jim, VyšeHrátky, Elixír do škol nebo vstupovala do subjektů již zavedených (NKP Vyšehrad či H-mat), abych přispěla ke změně v dané oblasti. V současné době též vyučuji na katedře produkce DAMU v Praze. Zároveň zde spolupracuji s ředitelkou a týmem divadla Disk a kabinetem režie a dramaturgie KALD. Dva roky jsem byla průvodkyní radní pro školství na MČ Praha 5.

Petr Karas
průvodce programu
Ve školství působím přes 27 let jako učitel, zástupce a ředitel na všech stupních – od mateřských po vysoké školy, ve státním, církevním i soukromém sektoru. Nejdéle jsem byl spojen s Lauderovými školami v Praze, kde jsem působil jako ředitel. Vedle toho jsem více než 20 let pracoval jako redaktor a šéfredaktor v nakladatelstvích specializujících se na odborné publikace a periodika zaměřená na kartografii, geografii, historii a pedagogiku, později i jako spolumajitel Nakladatelství P3K. Jsem spoluautorem učebnic a odborných textů. Absolvoval jsem program Ředitel naživo, vystudoval Přírodovědeckou a Filozofickou fakultu UK a školský management na Pedagogické fakultě UK.
Jsem garantem Komunity absolventů programu Ředitel naživo a průvodcem v jeho současné podobě. Věřím v sílu učící se komunity jako nástroje smysluplné podpory školního leadershipu.

Jitka Kmentová
průvodkyně programu
Byla jsem ředitelkou pražského čtyřletého Gymnázia Na Zatlance. Dlouhodobě se věnuji vzdělávání těch, které zajímá budování školy, kde je dobře učitelům i žákům a kde se od sebe všichni učí. Působím jako koučka, mentorka a lektorka.

Kamila Zemanová
průvodkyně programu
Již 33 let působím ve vzdělávání, z toho 29 let jako ředitelka nestátní inovativní školy s programem Začít spolu a skvělým týmem. Mým celoživotním tématem je smysluplné a respektující vzdělávání – nejen dětí, ale i dospělých. Stále se s dětmi a dospělými ráda učím. Dlouhodobě se věnuji proměnám školní kultury a vztahů v ní, změnám v přístupu k učení a vlastní odpovědnosti, podpoře pedagogů v neformálním vzdělávání.
Jsem lektorkou, mentorkou a průvodkyní škol v organizaci JOB – společnost pro inovace a rozvoj ve vzdělávání.
"Poptávka po lidech, kteří jsou schopni efektivně podporovat vedení škol, je obrovská. Ze strany zkušenějších ředitelů a zástupců se nám zase potvrzuje nadšení a chuť využít nasbírané know-how při podpoře vedení jiných škol. Program Lídři lídrům reaguje na tuto situaci a přináší vám možnost rozvíjet ve skupině nadšených kolegů velmi žádané dovednosti. Těšíme se na vás."
Alena Janďourková
product owner programu, Učitel naživo
