Věříme, že všichni žáci mohou zažít ve škole úspěch. Že se to mnohdy stane navzdory očekávání okolí, může působit skoro jako nějaký zázrak. Nehledejme za tím ale něco nadpřirozeného, je to výsledek systematického úsilí učitelů.
Co jsou zázraky ve třídě?
Dobrý učitel dokáže zázraky. Má moc měnit životy dětí k lepšímu. Zdánlivé drobnosti vedou k tomu, že zažijí úspěch, přijetí, udrží si motivaci k učení. Ony „zázraky“ jsou vlastně příklady každodenní dobré práce učitelů. Učení není o pár hodinách ve třídě před tabulí. Je to systematická práce, která vyžaduje konkrétní dovednosti - schopnost reflexe vlastní výuky, znalost didaktických postupů, velkou míru empatie, kreativity i sebevědomí.
V Učiteli naživo dlouhodobě upozorňujeme na to, že práce učitelů je pro budoucnost naší země klíčová a usilujeme o to, aby učitelé měli co nejkvalitnější vzdělání a co nejvíce podpory pro svou práci.
Prostřednictvím příběhů chceme ocenit a podpořit všechny učitele a učitelky.
Přejeme příjemné čtení!
Kuba
Kuba dostal od paní učitelky zadání prověrky z matematiky. „To nezvládnu,“ prohlásil a začal si hrát s autíčkem. Učitelka přitom volila úkoly do prověrky tak pečlivě! Když si všimla Kubovy reakce, vzala mu jeho zadání a…
Nepozorný Viktor
Viktor při češtině pořád mluvil. Nebo házel balón po spolužačce. Nikdy nedával pozor. Dozvěděl jsem se, že kázeňské problémy měl už dřív. Na konci týdne mě překvapil ledabyle zpracovaným úkolem. Druhý den jsem ho proto zastavil na chodbě…
Ztráta času
Úkoly, které mi Tadeáš odevzdával se jmenovaly „Zbytečná práce“ nebo „Ztráta času“. Témata, která jsem učila, ho vůbec nezajímala. Nechtěl být právník, ekonom ani psycholog. Něvěděla jsem, proč se objevil na mém kurzu.
Nedokázala jsem ji zaujmout
Do jednoho z mých seminářů se přihlásila dívka, již jsem učila v předchozích letech češtinu. Byla jsem si jistá, že jsem ji nedokázala zaujmout, ale držela jsem se pravidla, že vyvolávám každého, ať se hlásí, nebo ne. Po skončení studia mi tato dívka napsala dopis.
Nevím...
Petra je v osmé třídě. Rodiče jsou rozvedení a často spolu nesouhlasí. Neshodnou se ani v tom, jak se má Petra vzdělávat. Přišla do naší třídy vloni, vystrašená, sevřená, tichá. Snažili jsme se najít jakýkoliv zájem o cokoliv. Petra mlčela nebo říkala: „Nevím."
Dáma s fialovým přelivem
Procházel jsem obchodní akademií v Lounech a neměl o životě nijak valnou představu. Jednoho dne jsem přišel do školy a za katedrou byla jiná, zastupující učitelka. Starší dáma s fialovým přelivem…
Moc jsem se toho nenaučila
„V angličtině jsem se toho moc nenaučila,” dočetl jsem se ve zpětné vazbě na konci roku. Mrzelo mě to. Nastoupil jsem na střední školu na pozici učitele jazyků a chtěl jsem se studenty hodně mluvit, diskutovat o zajímavých tématech. Oni ale nebyli připraveni si naslouchat.
Patříš k nám
„No to je hrozný, já už jsem jednomu sedmákovi řekl, že to bude takhle, a on se na to těšil. Nikdo mě tady nemá rád a teď mě nebude mít rád ani tenhle kluk. Bude si myslet, že jsem mu lhal.“
Společný úspěch
Katka ani její spolužáci z páté třídy v angličtině právě neexcelovali. Moc dobře nefungovaly ani vztahy ve třídě. Začala jsem proto s dětmi pracovat na tom, aby si začaly uvědomovat své úspěchy.
Tahák
Pan učitel se nás jednou před testem zeptal, jestli má někdo taháky. Ujistil nás, že když je ukážeme, nic se nestane. Myslela jsem si o něm, že je férový, tak jsem se přihlásila…
Generálka
Dřív, než při generálce vstoupil na pódium, zbledl moderátor studentské konference jako stěna. Zatočila se mu hlava, ztratil rovnováhu. Zaskočilo nás, jak moc je nervózní. Dali jsme mu možnost vycouvat a také jsme mu řekli, že za ním stojíme a věříme, že to dokáže…
Náročný týden
Poslední hodina velmi náročného týdne. Hodně učiva jsme kvůli neklidu ve třídě nestihli. Teď ale děti pracují skvěle a nějaký čas nám zbývá. „Ještě někoho něco k přečtené bajce napadá?” ptám se. Z odpovědí mi naskakuje husí kůže…
Je voudrais être pilot
Učil jsem francouzštinu na jedné londýnské škole. Když začala hodina, Georgovi trvalo v průměru pět až deset sekund, než složil hlavu na stůl, příjemně se uvelebil a usnul.
Mávám Vám vzhůru, pane řediteli!
Pan ředitel byl ryzí praktik. Pamatuji si, jak při hodině dílen odložil sako a v zaštupovaných ponožkách bez pantoflí si stoupl před nás na ponk, aby nám názorně ukázal, jak máme mít rozkročené nohy při pilování.
Zažili jste i vy někdy ve škole podobnou situaci, reakci či jakýkoliv krok učitele, který vám významně ovlivnil život k lepšímu? Co jste zažili a jak vám to prospělo?
Podělte se s námi o svůj příběh.
Chcete nám svůj příběh poslat e-mailem nebo nám něco vzkázat? Pište na adresu marketing@ucitelnazivo.cz. Děkujeme!
Ke stažení
Realizace projektu byla podpořena Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v rámci Výzvy Na učitelích záleží.