Krajští školští radní na potítku

Kraje jsou zřizovatelem více než 68 % středních škol a přímo tak mohou ovlivnit kvalitu vzdělávání více než 390 tisíc žáků. V Učiteli naživo jsme již před krajskými volbami vypracovali návrh 7 opatření, kterými mohou zřizovatelé přispět ke zkvalitnění škol na svém území. Nyní se nově zvolených radních pro oblast školství ptáme, co považují za nejpalčivější problém v jejich kraji a jak plánují v následujících 4 letech podporovat ředitele svých škol. Přečtěte si jejich odpovědi!

Co považujete za nejpalčivější problém ve vašem kraji?

Josef Kozel, Pardubický kraj

„Na první zamyšlení mne napadá více problémů, které bych označil za palčivé. Je tak těžké označit něco jako nejpalčivější. Možná tedy uvedu pocitovou věc, a to, že se často sklouzává ke generalizování problémů a realita regionálního školství od MŠ, ZŠ až po školy střední se příliš neposuzuje, možná až bagatelizuje. Za mne jsou kraje podstatným partnerem pro stát, který ho ale spíše obchází, než vtahuje do děje při svých snahách o změny. Mělo by být více krajům nasloucháno."

Svatopluk Binder, Olomoucký kraj

„Mou prioritní snahou je podporovat spolupráci středních škol s firmami a reflektovat potřeby trhu práce nabídkou středoškolských oborů. V tomto ohledu tedy nikam nefandím překotnému a nepřipravenému zavedení oboru Lyceum, který má být ve zkušebním režimu zaveden od příštího školního roku. Jako složitý také vnímám již zahájený rozsáhlý proces transformace dětských domovů, který ale bohužel nemá zcela jasnou legislativní oporu v zákoně č.109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů."

Jan Veřmiřovský, Moravskoslezský kraj

„Největší problém, který v současné době řešíme v oblasti školství a co řeší ředitelé obecně, je nejistota z hlediska celého nastavení vzdělávání a financování školství včetně podpůrných pozic ve školách. Příkladem jsou nepedagogičtí zaměstnanci a jejich financování vč. nejasných informací z MŠMT, ke kterému datu přejdou pod financování zřizovatelů (a čí vlastně budou zaměstnanci). Podpůrné pozice, které budou na školách formou nápočtu dle počtu dětí bez reflektování počtu podpůrných opatření u dětí vč. nutnosti, aby si ředitel vybral, která pozice je pro něj důležitá a která ne. Další kapitolou jsou aprobovaní a kvalifikovaní učitelé v konkrétních předmětech - pokud mám brát celé školství bez rozdílu zřizovatele, pak největší problém vnímám zejména u získání kvalitních učitelů 1. stupně, dále pak učitelů předmětů jako jsou matematika, fyzika nebo chemie. Toto jsou asi ty nejpalčivější problémy, které jsou aktuální, jde ale jen o pomyslnou špičku ledovce."

Jitka Skalická, Liberecký kraj

„V oblasti školství se nedá úplně přesně popsat jeden nejpalčivější problém. Jednotlivé oblasti jsou provázané, proto je nutné při reformách nahlížet na školství jako na celek, jako na soubor propojených oblastí. V současné době budeme nuceni řešit rapidní pokles počtu žáků středních škol, což dlouhodobě vychází z demografického vývoje. Budeme se snažit udržet zájem žáků o technicky zaměřené obory, mj. prostřednictvím Stipendijního programu Libereckého kraje, ale i například posilováním odborného zázemí škol jejichž absolventi jsou stále poptáváni trhem práce.

Klesá také fyzická i psychická odolnost a zdatnost dětí. S tím souvisí nejen potřeba zajištění odborné péče o děti s psychickými obtížemi, jejichž počet strmě roste. Liberecký kraj realizuje řadu aktivit, kterými podporuje pedagogicko-psychologické poradenství, ale i sportovní aktivity dětí a žáků.Další oblastí, na kterou se aktuálně v oblasti školství zaměřujeme, je transformace dětských domovů. Liberecký kraj využil projektových výzev v této oblasti a bude zpracovávat transformační plán dětských domovů v Libereckém kraji a vzdělávat jejich zaměstnance. Výzvy využíváme také pro pořízení nemovitostí pro jednotlivé rodinné skupiny.

Trvalými tématy jsou například stárnutí pedagogických sborů, ale i technický stav budov škol a školských zařízení. Mnoho rekonstrukcí již bylo realizováno, ale stále je v této oblasti co zlepšovat."

Milan Vácha, Středočeský kraj

„Jako největší problém ve Středočeském kraji považuji řízení kapacit základních a středních škol. Nedostatečné kapacity ZŠ jsou způsobeny územním členěním, kdy každá jedna obec má povinnost zajistit místa v MŠ a ZŠ ze zákona. Potřeby nových kapacit, ale i rozvoj měst a obcí a mnohdy neřízená výstavba bytů a rodinných domů se v rámci takto malých území prostě řídit nedá. S ohledem na nedostatečné kompetence velké části zřizovatelů se nedá řídit ani z pohledu kvality. Ve středním školství je problém s plánováním kapacit s hlavním městem Prahou. Od vzniku krajů je bohužel hranice těchto dvou územních celků příliš ostrá a rozdílné volební cykly (o 2 roky se nepotkáváme) to pouze zhoršují. Celorepublikově je to i poměrně neefektivní systém s nedostatkem kvalitních pedagogů a ředitelů."

Vladimír Kroc, Plzeňský kraj

„Rovněž i v našem kraji pociťujeme nedostatek financí v celém systému odměňování ze strany ministerstva. S tím souvisí i nedostatečný zájem o pedagogickou činnost i školní personál. Specifickým problémem u nás je naplňování technických oborů s výučním listem a přírodovědných oborů tak, abychom byli schopni pokrýt potřeby zde působících firem. Zapojujeme střední školy do spolupráce s firmami a hledáme možnosti v propojení v oblasti odborného výcviku a praxe. Vážným problémem pro dosažení lepších výsledků ve vzdělání je absence podpory rodinného prostředí."

Jindra Mikuláštíková, Zlínský kraj

„Začínají scházet učitelé, a to nejen matematiky, fyziky, ale už i českého jazyka. Na odborných školách to jsou učitelé odborných předmětů, zejména technických. Pokud jsou, tak hodně jich je těsně před důchodem nebo v důchodu."

Pavel Franěk, Kraj Vysočina

„Problémy v regionálním školství, které by byly vyloženě palčivé, v současné době nevidím, ale obecně mohu zmínit několik oblastí, které si určitě do budoucna vyžádají diskuzi – stárnoucí pedagogické sbory, studenti vycházející z pedagogických fakult, kteří nechtějí pokračovat v učitelské kariéře, zajištění financování nepedagogických pracovníků, velké množství malých škol v regionu, což úzce souvisí s rozdrobeností sídelní struktury na Vysočině."

Jana Berkovcová, Královehradecký kraj

„Jeden z nejpalčivějších problémů v našem kraji je nedostatek učitelů odborného výcviku na SOŠ. Většina odchází do důchodu a nemá je zatím kdo nahradit."

Jindra Zalabáková, Ústecký kraj

„Těch problémů vidím několik, ale hlavní je nízký počet pedagogů, v současné chvíli bohužel všech odborností. Chybí učitelé přírodních věd, odborní učitelé, ale i učitelé jazyků. Další , neméně důležitou roli hrají psychologové, sociální pedagogové, speciální pedagogové. Těch máme také nedostatek. A jako velkou hrozbu, které jsme se věnovali a budeme věnovat i nadále je problém duševního zdraví."

Jak plánujete v následujících 4 letech podporovat ředitele svých škol?

Josef Kozel, Pardubický kraj

„Pro mne je podstatná komunikace a důvěra v naše ředitele. Po čtyřech letech v pozici radního mám na co navazovat a druhé volební období je vždy příležitostí získané zkušenosti více využít. Zároveň také vím, že máme dostatečně silný ředitelský sbor, aby se nebál změn, nových námětů a postupů, ale taky aby netrhal důležité základy, pro které jsou jejich školy postaveny. Bezpochyby si jejich podporu zaslouží důraz na moderní vybavenost škol a snahy pro co nejlépe připravené absolventy, které jejich školy budou opouštět s kompetencemi odpovídající 21.století. Pro mne osobně jsou i důležité zahraniční stáže a nejrůznější formy projektů, které našim ředitelům dávají přidanou hodnotu do jejich práce. To podpořím vždy rád."

Svatopluk Binder, Olomoucký kraj

„Ředitelé škol musí cítit podporu svého zřizovatele, a to jak finanční, tak metodickou. Mým cílem je proto hledat cesty ke zmenšení administrativních činností, a to díky využití moderních metod z oblasti digitálních technologií. Chci také pokračovat v tradici vzájemných setkání ředitelů se zástupci odboru školství či nadále podporovat provozování portálu olomouckéškolství.cz provozovaný Spolkem středního školství Olomouckého kraje."

Jan Veřmiřovský, Moravskoslezský kraj

„Podporu ředitelů vidím primárně ve dvou oblastech - 1. komunikací s řediteli hledat možnosti, jak snížit jejich byrokratickou zátěž a 2. vzdělávání a rozvoj v oblastech leadershipu (buď s využitím programu Ředitel naživo nebo Leader in me)."

Jitka Skalická, Liberecký kraj

„V následujících letech bude Liberecký kraj i nadále pokračovat v systematickém poskytování metodické podpory ředitelům škol a školských zařízení. Zaměstnanci odboru školství, mládeže, tělovýchovy a sportu jsou jim partnery v akutních situacích i dlouhodobé podpoře. Veškeré informace jsou průběžně zveřejňovány a kdykoliv k dispozici na portálu www.edulk.cz. Zároveň jsou zavedenou praxí pravidelná setkávání vedení kraje a zaměstnanců odboru školství s řediteli škol a školských zařízení, a to minimálně třikrát ročně. Soustředíme se také na nově jmenované ředitele škol, kterým poskytujeme individuální podporu. Od ledna 2025 budeme v rámci projektu Implementace dlouhodobého záměru Libereckého kraje pořádat vzdělávací akce pro ředitele škol, kde se seznamují s nejnovějšími trendy ve vzdělávání, příklady dobré praxe atd."

Vladimír Kroc, Plzeňský kraj

„Pozici, kterou zastávám, chápu zejména z hlediska vytváření podmínek i finančních, pro fungování škol, a to jak pro zabezpečení potřeb pedagogů, tak v zabezpečení investic pro modernizaci a zkvalitňování výuky včetně ostatních doplňkových procesů. Samostatnou kapitolou je otázka opravy budov škol a jejich energetická náročnost."

Jindra Mikuláštíková, Zlínský kraj

„U ředitelů škol v našem kraji chci výrazně navýšit jejich finanční ohodnocení, pokud splní nastavená kvalitativní kritéria. Za větší problém však považuji nedocenění práce třídních učitelů, kteří jako „manažeři výukového procesu" ve svých třídách vykonávají velmi komplexní a sociálně čím dál náročnější činnost. Stávající příplatek za třídnictví, na jehož horní hranici mnozí třídní učitelé ani nedosáhnou, je ostudný."

Pavel Franěk, Kraj Vysočina

„Chceme ve školách vytvářet takové podmínky a prostředí, které umožní ředitelům věnovat se naplno a v klidu své práci a zároveň bude také inspirativní a bezpečné pro děti. Součástí našeho plánu na následující čtyři roky je vedle investic do modernizace budov a vybavení také zlepšení školní sportovní infrastruktury. Za zásadní považuji podporu inovací a zvyšování digitální gramotnosti žáků i pedagogů."

Jana Berkovcová, Královehradecký kraj

„Poskytování právního servisu. Pomoc skrze naši krajskou příspěvkovou organizaci CIRI při zpracování veřejných zakázek. Pravidelná setkávání ředitelů škol k výměně a sdílení informaci a zkušeností. Bohužel opatření, po kterých ředitelé nejvíce volají, nejsou v kompetenci kraje – větší objem peněz na nenárokové složky, aby bylo možné ocenit chybějící odbornosti."

Jindra Zalabáková, Ústecký kraj

„Ředitele vnímám jako jednu z klíčových rolí a podle toho se k nim chováme. Snažíme se je odbřemenit. To znamená, že jsme si vědomi, kolik a z jakých profesí se jejich práce skládá. Musí být tak trochu psychologové, mentoři, vizionáři, ekonomové, stavaři, právníci, a tak bychom jim v tomto období rádi od těch projektových věcí pomohli. Jinak přispíváme na vzdělávání, které si sami vyberou a každý nový ředitel má z řad funkčně starších kolegů k sobě mentora na dobu dvou let.