Na ministerstvo školství se vrací Robert Plaga. Podpory by se měli dočkat učitelé a ředitelé, nad nerovnostmi zatím visí otazníky
15. prosince 2025
Prezident České republiky Petr Pavel dnes oficiálně jmenoval Roberta Plagu (ANO) do funkce ministra školství, mládeže a tělovýchovy. Plaga tak nahrazuje ve funkci svého předchůdce Mikuláše Beka (STAN). Na úřadu působil Plaga již v minulé vládě Andreje Babiše v letech 2017-2021. Za jeho působení se rozběhly i důležité reformy - vznikla Strategie 2030+, reforma přípravy učitelů a byly položeny i základy systému podpory ředitelů škol. Co čeká české školy s jeho návratem? A kam by měl směřovat své úsilí, aby se všechny děti mohly rozvíjet naplno a s radostí?
"S návratem Roberta Plagy na ministerstvo školství je důležité, aby byly úspěšně dokončeny probíhající reformy. Strategie 2030+ má potenciál zásadně posunout naše školství kupředu a přispět ke snižování nerovností, které jsou v českém kontextu stále hluboké. Zároveň je důležité, aby byla dokončena i reforma přípravy učitelů. V neposlední řadě nesmí nový ministr zapomenout ani na ředitele, jejichž první národní systémová podpora byla představena na jaře letošního roku,” vysvětluje Kateřina Konrádová, analytička vzdělávací politiky v organizaci Učitel naživo.
Podpora učitelů i ředitelů
Ačkoliv mají učitelé a ředitelé největší vliv na kvalitu výuky a na to, co si děti ze školy odnáší a jak se tam cítí, mají v českém kontextu málo podpory. Důsledky se projevují již nyní - učitelská populace stárne, pětina mladých učitelů zvažuje do 5 let odchod ze školství a do 10 let může školám chybět až 20 000 kvalifikovaných učitelů.
Ředitelé a ředitelky škol na tom nejsou o mnoho lépe. Jsou nadměrně přetížení administrativou, následkem čehož nemají prostor věnovat se pedagogickému leadershipu a rozvoji škol. I to jsou důvody, proč je o pozici ředitele nízký zájem.
Pomoci by dle Konrádové mohla kromě dokončení reformy přípravy učitelů také realizace historicky prvního národního Systému podpory a vedení ředitelů škol. Byl to právě Plaga, za kterého se na MŠMT rozjelo inovativní kvalifikační studium Lídr školy pro ředitele, na které navázala další práce nad uceleným kariérním systémem ředitelů.
“Kromě dokončení reforem vnímáme jako důležité také dodržení závazku na vznik kariérního systému pro učitele a ředitele. Ten se objevuje i v programovém prohlášení nové koalice a učitelům i ředitelům by měl nabídnout jak perspektivu kariérního růstu, tak i motivační a férové finančního ohodnocení, které dosud chybí. V neposlední řadě je zapotřebí sejmout z ředitelů administrativní zátěž a profesionalizovat správu škol - třeba vznikem místní školské správy,” dodává Konrádová.
Bez důstojného financování se školství nepohne
Úspěch nové vlády v oblasti školství stojí dle Konrádové na stabilním a především předvídatelném financování školství.
“Nejenom v posledních letech jsme byli svědky mnoha tahanic o státní rozpočet. Bez investic se však české školství nikam neposune. Je tedy zcela nezbytné, aby nový ministr zvládl vyjednat takové financování, které pokryje nejen povinné výdaje, ale umožní i investice,” vysvětluje Konrádová a dodává, že pro rok 2026 to znamená rozpočet na úrovni zhruba 320 miliard.
Dočkáme se snižování nerovností?
Úspěch žáků je v Česku i nadále do velké míry ovlivněný tím, z jakého socio-ekonomického prostředí pochází. Až 3 roky zaostávají žáci ze znevýhodněných rodin za těmi nejlepšími. A ve znevýhodněných regionech nedokončí základní školu až 9 % žáků. “Jestli je něco pro naše školství typické, jsou to bohužel hluboké nerovnosti”, vysvětluje Konrádová. Právě ty vyčítá českému školství pravidelně i zpráva OECD.
Přesto na ně nová vláda v programovém prohlášení nemyslí. To obsahuje pouze deklaraci bezplatných obědů zdarma. “Je nezbytně nutné, aby se nový ministr školství zaměřil na cílené snižování nerovností a hlubokých regionálních rozdílů v kvalitě škol,” dodává Konrádová. Pomoci by mohla například cílená podpora škol, které vzdělávají žáky ze znevýhodněného prostředí, omezení předčasných odchodů ze vzdělávání, zajištění dostatku míst v mateřských školách či dostatek podpůrných pozic ve školách.
------------------
Co se musí změnit, aby se české školství posunulo lepším směrem? V organizaci Učitel naživo víme, jak na to. Naše expertní doporučení v 5 oblastech si můžete přečíst na našem webu.