Vyjádření ke jmenování Petra Gazdíka ministrem školství

Petr Gazdík byl v pátek 18. prosince uveden do funkce ministra školství. V čele resortu vystřídal Roberta Plagu. Změnu ve vedení ministerstva školství komentuje analytička vzdělávací politiky a vedoucí týmu Advokacie Kateřina Konrádová:

“Z dosavadních prohlášení nového ministra je zřejmé, že do čela resortu nastupuje člověk, který vnímá potřeby terénu, chce naslouchat všem aktérům vzdělávacího systému, a zároveň uznává, že jeho předchůdce začal dobrou práci, v níž je třeba pokračovat. To je pro české školství, které už řadu let a řadu ministrů čeká na reformu, jednoznačně dobrá zpráva.

Oceňuji, že Petr Gazdík chce navázat na Robertu Plagu v nastartovaných reformách v souladu se Strategií 2030+. To v českém školství nebylo běžné a je to jeden z důvodů, proč v řadě oblastí balancujeme nad propastí a můžeme mít pocit, že se léta točíme v kruhu - ať už jde o nedostatek učitelů a ředitelů, nerovnosti ve vzdělávání nebo obtížné debaty o tom, co má být obsahem učiva. České školství potřebuje konzistentní politiku, obzvlášť v době, kdy na školy, učitele i žáky negativně dopadá covidová pandemie.

Kromě řešení následků covidu-19, mezi které patří zejména dopady na duševní zdraví dětí i učitelů čekají ministra další výzvy. Z pohledu organizace Učitel naživo, která vyvinula a otestovala inovativní programy pro profesní přípravu budoucích učitelů a ředitelů, jsou podstatné právě změny ve vzdělávání učitelů i ředitelů. O reformě vzdělávání učitelů hovoří už memorandum, které podepsal ještě před volbami Robert Plaga a děkani fakult připravujících učitele.

Díky tomu, že nově nastupující vláda má ve Sněmovně potřebnou většinu, by ministr mohl být úspěšný i v prosazování nové legislativy. Výhodou by mohlo být to, že vládní koalice s druhou nejsilněji zastoupenou stranou ANO mají v oblasti školství výrazné programové průniky. Otázkou samozřejmě je, nakolik se cíle stanovené v programech promítnou do reality.”