Ztráta času

Autorka: Lenka Krummerová

V systému naší školy si děti samy volí, kterým předmětům se chtějí plně věnovat. Těmi se pak zabývají několik hodin týdně. Z těch, které je zajímají méně, musejí splnit minimální zadání. 

Učím žáky témata z oblasti Společnost. A Tadeáš nechce být ani právník, ani psycholog či ekonom a rozhodně ne občanský aktivista. A tak plnil minimální zadání. Hodin se prakticky neúčastnil. Úkoly mi odevzdával odbyté, opsané nebo zpracované napůl. Soubory odevzdané do Teams se jmenovaly „Zbytečná práce“, „Ztráta času“.

Nevěděla jsem, proč se objevil na mém kurzu k tématu Rozpočet. Asi měl vše ostatní již splněno, nebo chtěl být v kurzu s kamarádem. 

Nejprve jsme společně přicházeli na to, proč je dobré umět rozpočet sestavit, každý si vymyslel svůj důvod. Pak jsme si vysvětlili základní principy rozpočtu a navázali jsme rozcvičkou se snadným zadáním úkolu pro každého žáka. 

Kdo potřeboval, mohl se poradit. Kdo měl splněno, mohl si vzít základní zadání s vlastními položkami rozpočtu. Kdo opět splnil, mohl si vzít zadání pokročilé, kde již sestavoval rozpočet sám, vyhodnocoval jeho výsledek. 

Mistrovské zadání bylo založeno na sestavení rozpočtu denního provozu školní kavárny, vyhodnocení výsledku a doporučení pro úpravu rozpočtu tak, aby skončil s kladnou výsledovkou. 

Tadeáš s lehkostí zvládl rozpočet na zahřátí, začínající i pokročilý.

Na konci kurzu jsme uzavírali, co jsme se naučili, co pomohlo učení, a co by šlo příště udělat lépe. Studenti také hodnotili, jak náročný jim kurz připadal. Tadeáš mi vyplnil: „Bylo to náročné, ale jsem za to rád.“ 

Občas se od té doby na mých kurzech objeví a zapáleně pracuje. Když nepřijde, jsou jeho písemná zadání zpracována s pečlivostí, snaží se udělat je správně.

Přemýšlím nad tím, co způsobilo tu změnu. Zdá se mi, že Tadeášovi téma dávalo smysl. Uměl si představit jeho využití v životě, spojil si tvorbu rozpočtu s reálnou potřebou a zažíval úspěch v postupných krocích. Nikdy si nebudu stoprocentně jistá, co obrátilo jeho NE v ANO. Bylo to náročné, ale jsem za to ráda.

O Zázracích ve třídě

V Učiteli naživo věříme, že dobrý učitel má moc měnit životy dětí k lepšímu. Proto dlouhodobě upozorňujeme na to, že práce učitelů je pro budoucnost naší země klíčová a usilujeme o to, aby učitelé měli co nejkvalitnější vzdělání a co nejvíce podpory pro svou práci.

Prostřednictvím tohoto projektu, podpořeného Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v rámci Výzvy Na učitelích záleží, chceme ocenit a podpořit všechny učitele a učitelky.

Zažili jste i vy někdy ve škole podobnou situaci, reakci či jakýkoliv krok učitele, který vám významně ovlivnil život k lepšímu? Co jste zažili a jak vám to prospělo?
Podělte se s námi o svůj příběh. 

Přiložit přílohu

Chcete nám svůj příběh poslat e-mailem nebo nám něco vzkázat? Pište na adresu marketing@ucitelnazivo.cz. Děkujeme!