Kdo jsme
Jsme nezisková organizace, která usiluje o modernizaci českého vzdělávání. S týmem expertů jsme vytvořili a zavedli do praxe programy pro učitele a ředitele škol, které výrazně zlepšují vzdělávání dětí. Věříme, že kvalitní vzdělání je hlavním předpokladem budoucího ekonomického a společenského rozvoje. Se změnou je ale třeba začít teď.
Naše vize
Chceme, aby se všechny děti ve školách učily naplno, s radostí a s rovnými šancemi. Proto chceme učitele, kteří vědí, kam jdou, vytvářejí vztahy založené na vzájemné důvěře a podnětné příležitosti pro učení každého dítěte. A ředitele, kteří získávají ostatní pro vizi školy, v jejímž centru je dítě, jeho učení a rozvoj. Vytvářejí prostor a zajišťují podporu pro naplňování této vize, budují otevřené a učící se společenství a neustále sledují dopad na děti a jejich učení. Děti, které to zažijí, budou připravené na příležitosti a výzvy světa 21. století.


Náš cíl
Změny ve vzdělávání mají svou setrvačnost a neprojeví se ze dne na den. Dali jsme si za cíl mít do roku 2030 zásadní dopad na práci 20 000 učitelů a 1 000 ředitelů škol. Proč právě 20 tisíc učitelů a tisíc ředitelů? Je to 20 % celého vzdělávacího systému, což je kritická masa pro šíření inovací. Takový impuls české školství pro svou proměnu potřebuje.
Jak by měla vypadat škola “naživo”
-
Dítě je ve středu zájmu a rozvíjí co nejlépe svůj potenciál.
-
Učitel je průvodce a vytváří podnětné prostředí založené na důvěře.
-
Ředitelé nastavují vizi školy a vytvářejí podmínky pro rozvoj učitelů.
-
Školy a ředitelé spolu spolupracují a sdílejí zkušenosti.
-
Učitel vychází při své práci z reflektované zkušenosti a nejnovějšího výzkumu.
-
Děti odcházejí ze škol s motivací k dalšímu vzdělávání se.
Náš příběh
Vychovaly nás skautské oddíly, zahraniční univerzity i několik výjimečných českých školních tříd. Proto víme, že vzdělávání jde dělat tak, aby se všechny děti učily naplno a s radostí. A nemyslíme si to sami. V naší komunitě jsou již tisíce zapálených: přes 140 absolventů a studentů programu Učitel naživo, 84 účastníků programu Ředitel naživo, další desítky spolupracujících škol a jejich učitelů. A snad i 15 tisíc dětí, na jejichž učení máme vliv.
2012
Spolupracujeme na studiích v rámci Národní ekonomické rady vlády (NERV), ze kterých vychází kvalita práce učitelů jako zásadní faktor konkurenceschopnosti země.
2014
Identifikujeme přípravu budoucích učitelů jako nejefektivnější místo ke změně a s Matematicko-fyzikální fakultou Univerzity Karlovy spolupracujeme na zavádění smysluplné praxe do učitelské přípravy.
2016
Startujeme program Učitel naživo v rámci Nadace České spořitelny.
2017
Pilotní ročník programu Učitel naživo má 15 absolventů, vzniká strategie systémové změny Momentum.
2018
Náš program získává akreditaci MŠMT, zakládáme samostatnou organizaci a získáváme významné podporovatele a donory.
2019
Do pilotního programu Ředitel naživo vstupuje 54 ředitelů škol a jejich zástupců, sestavujeme evaluační tým pod vedením sociologa Daniela Prokopa.
2020
Akreditace navazujícího magisterského programu připravovaného s Univerzitou Pardubice je v poslední instanci Národním akreditačním úřadem zamítnuta, což nás vede k významné změně naší strategie. Budujeme profesionální advokační tým a s organizací Otevřeno zakládáme Komunitu vzdělavatelů budoucích učitelů.
2021
Spouštíme spolupráci s Národním pedagogickým institutem na programu přípravy ředitelů.
Naše aktivity
Program Učitel naživo
Dvouletý intenzivní vzdělávací program pro absolventy VŠ, kteří chtějí získat učitelskou kvalifikaci. Protože staví na dlouhodobé praxi přímo ve školách, probíhá téměř z 50 % ze 600 hodin výcviku ve třídě s dětmi (ostatní učitelské přípravy v ČR mají 5–10 %). Program rozvíjí učitelské osobnosti, kvalitní vztahy a roli učitele jako průvodce. Buduje komunitu zapálených, jejíž členové se vzájemně podporují a šíří moderní přístup k výuce, který reaguje na výzvy současné doby s důrazem na kritické myšlení, spolupráci, samostatnost a sebepoznání.
Program jsme vytvořili se špičkovými odborníky a zkušenými učiteli na základě nejlepšího světového i českého know-how v oblasti vzdělávání učitelů – UCL Institute of Education, Teach First, Boston Teacher Residency, Klinický rok na Univerzitě Pardubice a další. Nyní je akreditovaný jako Doplňkové pedagogické studium (DPS, tzv. „pedagogické minimum“).

Advokační aktivity
V rámci naší advokační činnosti zejména publikujeme a medializujeme vzdělávací témata, realizujeme výzkumy a studie, analyzujeme a komentujeme návrhy zákonů. Spolupracujeme také s klíčovými aktéry v oblasti vzdělávání z MŠMT, Parlamentu ČR, neziskového sektoru a akademické sféry na prosazení inovací, systémových a legislativních změn, které povedou ke zkvalitnění vzdělávání v Česku.
V současné době se aktivně věnujeme následujícím prioritám vzdělávací politiky:
