Zájem o pozici ředitele školy má jen šestina učitelů. Kandidáty odrazuje administrativa, netransparentnost výběru a nízká podpora

6. června 2024

Role ředitele a ředitelky školy je důležitější, než by se na první pohled mohlo zdát – jsou to totiž tito vedoucí pracovníci, kdo ovlivňuje kvalitu vzdělávání a rozvoj dětí i samotných učitelů a učitelek. O tuto práci má však zájem pouze šestina z nich, což se projevuje nízkým počtem uchazečů a uchazeček na konkurzech, které se letos ve velkém konají. Vyplývá to ze studie Učitele naživo, kterou pro organizaci v roce ředitelských konkurzů zpracoval PAQ Research.

Vedoucí pracovníci škol jsou do svých pozic vybírání na šest let, poté buď rovnou pokračují, nebo je čekají rekonkurzy. Nejvyšší počet vypsaných výběrových řízení byl před šesti lety v roce 2018, kdy podle dat České školní inspekce zřizovatelé vypsali hned 1512 konkurzů (856 do MŠ, 395 do ZŠ a 261 do SŠ). Letošek lze z toho důvodu označit za rok konkurzů.

Jenže zájemci o místo ředitele školy se nehrnou, v průměru se do konkurzů hlásí dva lidé, do poloviny výběrových řízení se pak přihlásí jediný uchazeč. Zřizovatelům to znemožňuje vybrat na post vedoucího pracovníka kvalitního zájemce, díky kterému by se ve škole dobře dařilo dětem i učitelům. Studie Učitele naživo, kterou pro organizaci zpracoval PAQ Research, ukazuje, že jen 16 % učitelů považuje za pravděpodobné, že se v průběhu deseti let přihlásí do výběrového řízení, velmi pravděpodobně to pak zvažuje jen 7 % respondentů.

„Práci ředitele považuji v životě školy za klíčovou a zároveň velmi náročnou. Kdybych sám o postupu na tuto pozici uvažoval, pomohlo by mi vědomí, že se mohu věnovat především tomu, v čem se jako učitel dlouho zlepšuji a v čem jsem dobrý – v pedagogické práci a leadershipu,“ přiznává Alexis Katakalidis, lektor z organizace Učitel naživo a učitel na gymnáziu v Praze.
S tím souhlasí i ředitel Učitele naživo Martin Kozel a dodává: „Z výzkumu víme, že až 30 % toho, co se děti naučí, je ovlivněno kvalitou ředitele. Můžete si to představit, třeba jako kdyby deváťák na škole neúspěšného ředitele odcházel s výbavou šesťáka na škole toho úspěšného.“ A právě  obava z nedostatku času na pedagogický leadership nebo ze ztráty kontaktu s dětmi patří mezi odpovědi, proč se zájemci do ředitelen nehrnou. Ve studii to zmínilo 26 % respondentů.

Mezi učiteli panuje obava z neférových konkurzů
Přesto 74 % procent odpovídajících uvedlo za hlavní problém administrativu. Ta je navíc pro 37 % respondentů zcela nepřekonatelným problémem, zjištění tak koreluje s poznatky z mezinárodního šetření TALIS z roku 2018, kde platí, že český ředitel věnuje 40 % svého času administrativní správě školy, tedy nejvíce v Evropě (Gargulák, Korbel a Prokop, 2021).

Jako jeden z dalších důvodů pak více než třetina respondentů zmiňuje obavu, že nevyhrává nejlepší kandidát, ale ten politicky „vyhovující“. Ještě častěji jsou o tom přesvědčeni učitelé, kteří se konkurzu v minulosti již zúčastnili. Dále jim pak vadí také nejasnost konkurzu – zda jde u zřizovatele čistě o formalitu, nebo chce současné vedení skutečně vyměnit.

„Výběr ředitele by měl podléhat transparentním kritériím, a stejně tak jeho odměňování a dlouhodobá spolupráce se zřizovatelem. Nicméně již v rámci konkurzů se může naplno projevit střet politické a odborné úrovně, jelikož finální slovo ve výběru ředitele má zřizovatel. Stanovisko konkurzní komise o nejvhodnějším kandidátovi má pro něj pouze doporučující charakter, nikoli závazný,” vysvětluje Kateřina Konrádová, analytička vzdělávací politiky z Učitele naživo.
 
Kozel také varuje, že konkurzy, které jsou výrazně vnímané jako „cinknuté“ s předem jasným výsledkem, „jsou brzdou naší země. Těší mě ale, že klíčoví lidé ministerstva školství, České školní inspekce i Národního pedagogického institutu vedou debatu o tom, jak systém výběru a podpory ředitele přenastavit. Pokud by svůj plán naplnili a do konce roku zveřejnili první návrhy na systémová opatření, považoval bych to za obrovský posun a naději pro naše dětí,“ dodává Kozel.

Kontakt pro novináře:
Kateřina Konrádová, analytička vzdělávací politiky, Učitel naživo, katerina.konradova@ucitelnazivo.cz
Tomáš Matoušek, PR specialista, Učitel naživo, 604 730 130, tomas.matousek@ucitelnazivo.cz