Exkurze a mentorská podpora

Nataša Mazáčová
V Učiteli naživo jsem součástí týmu programu Učitel naživo a věnuji se především realizaci exkurzí a podpoře spolupráce s tréninkovými školami. Zároveň se setkávám se studenty a jejich provázejícími učiteli ve školách v roli mentora.
Proč pracuji pro Učitele naživo?
Většinu svého profesního života se věnuji přípravě studentů na jejich cestě „stávání se učitelem“. Práce v Učiteli naživo je pro mne osobně pokračováním této cesty v týmu s nadšenými, moudrými a
inspirativními lidmi, s kterými mohu sdílet svoje znalosti a zkušenosti z provázení studentů učitelství.
Jsem přesvědčena, že zvyšováním úrovně profesních kompetencí studentů – budoucích učitelů - cestou posilování významu reflektované praxe, integrace teoretické přípravy s reflektivně pojatou praxí na školách, je významně podporována i úroveň vzdělávání žáků na školách.
Těší mě společná práce týmu s vedením a učiteli našich spolupracujících škol na naplňování vize a hodnot projektu.
Co mi dělá radost?
Každý nový den prožitý spolu s mými blízkými ve skvělé rodině, s pozitivně naladěnými kolegy, s kterými se mohu učit nové věci a podporovat druhé, radostné zážitky z prostředí škol.
Stále více se také těším z toho, když mohu být v pohybu v přírodě, nejraději na horách, nebo s přáteli za hranicemi všedních dnů třeba na kololodi, plující mezi chorvatskými ostrovy, či v pohodových českých lázních. Užívám si také práce na naší zahradě nebo se raduji z pravidelných procházek s naším energickým erdelteriérem.
Zkušenosti a vzdělání
- Studium na Střední pedagogické škole v Litomyšli, obor vychovatelství
- Studium na Pedagogické fakultě UK v Praze, obor učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro 2. a 3. stupeň studijní aprobace pedagogika - ruský jazyk.
- Doktorát z pedagogiky
- Učitelka na ZŠ – 2. stupeň
- Odborná asistentka na katedře pedagogiky, Pedagogická fakulta UK v Praze.
- Učitelka společenskovědních předmětů (pedagogika, didaktika, psychologie a občanská nauka) na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze
- Obhájení doktorské práce na téma „Pedagogické dovednosti studenta učitelství a možnosti jejich rozvíjení“, udělen vědecký titul doktor (Ph.D.).
- Odborná asistentka na katedře učitelství, Husitská teologická fakulta UK v Praze
- Odborná asistentka na katedře primární pedagogiky, Pedagogická fakulta UK v Praze.
- Vedoucí Střediska pedagogické praxe, Pedagogická fakulta UK v Praze
Další pedagogická činnost
- Vedení doktorandů na Pedagogické fakultě UK Praha
- Výuka v celoživotních formách vzdělávání na Pedagogické fakultě UK Praha
- Lektor vzdělávacích programů ve VISK, IPPP, NUV
Absolvované kurzy
- Kurz Učitel koučem – akreditovaný vzdělávací cyklus v Koučink akademii Libchavy
- Kurz Pedagog mentorem – akreditovaný vzdělávací cyklus v Koučink akademii Libchavy
- Mentorský kurz – Otevíráme dveře pro mentory – JOB spolek pro inovace Týniště nad Orlicí
- Zkouška mentora - JOB spolek pro inovace Týniště nad Orlicí
Zapojení do projektů
Řešitelka:
- Rozvojový projekt MŠMT - Rozvíjení didaktických dovedností studentů učitelství
- Grant FRVŠ: Rozvíjení didaktických kompetencí studentů učitelství (2006).
- Rozvojový projekt MŠMT- Portfolio studenta jako cesta rozvoje profesních dovedností v měnící
- se škole
- Rozvojový projekt MŠMT - Didaktické aspekty využití ICT v procesu přípravy budoucích učitelů
- Projekt Vzdělání21
Spoluřešitelka:
- Výzkumný záměr na Pedagogické fakultě UK Praha: „Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání“
- Projekt Cesta ke kvalitě – NUOV – Rámec profesních kvalit učitele
- Profesní vzdělávání – Škola 21, grantový projekt Rozvoj profesních kompetencí pedagogických pracovníků ve Středočeském kraji
- Projekt OPPA Koncepce a ověření nového modelu klinické školy v procesu pregraduální přípravy studentů učitelství
Publikace – výběr
- MAZÁČOVÁ, N. Rozvíjení pedagogických dovedností studentů učitelství v průběhu klinického semestru. In. Švec, V.: Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno, Paido, 2000,
- MAZÁČOVÁ, N. Učební úlohy jako inovativní prvek ve výuce obecné didaktiky a pedagogické praxe. In Spilková, V. a kol.: Současné proměny vzdělávání učitelů, Brno, Paido 2004,
- MAZÁČOVÁ, N. Vybrané pedagogické inovace – studijní text pro distanční studium. Praha, Pedagogická fakulta UK, 2008.
- MAZÁČOVÁ, N. Zkušenosti s utvářením didaktických znalostí obsahu u studentů učitelství. In JANÍK, T. a kol. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. Brno: Paido, 2009
- MAZÁČOVÁ, N.: Rámec profesních kvalit učitele, In Tomková A. a kol. Rámec profesních kvalit učitele, Praha NUV, 2012
- MAZÁČOVÁ, N.: Nástroj komplexního hodnocení a sebehodnocení kvality práce učitele – cesta profesního rozvoje učitele, In Kohnová, Jana et al. Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2012.
- SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: 2015
- MAZÁČOVÁ, N. Vybrané pedagogické inovace – studijní text pro distanční studium. Praha, Pedagogická fakulta UK, 2008.