Kuba
Autorka: Jitka Michnová
Kuba byl žáčkem 1. třídy. Moc ho ta škola nebavila. Pořád se po něm něco chtělo a on by si raději jezdil autíčkem po topení. Tato hra vedla k zajímavým zvukům, které ho bavily.
Přehouplo se první pololetí a třídu čekala nová výzva. Děti měly poprvé v životě psát prověrku! Paní učitelka volila příklady velmi pečlivě. Jejím cílem bylo, aby většina dětí uspěla. V den D, hodině H tedy oznámila třídě prověrku z matematiky a rozdala papíry s úlohami.
Kubík si vzal papír do ruky, prohlédl si ho a prohlásil: „To nezvládnu.“ Odložil prověrku, popadl autíčko a dál s ním jezdil po lavici. Učitelka si jeho výroku všimla. Přemýšlela: „Nepotřebuji vědět, že Kuba nevydrží u práce. To vím. Potřebuji vědět, jak je na tom s matematikou.”
Vzala Kubovu prověrku a ustřihla z ní jednu úlohu. Následně ji podala Kubovi.
„Tohle bys zvládl?”
Kuba se zamyslel. „Asi jo,” odpověděl a pustil se do řešení úlohy. Asi po třech minutách doběhl ke katedře k učitelce a ukazoval jí své řešení.
Učitelka si s Kubou chvilku popovídala o fotbale, ustřihla druhou úlohu a podala mu ji, aby ji vyřešil. Kuba si sedl a za chvilku byl zpět u učitelky i s vyřešenou úlohou. Učitelka celou situaci zopakovala ještě s úlohou třetí a čtvrtou, poslední.
Během 20 minut měl Kuba vyřešenou celou prověrku. Nyní si spokojeně jezdil autíčkem po koberci a čekal, až své prověrky vyřeší i ostatní děti ve třídě.
Učitelka mezitím jednotlivá Kubova řešení nalepila na papír pod sebe. Přistoupila ke Kubovi. „Podívej,” ukázala mu všechna hezky pohromadě. Kuba si vzal papír do ruky a dlouze na něj hleděl. Nakonec prohlásil: „A kdy jsem tohle zvládl?” V očích i na tváři se mu rozlil úsměv.
Na konci školního roku měla Kuba prověrku rozstřiženou na dvě části. Ve druhé třídě již nic podobného nepotřeboval. Věděl, že to zvládne.
Zázrak nebo dobrá práce učitelky?
Pro učitelku bylo v danou chvíli prioritním cílem ověřit znalosti a dovedností, které si žák osvojil v hodinách matematiky, oproti zjišťování, zda je pozorný, či nikoli. Soustředěnost totiž nebyla dlouhodobě jeho silná stránka.
Řešení, které se jí podařilo najít, umožnilo nejen ověřit, jak je na tom žák v matematice, ale také posílilo chlapcovo sebevědomí.
O Zázracích ve třídě
V Učiteli naživo věříme, že dobrý učitel má moc měnit životy dětí k lepšímu. Proto dlouhodobě upozorňujeme na to, že práce učitelů je pro budoucnost naší země klíčová a usilujeme o to, aby učitelé měli co nejkvalitnější vzdělání a co nejvíce podpory pro svou práci.
Prostřednictvím tohoto projektu, podpořeného Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v rámci Výzvy Na učitelích záleží, chceme ocenit a podpořit všechny učitele a učitelky.
Zažili jste i vy někdy ve škole podobnou situaci, reakci či jakýkoliv krok učitele, který vám významně ovlivnil život k lepšímu? Co jste zažili a jak vám to prospělo?
Podělte se s námi o svůj příběh.
Chcete nám svůj příběh poslat e-mailem nebo nám něco vzkázat? Pište na adresu marketing@ucitelnazivo.cz. Děkujeme!