Inovativní program doplňujícího
pedagogického studia
(tzv. pedagogické minimum)
Co je to za program
Je určen absolventům vysokých škol, kteří chtějí učit děti na druhém stupni základní školy nebo na střední škole, ale chybí jim potřebné pedagogické vzdělání. Program realizujeme již po deváté. Od školního roku 2024 nabízíme jeho inovovanou verzi v rozsahu 300 hodin. To je stejná časová dotace, jakou mají jiná doplňující pedagogická studia. Náš studijní program klade důraz na reflektovanou praxi a na výuku opravdu všech žáků, včetně těch se sociálním znevýhodněním.
Získáte sebevědomí učit
Příležitost objevit své silné stránky v roli učitele pod vedením průvodců a provázejících učitelů. Prostor v praxi ověřovat, jak se učitelské kompetence daří rozvíjet.
Prožijete smysluplnou praxi
INTENZIVNÍ, RŮZNORODÁ, REFLEKTOVANÁ. Každý týden ve škole, ve společnosti provázejícího či uvádějícího učitele, postupně na dvou školách.
Stanete se součástí komunity zapálených
Sdílejte nadšení pro věc s dalšími motivovanými studenty i zkušenými učiteli! Získejte přístup
k nejlepším odborníkům a špičkovému
know-how z České republiky i ze světa.
Načerpáte inspiraci od nejlepších
Zkušení praktici, spousta sdílení a rozebírání konkrétních situací z výuky, propojení praxe
s teorií, mezinárodní know-how a exkurze do českých škol.
Získáte oprávnění učit
Program realizuje Učitel naživo a Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha na základě vzájemné smlouvy. Program je akreditovaný u MŠMT, jeho plný název je "Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro 2. st. ZŠ a pro SŠ - Učitel naživo-kombinované studium" (program v rámci celoživotního vzdělávání). V kombinaci s magisterským titulem z vašeho oboru vás bude opravňovat učit na 2. stupni ZŠ nebo na SŠ. Rozhodnutí o akreditaci ke stažení
Naučíte se pracovat se všemi dětmi
V programu získáte nástroje, které vám umožní obstát i ve třídě, kde jsou výuka a chování dětí náročné. Děti, které nejvíc potřebují naši pomoc, se často nacházejí v náročných třídách.
Máte o program zájem?
Čím je program výjimečný
Program staví na základech nejlepšího světového i českého know-how v oblasti vzdělávání učitelů - UCL Institute of Education, Teach First, Boston Teacher Residency, Klinický rok na Univerzitě Pardubice a další.
Tím dává absolventům nejlepší přípravu na reálné výzvy učitelské profese. Poměr praxe ve školách je 50 %.
Věříte v potenciál dětí. Uplatňujete partnerský přístup při vedení dětí a třídy – více vedete a méně řídíte, úspěšně řešíte konflikty, vedete děti k odpovědnosti za jejich chování a učení. Poskytujete dětem konstruktivní popisnou zpětnou vazbu. Vzbuzujete v dětech důvěru, že jim dokážete být partnerem na jejich cestě vzděláváním.
Ta se vzájemně podporuje a šíří moderní přístupy k výuce, které reagují na výzvy současné doby s důrazem na kritické myšlení, spolupráci, samostatnost a sebepoznání.
Co zažijete
Praxe 150 hodin
V prvním roce studia vám Učitel naživo zařizuje kvalitní praxi. Každý týden budete učit na škole – někdy samostatně, někdy v tandemu s provázejícím učitelem či dalším spolužákem. Na praxi je důležité nejen zkoušet vyučovat, ale také spolupracovat s kolegy, přijímat i dávat citlivou zpětnou vazbu a především nacházet vlastní pojetí učitelské role, která je smysluplná pro vás i pro žáky. Jak na to? Budete společně plánovat, experimentovat, vyhodnocovat dopad vaší výuky – a tento proces mnohokrát opakovat a vylepšovat. Školy, s nimiž spolupracujeme, jsou základní a střední školy v Praze a okolí, kde je možné setkat se s různorodou skupinou dětí včetně těch se znevýhodněním.
Ve druhém ročníku chceme, abyste již za svou třídu nesli plnou odpovědnost. Na konci prvního ročníku si tedy hledáte školu, kde by vás zaměstnali na úvazek podle vaší volby, minimálně však na 5 hodin týdně. Sami ale nezůstanete. Vytvoříte jednotku s dalším spolužákem, s nímž se budete vzájemně navštěvovat, a opět společně plánovat a reflektovat výuku, podpoří vás i mentor. Vzhledem k charakteru programu dbáme na to, aby si studenti volili praxe na běžných základních školách, středních odborných učilištích nebo odborných školách, aby měli příležitost pracovat s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí (školy kde se neplatí školné). Na vámi vybrané škole vám k ruce bude i uvádějící učitel, který pomůže s orientací na škole a dalším hledáním vaší ideální učitelské dráhy.
- Celodenní exkurze na zajímavých školách
Výuka 150 hodin
Budete aktivně diskutovat, zkoušet, trénovat, videotrénovat – spíš než poslouchat přednášky. Propojíte své zkušenosti s nejmodernějším know-how a teorií. S lidmi s podobným snem a nadšením, ale s rozmanitým příběhem a cestou. Usilujeme o žití toho, čeho chceme dosáhnout s dětmi – o radost a pohodu, ale i pracovní zápal a nasazení.
- Špičkoví experti a mezinárodní know-how
- Partnerská komunikace – respektující přístup, řešení konfliktů, třídní management, facilitace a práce se skupinovou dynamikou
- Motivace dětí, smysl a cíle vzdělání
- Strategie, metody a techniky učení – Best Practices
- Kooperativní a badatelská výuka, kritické myšlení apod.
- Formativní hodnocení a výuka
- Práce s vlastním učitelským sebepojetím, rozvojovými cíli, svými silnými a slabými stránkami, emocemi
- Mít chuť (se) učit.
- Být v souladu s hodnotami a pojetím programu Učitel naživo.
- Ukončené magisterské studium (titul Mgr./Ing./MgA. a podobně), kterému svým charakterem odpovídá některý z předmětů vyučovaných na 2. stupni ZŠ nebo SŠ.
- Zatím nezískaná pedagogická kvalifikace. (Program si klade za cíl připravovat budoucí učitele na jejich dráhu a není v této chvíli určen učitelům, kteří již získali kvalifikaci a chtějí své kompetence ještě zdokonalit.)
- Chuť pracovat s žáky se sociálním znevýhodněním
- Ochota a dovednost překonávat překážky, protože učení může být náročné.
- Schopnost nakládat efektivně s časem a ochota ho investovat do praktické a teoretické části studia. Program klade nárok na skloubení studia, práce a osobního života
- Záměr učit alespoň na úvazek 0,5 na 2. stupni základní školy nebo na střední škole.
Přijímací proces
1. kolo
Vyplňte online přihlášku, ke které přiložíte životopis a motivační dopis. Na základě zaslaných materiálů bude rozhodnuto o vašem postupu do 2. kola.
2. kolo
Ve druhém kole se naživo sejdeme v Praze. Poprosíme vás, abyste si na přijímací řízení vyhradili celý den. V jedné části nám představíte svůj přístup k výuce a v druhé části budeme debatovat o palčivých pedagogických problémech. Příprava na 2. kolo a vytvoření materiálů vám může zabrat několik hodin.
Program je určen pro absolventy VŠ oborů, které svým charakterem odpovídají některému z přírodovědných předmětů, humanitních předmětů, cizích jazyků nebo předmětů zaměřených na výchovu (hudební, výtvarnou, dramatickou nebo tělesnou) vyučovaných na 2. stupni základní školy nebo na střední škole. Předpokladem pro studium je, že student už disponuje kompetencemi vybraného oboru, který chce vyučovat, a zároveň přijímá zodpovědnost za seberozvoj ve vybraném oboru (např. pokud chcete učit angličtinu, musíte mít osvědčení na úrovni státní zkoušky a zároveň chuť si jazykovou znalost nadále zdokonalovat).
Předpoklady k tomu, jaké předměty můžete vyučovat s vaší kvalifikací si můžete ověřit na přehledné stránce naší spřátelené organizace Začni učit zde.
Uchazeč, jehož hledáme, by zároveň měl projevovat chuť na sobě pracovat v oblastech, které jsou důležité v práci s dětmi se znevýhodněním - jmenovitě: ochota se učit a reflektovat sebe v roli učitele, houževnatost tváří v tvář překážkám a neúspěchům a přijetí odpovědnosti za vzdělání dětí ve třídě.
Osvědčení o úspěšném absolvování získáte, pokud:
- absolvujete vzdělávací bloky i praktickou část v plném rozsahu
- absolvujete praktickou část v plném rozsahu
- plníte průběžné úkoly z jednotlivých vzdělávacích bloků
- splníte minimální počet hodin přímé praxe (kdy přímo učíte) a další náležitosti praxe, jako jsou exkurze na školy
- úspěšně splníte souhrnné zkoušky ze čtyř studijních oblastí (např. formou rozboru videoukázky z vaší výuky)
- sepíšete a obhájíte tzv. pedagogickou výzvu, tj. závěrečnou práci v rozsahu cca 30 normostran, ve které student propojuje svou zkušenost z praxe s teoretickými poznatky a odbornou literaturou, přičemž vychází z průběžných úkolů
- úspěšně splníte závěrečnou zkoušku před komisí
V prvním roce studia 1 necelý den v týdnu na praxi – cca 110 h, možno rozložit i do více dní, domlouvá student dle rozvrhu na škole (tj. každý rok jinak). Praxe probíhají na školách v Praze a okolí.
Ve druhém roce studia praxe probíhá na vámi vybrané škole, kde budete zaměstnáni, minimálně v rozsahu 5 hodin týdně
- 1× za 14 dní večerní reflektivní seminář nebo společné oborové setkání (všední den 16:00–18:00)
- 5 sobotních setkání v prvním roce (sobota 9:00–17:00)
- 5 sobotních setkání v druhém roce (sobota 9:00–17:00) (včetně závěrečných zkoušek)
- 1 prodloužený třídenní blok v prvním roce
Do časových nároků je potřeba přičíst vlastní přípravu na praxe - především plánování hodin (může se pohybovat od 1 do 3 hodin týdně) a zhruba 1 hodina samostudia týdně (zpracování úkolů, četba odborné literatury apod.).
V průběhu programu mohou být některé bloky nahrazeny e-learningem.
Reflektivní semináře a víkendové bloky probíhají v Praze, praxe v 1. ročníku na tréninkových školách v Praze a okolí.
Třikrát za studium vás čeká celodenní exkurze po zajímavých českých školách.
Tým programu
VZDĚLAVATELÉ
Naši vedoucí lektoři programu, vzdělavatelé, patří ke špičce ve svém oboru. Vedou výuku a pečují o skupinu studentů po celou dobu programu podobně jako třídní učitel o třídu na základní nebo na střední škole.
HOSPITAČNÍ TÝM
Kromě výše uvedených průvodců zajišťují hospitaci další odborníci. Cílem hospitace je podpořit studenta v hledání jeho silných stránek, o které může opřít svou učitelskou praxi. Zároveň pomáhá studentovi odkrýt problematické oblasti, a společně se studentem navrhuje, jak s nimi dále pracovat, aby se studentova praxe dařila.
Provázející učitelé našich studentů
Staňte se provázejícím učitelem
Chci inspirovat a být inspirována. Chci sdílet, co a jak učím. Chci být součástí společenství, ve kterém sdílíme zkušenosti.
Proto jsem provázející učitelka.
"V programu Učitel naživo je pro mě nejdůležitější a nejinspirativnější to, že sama dál rostu. Každá studentka a každý student mi ukázali možnost něco dělat jinak, novou cestu, kterou někdy člověk v zajetých kolejích nevidí."
Kateřina Círová, provázející učitelka programu
Klub absolventů
Programem to nekončí! Naším cílem je v Učiteli naživo vytvářet učící se komunitu studentů a studentek, kteří se budou nadále navzájem inspirovat během své profesní kariéry a nacházet mezi sebou oporu.
Proto vznikl Klub absolventů a provázejících učitelů, v němž se začínající učitelé nadále jednou za 14 dní potkávají a dále se rozvíjejí. Setkání mají pestrou podobu – část z nich vedou naši zkušení lektoři na vybraná témata dle potřeb absolventů, část vedou absolventi sami a slouží k reflexi výuky a sdílení dobré praxe.
Absolventi jsou důležitými ambasadory našeho programu a jsme s nimi dlouhodobě v kontaktu. Podporujeme je a sledujeme, jak se jim daří.
Program Učitel naživo je finančně podpořen nadačním fondem Villum.