Krajské volby rozhodnou o kvalitě vzdělávání 390 tisíc studentů
19. září 2024
Už tento týden se konají krajské volby, které rozhodnou také o směřování a kvalitě vzdělávání napříč Českem. Právě kraje totiž zřizují více než 68 % všech středních škol a nesou klíčovou odpovědnost za rozvoj a plánování jejich kapacit. Kromě toho míří do školství z krajských rozpočtů asi sedmina všech peněz. Organizace Učitel naživo s týmem expertů přináší podněty, jak mohou budoucí radní systémově podpořit ředitele a učitele a pozitivně tak ovlivnit kvalitu vzdělávání více než 390 tisíc žáků na středních školách zřizovaných krajem.
„V končícím volebním období byl hlavním krajským tématem ve školství nedostatek míst na středních školách. Za to nesou odpovědnost právě kraje. Nabízí se proto, aby nově zvolení zastupitelé a radní navázali na dlouhodobé záměry a pokračovali v plánování míst na školách, rozšiřovali nabídku všeobecného vzdělání v kraji a nabídli absolventům nejen kvalitnější vzdělávání, ale také lepší pozici na trhu práce,“ uvádí analytička vzdělávací politiky Kateřina Konrádová.
Aby byly dlouhodobé záměry účinné, mají kraje při jejich tvorbě spolupracovat s klíčovými aktéry vzdělávací politiky, jako jsou například krajská pracoviště NPI ČR a ČŠI nebo koordinátoři Středního článku podpory. Dalšími klíčovými faktory při plánování středního školství jsou systémová spolupráce a komunikace s obcemi nebo zohlednění vývoje počtu uchazečů a dlouhodobých potřeb trhu práce v kraji. Implementace strategických záměrů se však neobejde bez ředitelů a učitelů, kteří mají největší vliv na kvalitu učení.
Čeští ředitelé nesou odpovědnost za 70 % všech rozhodnutí ohledně vedení školy. Učitelé zase ovlivňují až 30 % toho, co se žáci ve třídách naučí. Náležitá podpora ředitelů i učitelů je tedy pro kvalitu pedagogického prostředí ve škole naprosto klíčová. Učitelů je však obzvlášť v některých oborech a krajích kritický nedostatek. Zájem není ani o pozice ředitelů, průměrně se do konkurzů přihlásí dva uchazeči (Učitel naživo, 2024). S nízkou přirozenou generační obměnou tak souvisí i pokračující negativní trend ve stárnutí ředitelů středních škol.
„Podle studie Učitele naživo je jednou z bariér, proč nemáme více zájemců o vedení škol, právě obava ze spolupráce se zřizovatelem. Ta odrazuje 22 % učitelů, stejně jako obava z nedostatku podpory či vedení od zřizovatele,“ vysvětluje Konrádová.
Ředitelé si tak často připadají jako osamělí běžci, přestože mají kolem sebe řadu kolegů řešících stejné problémy. Je důležité, aby zřizovatelé ředitelům škol v rámci pravidelné evaluace naplňování koncepce školy poskytovali zpětnou vazbu a podpořili je v pedagogickém vedení, snižovali jejich administrativní zátěž a motivovali je k dalšímu rozvoji. Pomoci mohou také skrze organizaci pravidelných setkávání ředitelů v území nebo vytvořením webového portálu, kde mohou ředitelé z celého kraje sdílet své zkušenosti z praxe.
„Už dnes máme řadu příkladů dobré praxe, na kterou lze navázat. V Jihomoravském kraji i na Vysočině se výrazně reformovala oborová struktura a otevřely se nové obory lyceí. V Ústeckém kraji zavedli pozici uvádějícího ředitele, který je mentorem pro začínajícího ředitele během jeho prvního roku. Mnozí zřizovatelé pro své ředitele pořádají síťovací a vzdělávací akce. To je způsob, jak do funkce přilákat více zájemců a zároveň systémově podporovat pedagogické lídry, kteří ve škole rozhodují téměř o všem,“ říká ředitel organizace Učitel naživo Martin Kozel.
„Věřím, že po volbách bude pokračovat trend radních pro školství, kteří dělají vše pro to, aby se žáci a studenti v jejich kraji připravovali na život v 21. století,“ uzavírá Kozel a odkazuje na seznam sedmi doporučení, jak mohou nově zvolení zastupitelé zkvalitnit vzdělávání ve svém kraji.
Kontakt pro média:
Tomáš Matoušek, PR specialista
tomas.matousek@ucitelnazivo.cz | +420 604 730 130
Kateřina Konrádová, analytička vzdělávací politiky
katerina.konradova@ucitelnazivo.cz | +420 774 625 813
Martin Kozel, ředitel organizace
martin.kozel@ucitelnazivo.cz | +420 605 831 285