Kdo jsme
Jsme nevládní organizace, která aktivně usiluje o pozitivní změnu českého vzdělávání. S naším týmem odborníků jsme vyvinuli a úspěšně zavedli inovativní programy pro učitele a ředitele škol, které přinášejí zásadní zlepšení do vzdělávání dětí. Věříme, že kvalitní vzdělání je klíčem k ekonomickému i společenskému růstu. Pokud chceme skutečnou změnu, musíme začít jednat teď.
Naše vize
Naším cílem je, aby se všechny děti ve školách učily naplno, s radostí a s rovnými šancemi. Proto podporujeme učitele, kteří ví, kam směřují, budují vztahy založené na důvěře a vytvářejí podnětné prostředí pro rozvoj každého dítěte. Ředitelé, které podporujeme, přivádějí k životu vizi školy zaměřenou na dítě, jeho vzdělávání a růst. Poskytují prostor a podporu, vytvářejí otevřenou a učící se společnost a neustále sledují skutečný dopad na žáky a jejich vzdělávání. Děti, které toto zažijí, budou připravené čelit výzvám a příležitostem 21. století.


Náš cíl
Změny ve vzdělávání vyžadují čas, neprojeví se ze dne na den, proto náš cíl směřuje k roku 2030. Do té doby chceme ovlivnit práci 20 000 učitelů a 1 000 ředitelů škol. Proč právě tato čísla? Je to 20 % celého vzdělávacího systému, což je kritická masa pro šíření inovací. Tento impuls české školství potřebuje k zásadní proměně.
Jak by měla vypadat škola “naživo”
-
Dítě je vždy ve středu zájmu a rozvíjí plně svůj potenciál.
-
Učitel je průvodce, který vytváří podnětné prostředí založené na důvěře a inspiraci.
-
Ředitelé stanovují vizi školy a poskytují podmínky pro růst učitelů.
-
Školy a ředitelé spolupracují a sdílejí své zkušenosti.
-
Učitelé se opírají o nejnovější výzkumy a reflektují svou praxi.
-
Děti odcházejí ze škol motivované k dalšímu vzdělávání a osobnímu rozvoji.
Náš příběh
Náš tým tvoří lidé, které formovaly skautské oddíly, zahraniční univerzity a výjimečné české školní třídy. Víme, že vzdělávání může být radostné a naplňující pro každé dítě. A nejsme sami – naši komunitu již tvoří tisíce zapálených učitelů a ředitelů. Programem Učitel naživo prošlo přes 200 absolventů a studentů, a Ředitel naživo přivítal více než 160 účastníků. K tomu přibývá desítky spolupracujících škol, učitelů a přibližně 93 tisíc dětí, jejichž vzdělávání jsme měli tu čest ovlivnit.
2012
Začínáme spolupracovat na studiích v rámci Národní ekonomické rady vlády (NERV), které potvrzují, že kvalita práce učitelů je klíčovým faktorem konkurenceschopnosti celé země.
2014
Identifikujeme přípravu budoucích učitelů jako zásadní bod pro změnu ve vzdělávání. Spolu s Matematicko-fyzikální fakultou Univerzity Karlovy začínáme zavádět smysluplnou praxi do jejich přípravy.
2016
Spouštíme program Učitel naživo ve spolupráci s Nadací České spořitelny.
2017
Pilotní ročník programu Učitel naživo úspěšně dokončuje 15 absolventů a formujeme strategii pro systémovou změnu s názvem Momentum.
2018
Získáváme akreditaci od MŠMT, zakládáme samostatnou organizaci Učitel naživo a navazujeme spolupráci s významnými podporovateli a dárci.
2019
Do pilotního programu Ředitel naživo vstupuje 54 ředitelů škol se svými zástupci. Sestavujeme evaluační tým vedený renomovaným sociologem Danielem Prokopem.
2020
Navazující magisterský program připravovaný s Univerzitou Pardubice nezískává akreditaci od Národního akreditačního úřadu, což nás vede k zásadní změně strategie. Zakládáme advokační tým a spolu s organizací Otevřeno vytváříme Komunitu vzdělavatelů budoucích učitelů.
2021
S Národním pedagogickým institutem začínáme spolupracovat na programu Lídr školy zaměřeném na přípravu ředitelů škol.
2022
Přispíváme ke změně legislativy, díky které
5 000 studentů učitelství na 38 fakultách zažije lepší pedagogickou praxi na školách.
250 lidem z vedení škol jsme umožnili stát se pedagogickými lídry.
2023
Ministerstvo školství zahájilo pokusné ověřování systému podpory provázejících učitelů. Domlouváme užší spolupráci s 6 pedagogickými fakultami na programu pro provázející učitelé.
2024
Záměr se stal realitou. 2 000 studentů učitelství v tomto roce zažilo kvalitnější pedagogickou praxi díky 900 mentorům dobře připraveným na roli provázejícího učitele. Program pro ředitele Lídr školy se nově přenáší do systému a bude ho realizovat a platit stát.
Naše aktivity
Program Učitel naživo+
Dvouletý intenzivní program určený absolventům vysokých škol, kteří chtějí získat učitelskou kvalifikaci a učit na druhém stupni základní školy nebo na střední škole. Program nabízí hlubokou pedagogickou přípravu a kombinuje teoretickou výuku s praktickou zkušeností ve třídách. Od školního roku 2024 jsme inovovali rozsah programu na 300 hodin, což odpovídá běžnému doplňkovému pedagogickému studiu. Naše studium se však zaměřuje na reflektovanou praxi a výuku všech žáků, včetně těch ze sociálně znevýhodněných skupin.
Program jsme navrhli ve spolupráci s předními odborníky a zkušenými učiteli. Know-how čerpáme z nejlepších světových i českých přístupů k vzdělávání učitelů. Inspirací jsou pro nás instituce, jako jsou UCL Institute of Education, Teach First, Boston Teacher Residency nebo Klinický rok na Univerzitě Pardubice. Program je nyní akreditován jako Doplňkové pedagogické studium (DPS, tzv. „pedagogické minimum“).
Advokační aktivity
V rámci naší advokační činnosti se soustředíme na publikování a medializaci klíčových vzdělávacích témat, abychom zvyšovali povědomí o potřebě inovací ve vzdělávání. Provádíme výzkumy a vytváříme studie, které podporují naše cíle. Aktivně analyzujeme a komentujeme návrhy zákonů týkajících se vzdělávacího systému. Úzce spolupracujeme s klíčovými partnery, jako je MŠMT, Parlament ČR, neziskové organizace a akademická sféra, abychom prosadili inovace, systémové změny a legislativní úpravy, které přispějí ke zlepšení kvality vzdělávání v ČR.
V současné době se aktivně věnujeme následujícím prioritám vzdělávací politiky:
MŠMT si společně s děkany fakult připravujících učitele v září 2021 dalo za cíl reformovat systém přípravy učitelů v ČR. Cílem reformy je do roku 2024 výrazně proměnit podobu praxí studentů a studentek učitelství, podpořit inovace jejich přípravy a rozvoj oborových didaktik. V rámci implementace reformy ve spolupráci s MŠMT a fakultami přispíváme svým know-how zejména v oblasti zkvalitňování praxí a legislativního ukotvení podpory provázejících učitelů, vzniku a implementace kompetenčního rámce absolventa učitelství i systémové podpory ostatních vzdělavatelů budoucích učitelů.
V roce 2023 byla v novele zákona o pedagogických pracovnících konečně ukotvena pozice provázejícího učitele, která má zásadní vliv na kvalitu praxí studentů učitelství a jejich připravenost na profesi. Nyní je důležité provázející učitele systematicky podpořit, což je nezbytným předpokladem pro kvalitní výkon jejich práce, a tedy i pro naplnění výše zmiňované reformy. Kromě schválení předložené novely školského zákona je nutné přijmout příslušné prováděcí právní předpisy, které provázejícím učitelům zajistí odpovídající pracovní podmínky.
Pedagogické vedení školy udržuje ve středu zájmu kvalitu učení všech dětí. Proto ve spolupráci s klíčovými aktéry vzdělávací politiky usilujeme o to, abychom ředitele podpořili v pedagogickém leadershipu během celé jejich profesní dráhy od identifikace talentů přes výběr po individuální podporu až ke vstupu do nových lídrovských rolí. V září 2022 jsme společně s Národním pedagogickým institutem ČR ve spolupráci s MŠMT spustili kvalifikační studium pro ředitele škol se zaměřením na pedagogický leadership, jehož úspěšné pilotování by mělo vyústit v proměnu Standardu studia pro ředitele škol a školských zařízení, který se v současnosti pedagogickému leadershipu nevěnuje dostatečně.
