Ivan Čermák a Martin Kozel hodnotili distanční výuku ve vysílání ČT 24

Velmi náročný školní rok plný rychlých a nečekaných změn mají za sebou nejen žáci a rodiče, ale také učitelé. Ukázaly to výsledky výzkumu agentury PAQ Research pro organizaci Učitel naživo, z nichž plyne, že téměř 80 procent učitelů trávilo přípravou výuky více času než běžně, a u více než třetiny se v důsledky vyšší míry stresu objevily symptomy úzkostí a depresí. Ředitel organizace Učitel naživo Martin Kozel a lektor provázejících učitelů Ivan Čermák komentovali výsledky výzkumu a zhodnotili rok distanční výuky ve vysílání zpravodajské televizní stanice ČT 24.

„Ten rok byl náročný, dobrodružný, dlouhý a myslím, že všechny těší, že už je na konci,“ charakterizoval končící školní rok Ivan Čermák, který je zároveň učitelem a zástupcem ředitele v Naší Škole Praha.

Ivan přirovnal situaci, v níž se učitelé ocitli kvůli uzavření škol k divadelnímu představení, které se mění ve svém průběhu. „Byli jsme připraveni hrát nějaké klasické dílo a najednou nám řekli, že za pět minut začínáme hrát operu. Rozdali nám texty a zhruba rozestavení, kdo kde bude. Najednou byl plný sál a my jsme s tím publikem měli začít předvádět ten výkon, který jsme se sami vlastně učili a nebyli jsme na něj připravení. To vytváří obrovský tlak. Ta bezprostřední nutnost reakce na něco, co nečekáte, nevíte,“ přiblížil Ivan Čermák učitelskou realitu uplynulého školního roku.

Kromě toho, že učitelé cítili tlak rodičů a veřejnosti, aby se děti „dost naučily“, měli také velká očekávání sami od sebe. „My jsme možná nikdo nevěděli, co to znamená dost naučit v těchto nových podmínkách. Mám za to, že každý učitel je ve škole, protože má rád děti, rád učí a chce něco předat. A myslím, že my sami na sebe jsme vytvářeli veliký tlak dělat tu práci dobře a v těch podmínkách, které byly limitované jsme se možná ne vždycky dobře orientovali,“ uvedl.

Přípravy na příští školní rok v Naší Škole Praha jsou podle Ivana Čermáka přizpůsobeny variantě, že na podzim by se opět muselo učit jinak než prezenčně. „Reflektujeme, jak probíhala výuka v tomto školním roce, a uvažujeme o tom, co bychom dělali jinak, kdybychom se mohli vrátit. Velký díl našeho přemýšlení je věnovaný dětem, které se vrátily do školy. Vracely se z různých podmínek, z různých situací. Těm je nutné věnovat ohromné úsilí a podporu, protože to, že teď byly měsíc ve škole neznamená, že je dílo hotovo. Myslím, že se s následky budeme potýkat dlouho,“ míní.

Jak Ivan Čermák, tak Martin Kozel v rozhovorech zdůraznili význam podpory vedení školy pro učitele, ale také absenci podpory ředitelům. Tu by měl představovat tzv. střední článek, o jehož konkrétní podobě se nyní vedou odborné diskuse.

„Pandemie poodhalila problémy, které tu již byly. Je to důsledek toho, že nám dlouhodobě chybí kvalitní systém péče o učitele. Už od jejich přípravy přes to, jakým způsobem sdílí své zkušenosti ve sborovně, jakou podporu dostávají od vedení školy, až po to, jakou podporu dostává ředitel. Dnes v systému chybí článek, který by řediteli tu podporu mohl nabízet,“ zhodnotil situaci Martin Kozel. „Podle mě by to měl být zkušený ředitel, který ví, jak se ta věc dělá, rozumí jí a je schopen nabízet podporu kolegovi – ředitelovi,“ dodal.

Podobně vnímá střední článek také Ivan Čermák. „Já jako ředitel školy bych měl mít možnost oslovit nějakého odborníka, který se orientuje v administrativě, ekonomice, ale i v pedagogice. Který je pro mě snadno dosažitelný a moje škola k němu má dobrý přístup. Ideálně, když s ním komunikuje několik dalších škol a on zařídí, že o sobě víme a můžeme spolupracovat,“ řekl.

Další cestou, jak podpořit učitele v jejich náročné profesi je podle Kozla zajistit, aby ve školách běžně byli školní psychologové, asistenti pedagogů a další podpůrné profese. „Podpůrného personálu stále máme málo. Potřebovali bychom, aby každá škola nemusela shánět psychologa a řešit, jestli na to má peníze nebo ne, ale aby to bylo normální,“ řekl. Jednou z příčin je podle Kozla to, že problémům, které tito odborníci řeší, je věnována malá pozornost. Další důvody jsou pak nesystémové financování a také nedostatek těchto specialistů. „Reálné kapacity ještě nedoběhly potřeby těch škol,“ připustil.

Záznamy obou rozhovorů najdete na těchto odkazech:

Ivan Čermák - Jak učitelé prožívali distanční výuku (rozhovor začíná v čase 1:02:00).

Martin Kozel - Jak podpořit učitele (rozhovor začíná v čase 0O:15).