Co chtějí členky a členové školského výboru změnit v tomto volebním období? Zeptali jsme se jich.

Na členky a členy parlamentního školského výboru jsme se obrátili s otázkou, jaké jsou jejich hlavní priority v oblasti školství, ale také třeba na vzpomínky na vyučující, kteří je inspirovali. Od optimalizace inkluze přes stabilní financování až po podporu duševního zdraví žáků -  odpovědi mapují pestrou škálu témat, která pravděpodobně ovlivní podobu českého školství. Přečtěte si podrobné odpovědi každého z nich. 

Otázka 1: Jakou jednu věc chcete ve školství v tomto volebním období prioritně změnit?

Otázka 2: Měl/a jste ve škole nějakého inspirativního učitele nebo učitelku? Pokud ano, v čem byl/a inspirativní?

Zuzana Majerová (SPD)

místopředsedkyně Výboru pro vědu, vzdělávání, mládež a sport

1: Zásadní revize plošné inkluze je zcela jistě prioritou číslo 1. Dále pak také co nejrychlejší ukončení financování všech politicko-ideologických (ne)ziskovek ze státního rozpočtu.

2: Ano, v první třídě ZŠ to byla nesmírně krásná, trpělivá a laskavá paní učitelka Jirásková. Poté na gymnáziu Hejčín v Olomouci to byla úžasná noblesní dáma- přísná, tvrdá, ale spravedlivá paní učitelka Kovaříková (ČJ, Dějepis, filosofie), která mě neustále inspirovala svým rozhledem v literatuře a umění, což mi bylo odmala blízké i díky mamince. Paní profesorka byla vždy přísnější na žáky, u kterých viděla potenciál, takže (nejen) mě tzv. u zkoušení “sdírala z kůže”…, ale v listopadu 1989, když jsem organizovala stávku gymnázia Hejčín a ředitel mě kvůli tomu chtěl vyloučit (v maturitním ročníku), stála nekompromisně a pevně za mnou. Myslím, že právě ona měla zásadní vliv na můj pohled na vzdělávání, učitelství a přísnost k sobě samé z hlediska vědomostí. Tzv. „Vím, že nic nevím”. Asi nejúžasnější žena mého života… Po mamince, samozřejmě!

Jan Berki (STAN)

místopředseda Výboru pro vědu, vzdělávání, mládež a sport 

1: Vybrat jednu věc není vůbec lehké mimo jiné i proto, že většinou to obsahuje kroky jak legislativní, tak především nelegislativní. Ty jako poslanec (a navíc opoziční) nemám v ruce, přesto mám jedno přání. Pro jednotlivce, komunitu i společnost je důležité, aby podpora byla včasná a dostupná. Když dojde včas k diagnostice, může být poskytnuta potřebná podpora. Když je včas poskytnuto podpora, pomůže to k dobrým vzdělávacím výsledkům. Dobré vzdělávací výsledky pomohou k dobré práci. Dobrá práce vede k dobrým příjmům a také ekonomickému růstu společnosti. Základem center podpory vzdělávání by se mohly stát pedagogicko-psychologické poradny s takovým personálním zázemím, aby mohly poskytovat pomoc s diagnostikou již v mateřských školách, dojíždět i na menší školy pomáhat nastavovat podporu žákům i rodinám. Centra by měla mít jasně stanovena své okrsky a jejich velikosti a náročnosti uzpůsobené financování. Budu se snažit, aby se podařilo aspoň pár krůčků k této vizi.

2: Tady musím zmínit dvě moje učitelky, obě ale ze stejného důvodu. Paní učitelku z první třídy a moji třídní z gymnázia. Inspirativní byly obě svým vztahem k nám dětem (a později dospívajícím). Měly nás rády, zajímaly se o nás. Možná jste čekali někoho s netradičními metodami. Čím jsem ale déle v pedagogické praxi, tím více si uvědomuji, jak dobrý vztah je základem pro bezpečné prostředí. A bezpečné prostředí je základem pro motivaci se učit novým věcem.

Matěj Ondřej Havel (TOP 09)

předseda Výboru pro vědu, vzdělávání, mládež a sport 

1: Pokud mám vybrat opravdu jen jednu, bude to optimalizace inkluze. Schválně neříkám "revize", aby to ani trochu nezavánělo tím, že bych snad inkluzi pokládal za špatný směr. Prostě potřebujeme inkluzi 2.0. A kdybych mohl říct ještě jednu věc, byl by to kariérní řád pro učitele.

2: Ano, bylo jich naštěstí i více, každý něčím jiným. Velmi mě oslovila naše učitelka dějepisu na gymnáziu schopností naučit nás kriticky a historicky myslet, navíc v souvislostech. Oddělovat cíle a prostředky našich předků, rozlišovat podstatné a marginální věci. Ještě bych zmínil naši třídní učitelku na gymnáziu, která mi zůstává vzorem v pracovitosti a ochotě se neustále vzdělávat a inovovat svoji práci.

Jiří Vojáček (KDU-ČSL)

poslanec, člen Výboru pro vědu, vzdělávání mládež a sport 

1: Chtěl bych změnit dvě nebo tři věci, podpořit duševní zdraví žáků a studentů, pomoci zvýšit jejich odolnost. Rád bych také pomohl při racionalizaci sítě škol.

2: Určitě mě ovlivnil na gymnáziu můj učitel matematiky, velice jsem si na něm cenil jeho nadhled, pohodu, kterou uměl ve třídě navodit a vše skloubit s docela velkou náročností.

Jana Berkovcová (ANO)

místopředsedkyně Výboru pro vědu, vzdělávání, mládež a sport 

1: Chtěla bych docílit toho, aby financování školství bylo stabilní a předvídatelné, aby skončil dosavadní chaos, kdy ředitelé škol nevěděli, co bude příští měsíc a další rok. Zároveň chci férové odměňování učitelů rozšířit i na ostatní pedagogy - speciální pedagogy, psychology, vychovatele v zařízeních ústavní péče, na které se dosud s valorizací platů zapomínalo.

2: Nejvíc vzpomínám na svou učitelku češtiny a ruštiny na základní škole paní Evu Vocetkovou. Hlavně i díky ní jsem se chtěla také stát učitelkou.

Andrea Hoffmannová (Piráti)

poslankyně, členka Výboru pro vědu, vzdělávání mládež a sport 

1: Ráda bych přispěla k vzájemnému dialogu a transparentnímu plánování změn, protože české školství primárně trpí nepředvídatelností (jak finanční tak v rámci reforem vzdělávání) a zároveň nedokážeme efektivně sdílet dobrou praxi institucí. Na tom bych se své (byť opoziční) pozice ráda pracovala, vedle témat jako podpora talentu, karierního poradenství, inkluzivního vzdělávání nebo vysokých škol.

2: Měla jsem štěstí na mnoho kvalitních učitelek, které ve mne dokázaly vyvolat zájem o obor, řešení problémů v souvislostech a kritického myšlení, ať už to byla středoškolská profesorka z českého nebo anglického jazyka. Tímto zdravím profesorky Indrovou a Paskovou.

Renáta Zajíčková (ODS)

místopředsedkyně Výboru pro vědu, vzdělávání, mládež a sport (Školského výboru)

1: V tomto volebním období bych chtěla navázat na témata, která jsem řešila v minulém volebním období. Je to například téma uznávání vzdělání získaného mimo Českou republiku. Na základě aktuálního soudního verdiktu ve věci sporu mezi občanem ČR a Ministerstvem školství, který potvrdil nesprávný postup vzdělávacích institucí, budu usilovat o legislativní změny ve vysokoškolském zákoně. Vzhledem k úkolu internacionalizovat naše vysokoškolské vzdělávání považuji za nutné zjednodušit a zflexibilnit uznávání zahraničního vzdělání. Nadále budu prosazovat potřebu reformy našeho regionálního školství, kterou jsem představila a pro ni získala velkou skupinu podporovatelů. Budu podporovat vše, co bude vést k zefektivnění a modernizaci našeho vzdělávacího systému, od revize inkluze, přes proměnu výstupních zkoušek, financování regionálního školství až po monitoring a vyhodnocování kvality vzdělávání v uzlových bodech. Za nutné též považuji zmodernizovat legislativu vztahující se k ústavní a ochranné výchově.

2: Inspirativních učitelů jsem potkala mnoho. Obohacovali své kolegy tím, jaké přístupy a metody volili v průběhu učení. Vzpomínám si na kolegyni, která již před patnácti lety používala heuristické metody v hodinách matematiky a díky tomu utvářela velmi pozitivní vztah studentů k předmětu. Jiná kolegyně motivovala studenty k tvůrčímu psaní a u svých studentů utvářela velmi ojedinělým způsobem pisatelskou gramotnost.


Miroslav Krejčí (Motoristé sobě)

místopředseda Výboru pro vědu, vzdělávání, mládež a sport (Školského výboru)

1: Pokud by se nam podařilo změnit jen 1 věc, byly by to ztracené 4 roky života. Jako první se nam snad podaří přesunout přijímačky na SŠ před přihlášky a snad i na základní školy. Jako klíčové já osobně považuji vybudovat online vyuku společně s plošnou individualizaci, ale to neni stihnutelné za čtyři roky.

2: Měl jsem několik skvělých učitelů, ale to bylo primárne z důvodu lidského a osobního přístupu, asi ne kvuli inspirativnosti.