VEPVU - Sebehodnoticí software učitelských dovedností

O výzkumné projektu

VEPVU je výzkumný projekt, součástí kterého jsou vypracované metodiky evaluace studentů učitelství jako i dotazníkové šetření připravenosti v učitelských dovednostech, využívajícího srovnání s českou a zahraniční populací učitelů z šetření TALIS 2018 (OECD). Dotazovací software jako i metodiky evaluace byli vytvořeny organizacemi PAQ Research a Učitel naživo. Vznikl v projektu TL03000556 VEPVU Vývoj evaluace programů vzdělávání učitelů se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu Éta. Cílem výzkumného projektu bylo vyvinout a veřejně poskytnout evaluační nástroje, které mohou vzdělávacím organizacím pomoci ke sběru dat, k reflexi kvality a ke strategickému rozvoji s oporou o evidenci. VEPVU slouží především pro programy vzdělávající učitele. Nabízí možnost otestovat skupinu studentů učitelství a získat informace o jejich úrovni a také jejich hodnocení kvality praxe na škole, vše automaticky, anonymně a bezplatně.

Kontext projektu

K profesní dráze učitele vedou v různých systémech rozličné cesty. Pro český kontext je zajímavé sledovat, jak je přistupováno k přípravě učitelů, jak je definována jejich kvalita a zda a jak je prokazována. A to zejména proto, že v českém prostředí dlouho chyběl standard učitele, který by napomohl definovat, co rozumíme „kvalitním učitelem”. Výzkumný projekt VEPVU (Vývoj evaluace programů vzdělávání učitelů) řešený týmem organizací Učitel naživo a PAQ Research, měl za cíl přispět ke sledování kvality přípravy učitelů díky poskytnutí nástrojů k evaluaci programů připravujících učitele s důrazem na rozvoj kompetencí studentů a dopady učitelské přípravy na uplatnění a kvalitu pedagogické činnosti absolventů.

Obdobně jako ve výuce žáků nemá být hodnocení izolovanou činností, nýbrž má mít úzkou návaznost na podporu učení žáků, stejně tak evaluace má být především oporou pro rozvoj kvality učitelských programů. Poskytnuté nástroje tak mohou být opravdu užitečné pouze tehdy, jsou-li výsledky interpretovány a reflektovány vzdělavateli učitelů a jsou-li na jejich základě utvářeny akční kroky k trvalému zlepšování kvality učitelské přípravy.

Představované metodiky navazují na stávající mezinárodní i české poznání v práci s evaluačními nástroji.

O dotazníku

Dotazník se zadával studentům učitelství a jeho výsledky byli určeny pro vzdělavatele učitelů aby jim umožnil získat ucelené informace o učitelské sebejistotě u skupiny studentů učitelství. Zaměřoval se na připravenost studenta učitelství index SELF-EFFICACY (subjektivně vnímané zdatnosti). Zahrnoval rovněž doplňující otázky (motivace stát se učitelem, typ pedagogické praxe, předchozí pedagogické zkušenosti), pro konstruování srovnávací skupiny metodou tzv. propensity score matchingu (srovnání se studenty učitelství, kteří jsou si navzájem podobní svými charakteristikami a zkušenostmi). Vzhledem k tomu, že data z šetření TALIS pocházejí od učitelů z druhého stupně základních škol či nižší stupňů víceletého gymnázia, byl dotazník zaměřený primárně pro studenty učitelství tohoto stupně. Registrace učitelů z ostatních stupňů vzdělávání byla možná, ale výsledky srovnávání byli v takových případech pouze indikativní.

Report

Dotazníkový softvér byl nastaven, aby pro každou registrovanou skupinu studentů učitelství vznikl jeden souhrnný report, který by zahrnoval srovnání této skupiny oproti (1) začínajícím učitelům v ČR a (2) podobně zkušeným učitelům.

Databáze výsledků českých učitelů v šetření TALIS

Zajímá vás, jak si stojí čeští učitelé v mezinárodním srovnání? A jak se liší ve své sebedůvěře začínající a zkušení učitelé? Odpovědi naleznete v této Databázi učitelských komparací dle šetření TALIS 2018 (OECD), kterou zpracovala organizace Učitel naživo ve spolupráci s PAQ Research. Tento přehledový materiál zahrnuje (nejen) otázky obsažené v dotazníku VEPVU.


Metodiky evaluace ke stažení

Kompetenční rámec studenta učitelství

Kompetenční rámec studenta učitelství je rámcem požadavků kladených na budoucího učitele. Vznikl ještě před ministerským kompetenčním rámcem.

Obsahuje 4 vzdělávací oblasti: Učitel a jeho osobnostní rozvoj, Učitel a jeho intervence v oblasti vztahové, Učitel jako tvůrce příležitostí pro učení druhých a Učitel a jeho vzdělávací obor. Studentovi umožňuje orientovat se v úkolech a požadavcích, které před něj práce učitele staví. Vytváří taky prostor pro spolupráci mezi všemi aktéry zapojenými do profesní přípravy učitelů (vysokoškolskými vzdělavateli, provázejícími učiteli, studenty učitelství), prezentuje totiž cíle, k nimž učitelské vzdělávání směřuje.

Kompetenční rámec pojmenovává konkrétní profesní kompetence (včetně jednotlivých kroků k jejich dosažení), jež si student učitelství potřebuje osvojit, aby následně mohl vstoupit do role autonomního učitele a setrvat v ní. Z KR vycházejí další nástroje - hospitační arch či dotazník pro sebehodnocení.

Sebehodnoticí nástroj pro studenty učitelství

Sebehodnoticí evaluační nástroj vychází přímo z kompetenčního rámce. Nástroj spočívá ve vlastním posouzení získané dovednosti ze strany studenta.

Sebehodnocení studentů je jedním z nejčastějších způsobů sledování připravenosti učitelů (například šetření TALIS, zabývající se kvalitou učitelů, jsou na něm založená), jelikož byla prokázána úzká souvislost subjektivně vnímané zdatnosti učitelů (self-efficacy) s reálně využívanými výukovými postupy učitelů a se studijními výsledky žáků.Měření self-efficacy je komplexnější než pouhé objektivní pozorování dovedností studenta učitelství. Má samozřejmě svá úskalí, ale podává dobrý obraz o tom, jak úspěšným učitelem dotazovaný bude. Navíc dotazování na vnímanou připravenost v konkrétních dovednostech vede k posilování reflexe a zvědomování silných stránek u studentů učitelství.

Hospitační arch - expertní hodnocení výuky

Pozorování ve třídě formou hospitace je v přípravě učitelů běžným nástrojem rozvoje studentů učitelství. Mezinárodní zdroje zabývající se přípravou budoucích učitelů (např. OECD, Teacher Professional Learning and Development) shodně uvádějí kvalitní zpětnou vazbu jako předpoklad k využití pozorování (hospitace) pro rozvoj studenta.

Hospitace mohou mít též sumativní charakter, v takovém případě je kladen důraz na kombinaci zdrojů dat pro studentovo hodnocení, nicméně spolu s dalšími nástroji mohou být hospitace využitelné pro účely hodnocení kvality výuky. Kombinace s dalšími nástroji je doporučovaná zejména pro limity hospitací: časovou náročnost hospitací vedoucí k pozorování krátkého výseku studentovy práce s žáky či jiné vnější vlivy, včetně zatížení hospitátora.

Položky hospitačního archu vychází z Kompetenčního rámce, pro účely hodnocení metodou hospitace ve výuce studenta byly vybrány oblasti Studijní oblast 2 – Učitel a jeho intervence v oblasti vztahové a Studijní oblast 3 – Učitel jako tvůrce příležitostí pro učení druhých.

Self-efficacy studenta učitelství dle TALIS s využitím metody Propensity Score Matching

Šetření TALIS (2018) realizované organizací OECD sleduje v dotazníkovém šetření názory a postoje učitelů a ředitelů k tématům pedagogického leadershipu, výuky a profesního rozvoje a podmínek. Jednou z důležitých komponent dotazníku je baterie self-efficacy učitelů (subjektivně vnímaná zdatnost). Dotazník se opírá o tento ukazatel kvality učitelů a učitelské přípravy, jelikož byla výzkumně prokázána úzká souvislost subjektivně vnímané zdatnosti učitelů s reálně využívanými výukovými postupy učitelů a se studijními výsledky žáků. Šetření TALIS umožňuje mezinárodní srovnání a porovnání s českými začínajícími učiteli.

Dotazování studentů v otázkách TALIS zjišťuje sebehodnocení studentů v kompetencích a motivacích spojených s profesí učitele. Studenti odpovídají do jaké míry zvládají 12 vybraných položek, které tvoří subškály tří oblastí: kázeňské řízení třídy, motivace a aktivní zapojování žáků do výuky, vyučovací postupy, které jsou následně vyhodnocovány.

Specifickou funkcí je možnost modelování populace učitelů podobných uživateli z dat z mezinárodního šetření TALIS 2018. Díky němu se tak odpovědi uživatelů na sebehodnoticí otázky převzaté z TALIS budou porovnávat nejen s reprezentativní populací učitelů 2. stupně v České republice, ale i s modelovanou populací, která se uživateli podobá v klíčových kritériích. Tuto srovnávací populaci modelujeme pomocí metody Propensity Score Matching.

Dotazník zpětné vazby žáků k vyučovanému předmětu

Nástroj k žákovskému hodnocení odpovídá vzdělávacím cílům programu Učitel naživo a jeho zamýšleným dopadům na učení žáků. Jeho záměrem je podání zpětné vazby o tom, zda žáci ve výuce zažívají prvky, které mají souvislost s jejich učením. Nejedná se tak o explicitní zpětnou vazbu na učitele ani o hodnocení vzdělávacích výsledků, nýbrž o subjektivní zhodnocení zažívaných výukových procesů ze strany žáka. Stěžejní částí nástroje je v rámci projektu vytvořená vlastní baterie Žákovského hodnocení předmětu.

Máte dotazy? Ozvěte se nám!

V případě dotazů ohledně dotazníku se neváhejte obrátit na Blanku Pravdovou: blanka.pravdova@ucitelnazivo.cz