Ředitelé se poprvé v historii dočkají systémové podpory. Ministerstvo školství představilo akční plán

30. dubna 2025

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představilo první národní Systém podpory a vedení ředitelů a ředitelek. Zřizovatelé, ředitelé a další aktéři, kteří budou jednotlivá opatření realizovat, slavnostně podepsali memorandum, které nastavuje procesy, jak budou na systému spolupracovat. Systém podpory a vedení ředitelů poprvé popisuje, jak vypadá kvalitní ředitel a zaměřuje se na celou jeho profesní dráhu od výběru kvalitních kandidátů, přes podporu začínajících a zkušených ředitelů, až po konec jejich kariéry. Systém podpory vypracovala pracovní skupina pod vedením náměstka Jiřího Nantla za účasti MŠMT, ČŠI, NPI ČR, zkušených ředitelů škol a  expertů z terénu. Součástí je také akční plán, který se zaměřuje na čtyři priority, které budou realizovány do roku 2027.

Ředitelé už nebudou osamělí běžci 

Ředitel má vliv až na 30 % toho, co se děti ve škole naučí. Ačkoliv patří ředitelé a ředitelky k nejvýznamnějších aktérům ovlivňujícím vzdělávání ve školách, chyběla jim až doposud systémová podpora. Na jejich bedrech přitom leží více než 70 % rozhodnutí, které se na škole odehrají. 

Čeští ředitelé a ředitelky jsou navíc enormně přetížení administrativou a nemají tak prostor věnovat se pedagogickému leadershipu, který je pro budování kvalitní výuky a rozvoj školy nezbytný. Z nejnovějšího průzkumu organizace Učitel naživo vyplynulo, že až dvě třetiny ředitelů tráví osobním rozvojem méně než 5 % svého času, přestože 80 % z nich by se chtělo v této oblasti více rozvíjet. V průměru ale tráví více než čtvrtinu své pracovní doby administrativními a provozními činnostmi. Až 72 % z nich by se však raději věnovalo budování vize školy, osobnímu rozvoji, strategickému plánování nebo třeba podpoře učitelského sboru a sledování dopadu výuky na žáky. 

České školství trápí i neochota učitelů stát se řediteli. Až 39 % konkurzů se účastnil pouze jeden kandidát (ČŠI, 2025). Zájemcům o ředitelskou pozici vadí například netransparentnost výběrového řízení a 74 % vnímá jako překážku administrativní zátěž. A právě tyto problémy by měla nyní řešit systémová podpora ředitelů, která poprvé v historii zavádí odpovídající opatření pro ředitele a ředitelky v každé fázi ředitelské kariéry.

Kompetenční rámec, kvalitní příprava, mentorská podpora a rozvoj podpory v regionech

V následujících tří letech se MŠMT, NPI ČR a ČŠI zaměří na realizaci čtyř priorit, které popisuje akční plán systémové podpory a vedení ředitelů škol. 

První z nich je  Kompetenční rámec ředitele školy. Ten popíše, jaké charakteristiky a dovednosti by měl mít kvalitní ředitel a co se od něj očekává. Kompetenční rámec bude sloužit nejen pro seberozvoj ředitelů, ale i evaluaci při posuzování kvality vedení škol – například pro zřizovatele. 

„Kompetenční rámec pomáhá řediteli školy zůstat pevně ukotvený v tom, co je pro jeho práci opravdu důležité, a zároveň mu dává směr, kudy se profesně dál rozvíjet,” vysvětluje Markéta Bajerová z Učitele naživo, která 11 let působila v roli ředitelky školy a byla jednou ze členů expertní skupiny.

Další z priorit je rozvoj kvalifikačních studií. Ministerstvo plánuje spustit dvoumodulovou verzi kvalifikačního studia a nastavit systém, jak sledovat jeho dopad. Nové kvalifikační studium zaměřené na pedagogický leadership, které vychází z úspěšného programu Lídr školy, by mělo být od roku 2030 dostupné pro všechny začínající ředitele. 

Ministerstvo se chce zaměřit také na rozvoj mentorské podpory pro ředitele. Přednostně se bude mentorská podpora týkat těch škol, které Česká školní inspekce v rámci projektu KOMPAS vyhodnotí jako školy se zvýšenou potřebou podpory. Následně bude mentorská podpora rozšířena pro všechny začínající ředitele. Právě individuální přístup formou mentoringu nebo koučinku by podle průzkumu STEM uvítaly tři čtvrtiny ředitelů a ředitelek. 

„Mentorská podpora je velmi důležitá zejména pro začínající ředitele. Mentor jim může pomoci zvládnout náročné začátky ve vedení školy a někdy jim ušetřit i roky trápení. V zahraničí se jedná o běžnou praxi, a jsme proto rádi, že se této podpory dočkají v budoucnu i čeští ředitelé a ředitelky. Zkušení ředitelé dostanou příležitost podělit se o své zkušenosti a know-how a kariérně se posunout, ” doplňuje Martin Kozel, ředitel organizace Učitel naživo. 

V neposlední řadě se plánuje Ministerstvo zaměřit na posílení podpory a vedení ředitelů v regionech. A to například skrze učící se komunity či spolupráci se zřizovateli. Plánovaná je také příprava systémových změn, které povedou k profesionalizaci pedagogického řízení škol v regionech, díky čemuž bude možné sejmout z beder ředitelů například zmíněné administrativní zatížení. Součástí bude také pilotní testování místní školské správy. 

„Vznik místních školských správ podporujeme. Česko potřebuje efektivní řízení škol a profesionalizaci zřizovatelů. Díky vzniku místních školských správ můžeme z ředitelů sejmout administrativní zátěž a zajistit také rovné šance ve vzdělávání, výběr a odborné vedení ředitelů a zajišťování kvality škol,” vysvětluje Kateřina Konrádová, vzdělávací analytička organizace Učitel naživo.


Více informací se dozvíte v materiálech MŠMT

Systém podpory a vedení ředitelů škol. Priority pro období 2025-2027

Bulletin vize

VÝSTUPY EXPERTNÍ SKUPINY: Vize Systému podpory a vedení ředitelů škol