Jen šestina učitelů má zájem vést školu, popisuje Nicole Martincová

20. srpna 2024

Školství zažívá rok konkurzů – stovkám ředitelů a ředitelek končí funkční období, a zřizovatelé tak mohou vypsat výběrové řízení. Průměrně se přihlásí dva uchazeči, někde dokonce žádný. Potenciální zájemce odrazuje zatížení administrativou, ztráta kontaktu s učením i netransparentní výběr. V důsledku má zájem o vedení školy jen 16 % učitelů, ukázala nová studie (De)motivace učitelů stát se řediteli organizace Učitel naživo.

Zásadní překážkou, která brání učitelům přihlásit se do konkurzu, je zatížení ředitele administrativou, pro 37 % z nich je to nepřekročitelný problém. Ztráta kontaktu s učením dále odrazuje 51 % učitelů. Podle výzkumu TALIS čeští ředitelé tráví administrativou nejvíce času v Evropě, naopak pedagogickému vedení školy věnují jen 20 % svého času, což má neblahé dopady jak na kvalitu učení dětí a rozvoj učitelů, tak na samotný zájem o funkci.

V menších školách do 200 žáků jsou tyto obavy ještě výraznější: jako zásadní problém vidí vysoké pracovní nasazení a časové nároky 20 % učitelů, ve velkých školách jen 9 %. Jako větší bariéru vnímají uchazeči z malých škol i nutnost zorientovat se v různých odvětvích (28 % vs. 15 % ve velkých školách) pro zvládnutí všech činností spojených s ředitelskou funkcí. Také mají častěji obavu, že by byli na vše sami. To odpovídá realitě malých škol – nejčastěji je zřizují malí zřizovatelé, kteří nemají kapacitu na podporu správy školy.

Celý komentář kolegyně Nicole Martincové si můžete přečíst na webu Řízení školy. Studii organizace Učitel naživo naleznete ZDE.