Učitelé a ředitelé tvoří budoucnost Česka, nastal čas je podpořit.

Volební priority organizace Učitel naživo

Učitelé a ředitelé tvoří budoucnost Česka, nastal čas je podpořit.

Volební priority organizace Učitel naživo

O budoucnosti naší země se rozhoduje ve školách.
Jaké jsou školy, taková bude společnost.

Využijme potenciál našeho školství naplno

Učitelé a ředitelé jsou klíčem ke změně. Prosperita naší společnosti je přímo závislá na kvalitě vzdělávání a rozvoji každého žáka a studenta. Těch usedá do školních lavic více než 1 800 000 každý den.

České školství má obrovský potenciál, který nevyužívá. Málo se stará o 170 000 učitelů a 10 000 ředitelů, kteří mají největší vliv na to, co si děti ze školy odnáší a jak se tam cítí.

Důsledky českého školství jsou alarmující!

,,Pro budoucnost naší země je zásadní, aby po volbách pokračovaly dvě stěžejní reformy v přípravě učitelů a podpoře ředitelů. Vzniknout by například měl kariérní systém pro učitele, kompetenční rámec ředitele školy, registr učitelů a žáků nebo institut místní školské (samo)správy.”

Kateřina Konrádová
členka vedení organizace a lídryně týmu Vnějších vztahů

Přicházíme s expertními návrhy v 5 oblastech, které mohou po volbách na podzim 2025 zásadně zlepšit české školství.

Česko jako země, která má nejlepší učitele v Evropě
Zlepšujme přípravu učitelů a zvyšujme prestiž jejich povolání. Pokračujme v největší reformě přípravy učitelů za posledních 30 let.

Propojme teorii a kvalitní praxi v přípravě učitelů. Zaměřme studium více profesně a dejme učitelům zkušené mentory.

Vytvořme učitelům ideální podmínky pro práci. Zařiďme jim kariérní systém, well-being a odpovídající plat.
Česko jako země, kde každou školu vede skvělý ředitel
Popišme, jak vypadá dobrý ředitel v různých fázích kariéry. Podle toho transparentně upravme kritéria pro jeho výběr, hodnocení a odměňování.

Dejme ředitelům škol podporu a příležitost růst. Vytvořme kariérní systém, který ředitele lépe připraví, podpoří a vzájemně propojí.

Dopřejme ředitelům čas na to nejdůležitější – vést školu. Podpořme vznik místních školských (samo)správ. Ředitel má mít prostor věnovat se dětem, ne papírům.
Česko jako země, kde je vzdělání skutečnou politickou prioritou
  • Pokračujme v implementaci vládní Strategie 2030+ a průběžně vyhodnocujme plnění jejích cílů na základě dat.
  • Budujme odborné kapacity ve veřejné správě, ať má reformy ve školství kdo vést a realizovat. Potřebujeme kompetentní úředníky – zejména na MŠMT.
  • Vytvořme registr pracovníků ve školství. Díky tomu budeme mít aktuální přehled o (ne)dostatku učitelů a dalších pozic ve školách.
  • Zaveďme jednotný identifikátor žáka. Umožní nám sledovat vzdělávací dráhy a efektivitu vzdělávání na úrovni každého jedince.
Česko jako země, která nepromarní jediný talent
  • Podporujme cíleně školy, které pracují s dětmi ze znevýhodněného prostředí. Investice do vzdělávání znevýhodněných dětí se 13× vrátí (Heckman).
  • Zajistěme dostatek míst v MŠ a kvalitní rozvoj všech dětí v raném dětství. Děti z vyloučených lokalit mají 2× větší šanci, že budou chodit do standardní ZŠ, pokud za sebou mají alespoň 2 roky v MŠ (PAQ Research).
  • Zajistěme ve školách dostatek psychologů, sociálních i speciálních pedagogů a posilujme mezioborovou spolupráci.
  • Omezme předčasné odchody ze vzdělávání.
Česko jako země, která investuje do školství 5 % HDP
  • Udržme krok se západem – investujme do vzdělávání minimálně 5 % našeho HDP. Ve financování školství dlouhodobě zaostáváme za průměrem zemí OECD (4,6 % HDP).
  • Zajistěme stabilní platy učitelů - dodržme závazek slíbených 130 % průměrné mzdy.
  • Zaveďme systém efektivního řízení škol a profesionálních zřizovatelů. Podpořme vznik místních školských (samo)správ.
  • Omezme malé zřizovatele, kteří mají dvojnásobně vysoké náklady na provoz školy v poměru na počet žáků.

Harmonogram lepšího školství

2020

Schválení vládní Strategie 2030+

2021

Spuštění největší reformy přípravy učitelů za posledních 30 let

2022

Zahájení inovativního kvalifikačního
studia Lídr školy

2023

Prosazení 130 % pro učitele, kvalitnější praxe
a další pozitivní změny díky novele zákona
o pedagogických pracovnících

2023

Stanovení toho, jak má vypadat dobrý učitel
(kompetenční rámec absolventa učitelství)

2025

Začátek realizace kariérního systému pro
ředitele (leadership pipeline)

2025

Prosazení financí pro provázející učitele, školní
psychology i speciální pedagogy a znevýhodněné školy díky novele školského zákona

2026

Stanovení toho, jak má vypadat dobrý ředitel
(kompetenční rámec ředitele)

2027

Vznik registru učitelů a žáků

2028

Vznik kariérního systému pro učitele

2028

Prosazení nového zákona
o pedagogických 
pracovnících

2030

Vznik místní školské (samo)správy

Mgr. et Bc. Kateřina Konrádová,
členka vedení organizace a lídryně týmu Vnějších vztahů, zabývá se strategickým řízením a budováním kapacit ve veřejné správě v oblasti školství, analýzou a designem vzdělávacích politik.

katerina.konradova@ucitelnazivo.cz
774 625 813

Mgr. Martin Kozel, 
ředitel a spoluzakladatel organizace, zabývá se hledáním nejefektivnějších strategií, jak pomáhat zlepšovat práci učitelů a ředitelů a pomáhat dětem ve školách vyrůst. Buduje týmy schopné vznešené myšlenky přeměňovat v žitou praxi.

martin.kozel@ucitelnazivo.cz
605 831 285

Kdo stojí za návrhy?

Víme, jak připravit dobré učitele, vzbudit v ředitelích škol pedagogické lídry a jak rozvíjet učitele, ředitele i jejich vzdělavatele v učících se komunitách. Pracujeme na systémových reformách vzdělávání. Za 7 let naší práce máme prokazatelné výsledky s dopadem na učení dětí, učitelů, ředitelů i proměny systému. Jsme expertní nezisková organizace Učitel naživo.

Pojďme společně zlepšit české školství. Aby se všechny děti učily naplno a s radostí!

Zůstaňte v obraze!