Deset centrálních myšlenek programu Učitel naživo+
Sebepojetí a seberozvoj
Záleží na tom, jak o sobě jako o učiteli/ce přemýšlím. Pozitivně pojímám žáky a sebe sama - věřím, že všichni žáci mohou naplnit požadavky kurikula a věřím, že má práce je důležitá a mohu se v ní zlepšovat. Zásadním nástrojem zlepšování je pravidelná reflexe vlastní praxe. (Pravdová, 2014)
Principy kognitivní psychologie
Učení je změna v dlouhodobé paměti. Abychom zvýšili pravděpodobnost učení, orientujeme se podle principů kognitivní psychologie: mj. promyšleně volíme cíl a obsah hodiny, aby žáci věnovali pozornost tomu, co je relevantní, a nepřetěžovali pracovní paměť, navazujeme na předchozí znalosti, vyvoláváme znalosti z paměti, pomáháme žákům vytvářet propojené mentální modely nabytých znalostí v dlouhodobé paměti. (Willingham, 2023)
Kontrola porozumění a responzivita
Učíme děti s oporou o důkazy o učení, čili přesvědčujeme se, že pochopily látkua upravujeme tomu responzivně výuku. (Fletcher-Wood, 2021)
Plánování
Dobrému učení ve třídě předchází dobrá příprava na hodinu (vím co, jak a proč si mají žáci z výuky odnášet). Dobrému plánování napomáhá učitelova organizovanost (vhodné nakládání s vlastním časem). (Wiliam & Leahy, 2016)
Budování efektivního prostředí a návyků pro učení
Prosociálnímu chování je třeba žáky učit, zejména skrze práci s jasnými pravidly a návyky, abychom vytvořili pozitivní normy pro chování ve třídě a pro rozvoj osobnosti: např. schopnost se soustředit, naslouchat, spolupracovat. (Bennet, 2024)
Čas a efektivita
Čas je v učení zásadní komodita, s níž nakládáme efektivně, aby si žáci odnesli ze školy co nejvíce. Cílem je dosáhnout maximálního pokroku pro všechny žáky za nejkratší možný čas. (Lemov, 2021)
Vysoká očekávání a vztahy
Od žáků máme vysoká očekávání a neslevujeme z nich - tím nejvíce pomůžeme každému žákovi a žákyni uspět. Na tomto principu - skrze dobré učení a vysoká očekávání - s žáky rozvíjíme dobré vztahy. Žáci nám důvěřují, protože vidí a chápou, že naše výuka je orientovaná na to, aby v ní všichni uspěli. (Hattie, 2022)
Rozvoj inteligence žáků skrz přemýšlení
Inteligence ovlivňuje profesní úspěch žáků i jejich osobní spokojenost. Inteligenci zvyšujeme v případě, že si žáci ukládají informace do dlouhodobé paměti. Aby se tak dělo, je potřeba zajistit, aby co nejvíce a co nejdéle hluboce přemýšleli. (Didau, 2023)
Oborová didaktika
Pro efektivní výuku je třeba znát zákonitosti svého předmětua jak se mu žáci učí. V této oblasti se neustále rozvíjíme. (Coe et al., 2020)
Wellbeing
Nejdůležitějším nástrojem pro výuku žáků je expertíza samotné/ho učitele/ky - tu uplatňujeme nejvíce, když se cítíme dobře. Pečujeme o sebe tak, abychom ze své expertízy mohli dlouhodobě čerpat. (Coe et al., 2020)