Co školám přineslo koronavirové období a co si z něj mohou odnést do budoucna?

V březnu jsme byli my všichni, pedagogové, děti i rodiče, vhozeni do vody a museli jsme se v tom naučit co nejlépe plavat. Zkušenosti se zvládnutím několikaměsíční výuky na dálku jsou samozřejmě různé, osobně ale považuji za důležité zachovat do budoucna to, co se ukazuje jako užitečné a podporující pro učení dětí a zlepšení jejich vztahu ke vzdělávání.

Právě teď si můžeme začít kupovat smysluplnou budoucnost

„Každému, komu záleží na tom, jak to v Česku vypadá, házím tuto rukavici: proměnit školy v dílny lidskosti, růstu a spolupráce je definujícím úkolem naší doby. Jeho splnění je nutnou podmínkou pro to, abychom se mohli se zdviženou hlavou postavit všem dalším komplexním výzvám, od eroze demokracie přes klimatickou změnu po průzkum vesmíru. Náš přístup k tomuto úkolu bude určovat, jak si nás za sto let budou pamatovat,“ píše náš kolega Kryštof Vosátka v komentáři pro Deník N. A dodává: „Bude to fuška. Bude to trvat. Ale je to práce, kterou stojí za to dělat. A když se podaří, může odkrýt poklady, o kterých jsme si ještě ani nedovolili snít.“

Vzkaz do komunity Učitele naživo

Deník N: Léčba školství koronavirem: nebát se změn, věřit dětem, vykuchat výuku, shodují se učitelé

„Zkušenosti se zvládnutím několikaměsíční výuky na dálku jsou různé, osobně ale považuji za důležité zachovat do budoucna to, co se ukazuje jako užitečné pro učení dětí a zlepšení jejich vztahu ke vzdělávání. Samozřejmě se nabízí zachování a rozvíjení různých metod a forem učení, které jsme si mohli ve větším měřítku vyzkoušet v praxi. Většinou to ale jsou jen více či méně užitečné nástroje.

Jak pomáhat dětem k efektivnímu učení? Seznamte se s 10 vybranými principy formativního hodnocení

Začít formativně hodnotit znamená zamyslet se nad tím, jakou zpětnou vazbu dostává žák od učitele a učitel od žáka. Podle šetření České školní inspekce, které proběhlo necelý měsíc po uzavření škol mezi řediteli základních škol, více než na polovině základních škol hodnotili na dálku zadané úlohy učitelé slovně. Častěji také učitelé poskytovali žákům zpětnou vazbu bez toho, aby je zároveň hodnotili známkou. Ve chvíli, kdy se kontakt mezi žákem a učitelem omezil na monitor počítače, známkování narazilo na své limity ještě zřetelněji, než je tomu při výuce ve třídě.

Lidové noviny: Pandemie upozornila na rozdíly

Pandemie vysvlékla české školství ‚donaha‘. Sociolog Daniel Prokop vysvětluje dopady koronakrize.

V krizi bylo potřeba se sjednotit, aby ve výsledku nebyl chaos a výuka a komunikace pro děti a rodiče neznamenaly další zbytečnou zátěž.

Učitelské noviny - Ředitel se nesmí bát. Každý potřebuje podpůrnou komunitu

Rozhovor s Hanou Vellánovou,bývalou ředitelkou ZŠ v Plané nad Lužnicí, lektorkou, konzultantkou a průvodkyní v Řediteli naživo.

Učitel naživo vysílá do světa dalších 35 absolventů

Inspirace na dálku: V čem pomáhá žákům stanovení kritérií pro jejich výkony?

„Pokoušela jsem se osekat obsahy učiva, vybrat nějaké jednotlivé věci, na ně se koncentrovat a dát žákům vodítka, podle kterých by mohli svoje výkony vystavět. A byla jsem sama překvapená, jak velký efekt to mělo, jak to vzbudilo v dětech ambice, jak je to zorientovalo. Měla jsem radost, že měli velkou chuť se někam posouvat,” říká studentka 1. ročníku Učitele naživo, Barbora Chybová. Jaký užitek vidí ve stanovování kritérií pro výkony žáků? A co se naučila během výuky na dálku? Nejenom o tom si s ní povídá Daniel Pražák z iniciativy Otevřeno.