Deník N: Léčba školství koronavirem: nebát se změn, věřit dětem, vykuchat výuku, shodují se učitelé
„Zkušenosti se zvládnutím několikaměsíční výuky na dálku jsou různé, osobně ale považuji za důležité zachovat do budoucna to, co se ukazuje jako užitečné pro učení dětí a zlepšení jejich vztahu ke vzdělávání. Samozřejmě se nabízí zachování a rozvíjení různých metod a forem učení, které jsme si mohli ve větším měřítku vyzkoušet v praxi. Většinou to ale jsou jen více či méně užitečné nástroje.
Jak pomáhat dětem k efektivnímu učení? Seznamte se s 10 vybranými principy formativního hodnocení
Začít formativně hodnotit znamená zamyslet se nad tím, jakou zpětnou vazbu dostává žák od učitele a učitel od žáka. Podle šetření České školní inspekce, které proběhlo necelý měsíc po uzavření škol mezi řediteli základních škol, více než na polovině základních škol hodnotili na dálku zadané úlohy učitelé slovně. Častěji také učitelé poskytovali žákům zpětnou vazbu bez toho, aby je zároveň hodnotili známkou. Ve chvíli, kdy se kontakt mezi žákem a učitelem omezil na monitor počítače, známkování narazilo na své limity ještě zřetelněji, než je tomu při výuce ve třídě.
Lidové noviny: Pandemie upozornila na rozdíly
Pandemie vysvlékla české školství ‚donaha‘. Sociolog Daniel Prokop vysvětluje dopady koronakrize.
Učitelské noviny - Ředitel se nesmí bát. Každý potřebuje podpůrnou komunitu
Rozhovor s Hanou Vellánovou,bývalou ředitelkou ZŠ v Plané nad Lužnicí, lektorkou, konzultantkou a průvodkyní v Řediteli naživo.
Inspirace na dálku: V čem pomáhá žákům stanovení kritérií pro jejich výkony?
„Pokoušela jsem se osekat obsahy učiva, vybrat nějaké jednotlivé věci, na ně se koncentrovat a dát žákům vodítka, podle kterých by mohli svoje výkony vystavět. A byla jsem sama překvapená, jak velký efekt to mělo, jak to vzbudilo v dětech ambice, jak je to zorientovalo. Měla jsem radost, že měli velkou chuť se někam posouvat,” říká studentka 1. ročníku Učitele naživo, Barbora Chybová. Jaký užitek vidí ve stanovování kritérií pro výkony žáků? A co se naučila během výuky na dálku? Nejenom o tom si s ní povídá Daniel Pražák z iniciativy Otevřeno.
Česká televize: Země v nouzi - ponaučení z krize
„Podporujte svého učitele, důvěřujte mu, komunikujte s ním a zároveň na něj buďte nároční, chtějte po něm vysvětlovat, proč co dělá. Buďte v kontaktu se školou, protože pouze spoluprací se dá vzdělávání dětí zlepšovat,“ vzkazoval divákům pořadu Země v nouzi – ponaučení z krize na ČT24 náš kolega, konzultant vzdělávání a expert na digitální technologie ve vzdělávání, Ondřej Neumajer.
Inspirace na dálku: Shovívavost a pochopení pro to, že druhý může udělat chybu, se v této době snad posiluje
„Dělat chyby je ve škole normální, ve škole je to bezpečné,” říká Miroslav Houska, provázející učitel studentů v Učiteli naživo. Škola, ve které vyučuje, Gymnázium Evolution Jižní Město, po uzavření škol vybudovala dvě studia s technickým vybavením pro učení na dálku. Miroslav Houska, společně se dvěma studenty Učitele naživo, studio vyzkoušel. Jak hodinu reflektuje, si můžete poslechnout ve videu.
Jak hodnocením podporovat učení?
Jak a proč hodnotit žáky? Jaké účely může hodnocení mít? A jak ho používat tak, abychom přenášeli zodpovědnost za učení na děti? Tomu se bude věnovat průvodce našich studentů Alexis Katakalidis ve webináři, který vznikl ve spolupráci s Vzdělávacím programem Varianty - Člověk v tísni.