
Školství jako priorita: předvolební debata Učitele naživo
Jaké jsou priority politických stran v oblasti vzdělávání? 10. června 2025 jsme v prostorách pražské NEXT ZONE uspořádali největší předvolební debatu o školství v tomto roce. Lídři a lídryně šesti stran diskutovali o tom, jak zajistit dostatek kvalitních učitelů, stabilní financování školství a silné vedení škol. Přinášíme vám shrnutí toho nejdůležitějšího i záznam celé debaty.
Kdo přijal pozvání
Debaty se zúčastnili:
- Robert Plaga (ANO 2011)
- Renáta Zajíčková (SPOLU)
- Jan Berki (STAN)
- Zdeněk Kettner (SPD)
- Jan Břížďala (Piráti)
- Miroslav Krejčí (Motoristé sobě)
Diskusi moderovaly Michaela Ryšavá a Markéta Hronová.
Mediálním partnerem byly Hospodářské noviny.
Tři tematické bloky
Ve 3 tematických blocích jsme řešili, co pálí české školství a jaké recepty politici a politička přináší pro učitele a děti, vzdělávací reformy a financování, ředitele a zřizovatele. Na úvod každého bloku zazněly datové expertní vstupy.
I. BLOK: Učitelé a děti
Kateřina Konrádová, analytička vzdělávací politiky (Učitel naživo), v prvním expertním vstupu představila data týkající se nedostatku učitelů a jejich nedostatečné profesní připravenosti.



Politici se shodli na pokračování klíčové reformy přípravy učitelů. Dále na nutnosti atraktivizace učitelské profese a poskytování podpory učitelům nejen v začátcích, ale v průběhu celé profesní dráhy. Tedy kariérním systému. Opakovaně také zazněla potřeba lepšího sběru dat o (ne)dostatku učitelů ze strany MŠMT – registru učitelů.
„Kariérní systém pro učitele by měl mít více cest a nebýt nalajnovaný jen pro jednu osobu, zároveň je důležité, aby ne něj navazoval také kariérní systém pro ředitele. V systému máme schopné učitele, ředitele i vzdělavatele, neumíme je ale zatím dobře využít ke zlepšování systému samotného.” - Jan Berki, STAN
„Registr žáků stojí na tom, že současná vláda nepředložila téměř hotový zákon. Pro mě by byl prioritou nejen registr žáků ale i pedagogických pracovníků.” - Miroslav Krejčí, Motoristé sobě


II. BLOK: Reformy a financování
Karel Gargulák, analytik (PAQ Research), uvedl druhý blok debaty na téma reformy a financování.



Zástupci opozičních stran kritizovali především propad poměru HDP vynaloženého na školství a také nedodržování závazku 130 % průměrné mzdy pro učitele. Sami se zavázali k vyšším výdajům do školství, pokud by usedli do ministerského křesla.
„Propracovali jsme se k průměru OECD, ale teď jsme spadli zpět do suterénu. Prvním krokem je dostat se zpět na průměr, abychom nezaostávali. Pak teprve nastává otázka, zda chceme být elita a mozkovka, což vyžaduje další investice.” - Zdeněk Kettner, SPD
„Je to faul, když jako ministr školství říkáte do médií, že učitelé mají 130 %, i když v reálu je to 109 %. Vědělo se, že to bude počítáno z dva roky starých dat, proto byl v původním návrhu koeficient 1,404. Ten se ale vyškrtl a bylo od začátku jasné, že to v reálu 130 % nikdy nebude.” - Robert Plaga, ANO


III. BLOK: Ředitelé škol
Markéta Bajerová, bývalá ředitelka školy (Učitel naživo), mluvila o významu role ředitele jako pedagogického lídra a jeho vztahu se zřizovatelem.



Mezi politiky panovala shoda na tom, že ředitel má být lídrem školy s jasnou vizí. Stejně tak, že bez patřičné podpory se ředitelé neobejdou. Tu přináší nedávno schválený akční plán pro ředitele škol, jehož naplňování musí pokračovat. V otázce zřizovatelů, velikosti škol a jejich slučování ovšem panovaly neshody.
„Ředitel má být jednoznačně lídr. Pedagogický lídr. Máme naštěstí podepsané memorandum, které má za úkol připravit program pro formování lídra. Ale i nyní máme mnoho skvělých ředitelů, kteří i ve stávajícím rozdrobeném systému dokázali mnoho skvělých věcí.” - Renáta Zajíčková, SPOLU
„V současném nastavení nelze zajistit, aby v každé škole byl pedagogický lídr. Řešením je slučování škol v rámci jednoho zřizovatele a vznik místní školské samosprávy. Ředitel potřebuje od zřizovatele podporu, kterou mnoho obcí nedokáže poskytnout.” - Jan Břížďala, Piráti


Podívejte se na záznam celé debaty.
Přečtěte si volební priority Učitele naživo.
Fotogalerie







