Učitelka matematiky a naše absolventka Eva Matějková: Nechci, aby se děti ve škole bály chyb a selhání

17. března 2025, Příbram.cz 

Eva Matějková vyučuje matematiku na dobříšské základní škole TRNKA. Od původního povolání projektantky se k pedagogice dostala i díky programu Učitel naživo, ve kterém dále vzdělává budoucí učitele. Je semifinalistkou ceny Global Teacher Prize.

Patříte mezi semifinalisty letošní ceny Global Teacher Prize, kterou pořádá organizace EDUin. Co to pro vás znamená?
Je to pro mě velká čest a zároveň potvrzení, že moje práce má smysl. Vnímám to jako ocenění nejen mého přístupu k výuce, ale také všech kolegů, se kterými spolupracuji a kteří se snaží měnit vzdělávání k lepšímu.

Původním povoláním jste projektantka. Pro doplnění pedagogického vzdělání jste absolvovala program Učitel naživo, v němž edukujete i budoucí učitele. Můžete ho krátce představit a zmínit, co přinesl do vaší práce?
Učitel naživo je program, který klade důraz na praktickou výuku, průběžnou podporu a schopnost reflexe. Co mi dal především? Možnost učit s podporou provázejícího učitele – každý týden jsem stála před třídou, ale zároveň jsem měla někoho, kdo mi kryl záda, pomáhal mi růst a učit se z vlastních zkušeností. Kromě toho mi program přinesl skvělou partu spolužáků – inspirativní lidi, se kterými jsem mohla sdílet radosti i výzvy učitelské práce. S mnohými jsem v kontaktu dodnes a stále mě profesně obohacují.
A nakonec mě naučil něco, co považuji za zásadní – schopnost reflexe. Dívat se zpět, analyzovat, co fungovalo a co ne, a umět z minulého vytěžit maximum pro budoucnost. Tato dovednost mi pomáhá nejen při práci s žáky, ale i v dalším profesním rozvoji a spolupráci s kolegy.

Na základní škole TRNKA učíte na druhém stupni matematiku, která bývá pro nemálo žáků výzvou. Může podle vás pochopit, naučit se a mít rádo matematiku každé dítě?
Aby se žáci mohli skutečně učit, musí se v hodinách cítit bezpečně, přijatě a podporovaně. Potřebují prostor na přemýšlení, zkušenosti se zvládáním náročných situací i možnost dělat chyby bez strachu ze selhání. Proto věnuji velkou pozornost tomu, jak v hodinách pracujeme s chybou, jak si žáci osvojují strategie řešení problémů a jak se učí zvládat okamžiky, kdy se jim něco hned nedaří.
Matematika je náročná, ale právě tím dává skvělou příležitost zažívat pocit pokroku a rozvoje vlastních schopností. Každé dítě se může v matematice cítit přijaté a respektované, může mít chuť učit se nové věci a může se na hodiny matematiky těšit.

Jak vzpomínáte na svá školní léta a co byste ze své zkušenosti chtěla, a naopak si nepřejete přenést do dnešní praxe?
Měla jsem štěstí, že jsem mohla zažít různé přístupy k učení, což mi otevřelo nové možnosti a ukázalo, jak velký vliv má kvalita výuky na to, co si člověk ze školy odnese. Díky této zkušenosti jsem si uvědomila, jak důležité je, aby učení mělo jasnou strukturu, zároveň ale nabízelo podporu a umožňovalo dětem zažívat úspěch. Právě to mě později vedlo k myšlence zapojit se do školství a přispět k tomu, aby se děti učily efektivně a s důvěrou ve své schopnosti. Chtěla bych, aby školu vnímaly jako prostor, kde mají příležitost růst, přemýšlet a překonávat překážky. Naopak bych nechtěla, aby se ve škole bály chyb nebo měly pocit, že vzdělávání je jen o splnění požadavků bez hlubšího porozumění.

Celý rozhovor s Evou Matějkovou si můžete přečíst na webu Příbram.cz.