Ředitelé škol potřebují učící se komunity, sdílení zkušeností a mentoring. Ministerstvo chystá plán, jak jim podporu zajistit

Praha, 17. února 2025

Ředitelům a ředitelkám nezbývá dostatek času na osobní rozvoj - 80 % z nich přitom uvádí, že by mu chtěli věnovat více času. Ukazuje to výzkum organizace Učitel naživo ve spolupráci s analytickým ústavem STEM, který přináší nové poznatky o profesním rozvoji ředitelů a ředitelek škol v Česku. V rámci vzdělávacích možností preferují ředitelé účast v učících se komunitách, inspirativní sdílení nebo možnosti mentoringu. Specifickou podporu od mentora by uvítali především začínající ředitelé v začátcích své nové role. 

Podle výzkumu tráví dvě třetiny českých ředitelů a ředitelek osobním rozvojem a vzděláváním méně než 5 % svého času. Ten je přitom zásadní pro kvalitu vedení školy. ,,Učící se kulturu ve škole může vytvořit pouze lídr, který se sám učí. Pouze ředitel, který má k dispozici dlouhodobou podporu a vzdělávání, může systematicky budovat prostředí, kde je podporováno učení všech – žáků, učitelů i vedení školy,” uvádí Martin Kozel, ředitel organizace Učitel naživo. 

Až 95 % respondentů výzkumu mezi vedením škol uvedlo, že jim v rámci vzdělávání vyhovují pravidelná setkávání v rámci učících se komunit, kde mohou sdílet své zkušenosti a získávat inspiraci od kolegů. Velmi pozitivně hodnotí také možnost navštěvovat jiné školy (87 %) a to ať už formou exkurze nebo stáže. 

Většina (64%) ředitelů, kteří uvedli, že s nějakou činností pedagogického leadershipu zápasí, vybrala možnost konzultací a sdílení zkušeností s odborníky nebo s kolegy řediteli jako typ podpory, který by jim právě v pedagogickém vedení učitelského sboru pomohl. Jednalo se přitom o druhou nejčastější volbu po snížení administrativní zátěže.

,,Výzkumy nám ukazují, že učící se komunity jsou nejefektivnějším nástrojem profesního učení, pokud splňují potřebné podmínky. Musí být zaměřené na učení, fungovat v nich kultura spolupráce, bezpečné prostředí a musí sledovat svůj dopad a výsledky. V ČR několik takových komunit funguje, nejsou však dostupné všem ředitelům na systémové úrovni, což je škoda,” vysvětluje Timotej Jurčo, sociolog, autor studie a vedoucí evaluace Učitel naživo. 

Tři čtvrtiny ředitelů a ředitelek by dále uvítaly individuální přístup formou mentoringu či koučinku, o podporu mentora navíc výrazně stojí začínající ředitelé a ředitelky. ,,V zahraničí je mentoring jedním z běžně užívaných prostředků rozvoje ředitelů. Bylo by skvělé, kdybychom v Česku zavedli, že každý nový ředitel bude mít v začátcích k dispozici zkušeného mentora, který jim pomůže zvládnout náročné začátky ve vedení školy. Zatím se to děje například v Ústeckém kraji, což je příklad dobré praxe,” vysvětluje Martin Kozel, ředitel organizace Učitel naživo. 

,,Pro zkušené ředitele a ředitelky může být zároveň vstup do mentorské role prvkem kariérního systému a součástí vlastního osobního rozvoje. V tomto ohledu je klíčové, aby stát dokázal ředitelům nabídnout více příležitostí rozvíjet své dovednosti, sdílet zkušenosti a inspirovat své kolegy. Je dobře, že ministerstvo školství ve spolupráci s NPI ČR a ČŠI nad takovým systémem pracují,” uzavírá Kozel.

Výzkum proběhl na vzorku 786 ředitelů a ředitelek základních a středních škol. Další podrobnosti o studii a její plné znění naleznete na webu organizace Učitel naživo.

 

Kontakt pro média:

Nicole Martincová, nicole.martincova@ucitelnazivo.cz, +420 776 159 597
Martin Kozel, martin.kozel@ucitelnazivo.cz, +420 605 831 285
Timotej Jurčo, timotej.jurco@ucitelnazivo.cz, +420 734 738 358