Otevřená výzva Parlamentu ČR: Novela školského zákona je jedinečnou šancí na lepší vzdělávací systém pro 170 000 učitelů a téměř dva miliony dětí

14. dubna 2025

Vážené poslankyně, vážení poslanci, 

obracíme se na Vás jako zástupci 17 organizací, které dlouhodobě usilují o rozvoj kvalitního, moderního a otevřeného vzdělávacího systému v České republice, s naléhavou výzvou, abyste zajistili včasné projednání novely zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). 

Vzhledem k probíhajícím obstrukcím a přetížení legislativního procesu se obáváme, že se brzký průchod 3. čtením v Poslanecké sněmovně nemusí podařit a novela školského zákona – sněmovní tisk 829 nebude schválena včas. Hrozí promarnění jedinečné příležitosti k pozitivním změnám, které český vzdělávací systém akutně potřebuje. 

Děti nesmí být rukojmím politických obstrukcí. V jejich zájmu je nutné, aby novela byla projednána a schválena co nejdříve. 

Proč je novela školského zákona pro vzdělávací systém klíčová? 

● 7 z 10 dětí vykazuje známky střední či těžké deprese nebo úzkosti, 90 % dětí se do školy netěší a mnohým chybí motivace k dalšímu vzdělávání. Novela zajistí institucionalizaci pozice školních psychologů, speciálních a sociálních pedagogů. Tyto pozice jsou klíčové pro wellbeing žáků i učitelů a podporu psychického zdraví i bezpečného prostředí v třídních a školních kolektivech, ale z důvodu problematického financování a nestability těchto pozic je jich ve školách závažný nedostatek. 

● 40 % absolventů učitelství se necítí po ukončení studia připraveno k výkonu učitelského povolání, ve školství chybějí tisíce pedagogických pracovníků. Novela proto zavádí systémovou podporu pro provázející učitele, kteří hrají zásadní roli při přípravě a praxi budoucích pedagogů. 

● Stávající systém financování škol neumožňuje efektivně reagovat na sociální znevýhodnění žactva a specifické potřeby dětí v heterogenních kolektivech. Novela zavádí tzv. indexaci škol, která umožní nastavit spravedlivější financování podle náročnosti poskytovaného vzdělávání. 

● Pro úspěšné začleňování a školní úspěšnost žáků s odlišným mateřským jazykem je stěžejní jazyková příprava a cílená podpora v rozvoji českého jazyka. Kromě 100 000 dětí s cizí státní příslušností přicházejí do českých škol i žáci s českým nebo dvojím občanstvím, které dlouhodobě žily v zahraničí nebo v rodinném prostředí komunikují jiným jazykem a tuto formu podpory potřebují také. Novela přináší zásadní změnu – rozšiřuje nárok na jazykovou přípravu i na občany ČR s nedostatečnou znalostí českého jazyka. 

Soubor více než 30 navrhovaných změn představuje významný krok k posílení kvality vzdělávání, podpoře duševního zdraví ve školách, efektivnějšímu financování, lepší přípravě budoucích učitelů a cílené podpoře dětí, které čelí nerovnostem a systémovým bariérám v přístupu ke vzdělání.

Řada navrhovaných změn počítá s účinností od ledna 2026, včetně financování podpůrných pozic po ukončení evropského financování a plošné podpory provázejících učitelů po skončení pokusného ověřování. Každý týden zdržení nás stojí čas a zdroje, které potřebujeme k včasné implementaci nových opatření, a zvyšuje riziko, že děti, učitelé i školy zůstanou i nadále bez potřebné podpory, kterou tato novela přináší. 

Výzva k prioritnímu projednání 

Žádáme Vás, vážené poslankyně, vážení poslanci, abyste neprodleně podnikli kroky vedoucí k prioritnímu projednání této novely a jejímu včasnému schválení v rámci tohoto volebního období. 

Zejména Vás vyzýváme, abyste: 

● podpořili zařazení novely školského zákona jako pevného bodu programu schůze, ● ustoupili od obstrukčního jednání, které blokuje projednání důležitých zákonů, ● spolupracovali napříč politickým spektrem na efektivním dokončení legislativního procesu. 

Věříme, že podpora opatření zaměřených na zlepšení vzdělávacích podmínek dětí je prioritou všech politických stran. Vaše rozhodnutí ovlivní nejen budoucí podobu a směřování českého školství, ale především vzdělávací podmínky téměř dvou milionů dětí, které potřebují jistotu, že jejich potřeby nejsou přehlíženy. Každé dítě si zaslouží spravedlivou šanci na kvalitní vzdělání a maximální rozvoj svého potenciálu. 

Děkujeme za Vaši podporu. 

Signatáři

META, o. p. s. – Podpora příležitostí ve vzdělávání 

Učitel naživo, zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, z. ú. 

Society for All, z. s. 

Asociace sociálních pedagogů, z. s. 

Začni učit!, z. s. 

PAQ Research 

TEREZA, vzdělávací centrum, z. ú. 

Nevypusť duši, z. s. 

Schola Empirica, z. s. 

EDUin, o. p. s. 

Člověk v tísni, o. p. s. 

Pomáháme školám k úspěchu, o. p. s. 

Otevřeno, z. s. 

The Duke of Edinburgh’s International Award Czech Republic Foundation, o. p. s. Talnet, z. s. 

Středisko ekologické výchovy SEVER, o. p. s. 

Post Bellum, z. ú. 

Edit z 15. 4. 2025: K signatářům se přidává

Učitelská platforma, z. s.

Spoluškola, z.s.

Kontakty

Kateřina Konrádová, Učitel naživo, katerina.konradova@ucitelnazivo.cz, +420 774 625 813

Martina Škrdlantová, META, martina.skrdlantova@meta-ops.cz, +420 608 584 665

Karel Gargulák, PAQ Research, karel.gargulak@paqresearch.cz, +420 737 586 923

Věra Havlíková, Society for All, vera.havlikova@so-fa.cz, + 420 602 462 388 

Jiří Daněk, Asociace sociálních pedagogů, jiri.danek@asocp.cz, +420 777 971 999

Tomáš Matoušek, EDUin, tomas.matousek@eduin.cz, +420 604 730 130 

Hana Kuzníková, Začni učit!, hana@zacniucit.cz, +420 602 767 387 

Barbora Semeráková, TEREZA, vzdělávací centrum, bara.semerakova@terezanet.cz +420 773 503 036

Barbora Pšenicová, Nevypusť duši, barbora.pse@nevypustdusi.cz, +420 728 242 002

Marie Hájek Salomonová, Nevypusť duši, marie@nevypustdusi.cz, +420 777 215 288

Egle Havrdová, Schola Empirica, havrdova@scholaempirica.org, +420 739 569 045

Petr Šlemenda, Pomáháme školám k úspěchu, slemenda@pomahameskolam.cz, +420 720 063 187

Tomáš Čakloš, Otevřeno, tomas.caklos@otevreno.org, +420 774 222 918 

Gabriela Drastichová, DofE, gabriela.drastichova@dofe.cz, +420 771 511 838

Jakub Sochor, Talnet, jakub.sochor@talnet.academy, +420 723 204 658 

Dominika Kopčíková, Post Bellum, dominika.kopcikova@postbellum, +420 608 750 747

Petra Mazancová, Učitelská platforma, petra.mazancova@ucitelskaplatforma.cz, +420 608 448 978

Iva Janská, Spoluškola, janska@spoluskola.cz, +420 777 787 955