Společný úspěch

Autorka: Klára Vacková

Katka byla žačka páté třídy a angličtina nepatřila k jejím oblíbeným předmětům. Připadala jí hloupá, neužitečná, zkrátka k ničemu. Nebyla jsem si jistá, jestli Katčiny pocity nepramení z toho, že jí angličtina moc nejde. Podobně na tom byli i její spolužáci – v angličtině právě neexcelovali. Dobře nefungovaly ani vztahy ve třídě. Rozhodla jsem se proto vyzkoušet metodu „zvědomování úspěchu“. 

Kdykoli se Katce něco povedlo, řekla jsem jí to nahlas. Na začátku hodiny jsem se ptala žáků, k čemu by jim probírané téma mohlo být. Sami tak mohli pojmenovat, k čem by danou látku mohli využít, přestala pro ně být abstraktním tématem.  

Zpočátku jsem zadávala jednoduché úkoly. Postupně jsem přidávala složitější, aby museli přemýšlet, posouvali se ve svých znalostech, ale pořád zažívali více úspěchu než nezdaru.

Když jsme probírali téma jídlo, každý mohl přijít k tabuli a napsat slovíčka, která ho napadají. Někdo přišel jednou, někdo vícekrát. Nikdo však nezůstal sedět v lavici. 

„Dnes je vás tady 12 a jako třída jste dali dohromady 43 slovíček. Jako tým toho spolu hodně dokážete,” řekla jsem žákům. Ačkoliv šlo o hodinu angličtiny, aktivita umožnila třídě zažít pocit společného úspěchu a sounáležitosti.  

Každou hodinu jsme končili reflexí. Nejen při ní jsem zjišťovala, že i Katku začínají hodiny angličtiny bavit. Dokázala říct konkrétní věc, která se jí povedla nebo ji potěšila. Angličtina se pro Katku stala oblíbeným předmětem. V květnu už se s vervou a zapálením pouštěla do složitějších úkolů, které pro ni ještě na podzim byly hloupé a k ničemu.

O Zázracích ve třídě

V Učiteli naživo věříme, že dobrý učitel má moc měnit životy dětí k lepšímu. Proto dlouhodobě upozorňujeme na to, že práce učitelů je pro budoucnost naší země klíčová a usilujeme o to, aby učitelé měli co nejkvalitnější vzdělání a co nejvíce podpory pro svou práci.

Prostřednictvím tohoto projektu, podpořeného Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v rámci Výzvy Na učitelích záleží, chceme ocenit a podpořit všechny učitele a učitelky.

Zažili jste i vy někdy ve škole podobnou situaci, reakci či jakýkoliv krok učitele, který vám významně ovlivnil život k lepšímu? Co jste zažili a jak vám to prospělo?
Podělte se s námi o svůj příběh. 

Přiložit přílohu

Chcete nám svůj příběh poslat e-mailem nebo nám něco vzkázat? Pište na adresu marketing@ucitelnazivo.cz. Děkujeme!