Školství jako priorita: předvolební debata Učitele naživo

Jaké jsou priority politických stran v oblasti vzdělávání? 10. června 2025 jsme v prostorách pražské NEXT ZONE uspořádali největší předvolební debatu o školství v tomto roce. Lídři a lídryně šesti stran diskutovali o tom, jak zajistit dostatek kvalitních učitelů, stabilní financování školství a silné vedení škol. Přinášíme vám shrnutí toho nejdůležitějšího i záznam celé debaty.

Kdo přijal pozvání

Debaty se zúčastnili:

  • Robert Plaga (ANO 2011)
  • Renáta Zajíčková (SPOLU)
  • Jan Berki (STAN)
  • Zdeněk Kettner (SPD)
  • Jan Břížďala (Piráti)
  • Miroslav Krejčí (Motoristé sobě)

Diskusi moderovaly Michaela Ryšavá a Markéta Hronová.
Mediálním partnerem byly Hospodářské noviny.

Tři tematické bloky

Ve 3 tematických blocích jsme řešili, co pálí české školství a jaké recepty politici a politička přináší pro učitele a děti, vzdělávací reformy a financování, ředitele a zřizovatele. Na úvod každého bloku zazněly datové expertní vstupy.

I. BLOK: Učitelé a děti

Kateřina Konrádová, analytička vzdělávací politiky (Učitel naživo), v prvním expertním vstupu představila data týkající se nedostatku učitelů a jejich nedostatečné profesní připravenosti.

Politici se shodli na pokračování klíčové reformy přípravy učitelů. Dále na nutnosti atraktivizace učitelské profese a poskytování podpory učitelům nejen v začátcích, ale v průběhu celé profesní dráhy. Tedy kariérním systému. Opakovaně také zazněla potřeba lepšího sběru dat o (ne)dostatku učitelů ze strany MŠMT – registru učitelů.

„Kariérní systém pro učitele by měl mít více cest a nebýt nalajnovaný jen pro jednu osobu, zároveň je důležité, aby ne něj navazoval také kariérní systém pro ředitele. V systému máme schopné učitele, ředitele i vzdělavatele, neumíme je ale zatím dobře využít ke zlepšování systému samotného.” - Jan Berki, STAN

„Registr žáků stojí na tom, že současná vláda nepředložila téměř hotový zákon. Pro mě by byl prioritou nejen registr žáků ale i pedagogických pracovníků.” - Miroslav Krejčí, Motoristé sobě

II. BLOK: Reformy a financování

Karel Gargulák, analytik (PAQ Research), uvedl druhý blok debaty na téma reformy a financování.

Zástupci opozičních stran kritizovali především propad poměru HDP vynaloženého na školství a také nedodržování závazku 130 % průměrné mzdy pro učitele. Sami se zavázali k vyšším výdajům do školství, pokud by usedli do ministerského křesla.

„Propracovali jsme se k průměru OECD, ale teď jsme spadli zpět do suterénu. Prvním krokem je dostat se zpět na průměr, abychom nezaostávali. Pak teprve nastává otázka, zda chceme být elita a mozkovka, což vyžaduje další investice.” - Zdeněk Kettner, SPD

„Je to faul, když jako ministr školství říkáte do médií, že učitelé mají 130 %, i když v reálu je to 109 %. Vědělo se, že to bude počítáno z dva roky starých dat, proto byl v původním návrhu koeficient 1,404. Ten se ale vyškrtl a bylo od začátku jasné, že to v reálu 130 % nikdy nebude.” - Robert Plaga, ANO

III. BLOK: Ředitelé škol

Markéta Bajerová, bývalá ředitelka školy (Učitel naživo), mluvila o významu role ředitele jako pedagogického lídra a jeho vztahu se zřizovatelem.

Mezi politiky panovala shoda na tom, že ředitel má být lídrem školy s jasnou vizí. Stejně tak, že bez patřičné podpory se ředitelé neobejdou. Tu přináší nedávno schválený akční plán pro ředitele škol, jehož naplňování musí pokračovat. V otázce zřizovatelů, velikosti škol a jejich slučování ovšem panovaly neshody.

„Ředitel má být jednoznačně lídr. Pedagogický lídr. Máme naštěstí podepsané memorandum, které má za úkol připravit program pro formování lídra. Ale i nyní máme mnoho skvělých ředitelů, kteří i ve stávajícím rozdrobeném systému dokázali mnoho skvělých věcí.” - Renáta Zajíčková, SPOLU

„V současném nastavení nelze zajistit, aby v každé škole byl pedagogický lídr. Řešením je slučování škol v rámci jednoho zřizovatele a vznik místní školské samosprávy. Ředitel potřebuje od zřizovatele podporu, kterou mnoho obcí nedokáže poskytnout.” - Jan Břížďala, Piráti

Podívejte se na záznam celé debaty.

Přečtěte si volební priority Učitele naživo. 

Fotogalerie