První pomoc pro jistoty v současné nejistotě?!

Využijte rozcestník plný tipů, jak zvládat situaci ve školách. Připravili jsem pro vás stránku plnou Inspirace a podpory pro učitele i děti.

Pár kroků, které nám učitelům a našim žákům mohou být v současné době ku pomoci:

Krok 1: Já učitel

Válečná situace zaskočila většinu z nás. Prožíváme řadu emocí a obav a často cítíme potřebu něco dělat. První, komu můžeme a často potřebujeme pomoci, jsme my sami. Pokud jsme to ještě neudělali, pokusme se na chvíli zastavit a odpovědět si na otázky:

  • Co cítím v tuto chvíli?
  • Co si o situaci myslím?
  • Jak se chci zachovat?

Pamatujme, že všechny naše pocity jsou v pořádku, máme právo si myslet cokoliv a je v pořádku, že v tuto chvíli nevíme, co s tím dělat.

Krok 2: Děti v mé třídě

Stejné či podobné otázky můžeme položit i dětem ve třídě. Pomůžeme tak dětem i sobě legalizovat to, co prožíváme, to jak přemýšlíme a to, že jsme často nejistí v tom, jak se v současné situaci zachovat.

I děti ujistíme, že všechny jejich pocity jsou v pořádku, mají právo si myslet cokoliv a je v pořádku, že v tuto chvíli nevědí, co s tím dělat.

Krok 3: Já a moje (ne)jistoty

Jedním ze způsobů, jak se s nejistotami vyrovnat, je pokusit se své jistoty a nejistoty zviditelnit a na základě toho si uvědomit, o co se v současné situaci mohu v sobě a ve svém okolí opřít.

Jak mohu sám sobě pomoci v budování jistot?

Mohu vyzkoušet následující cvičení:

  1. Sepíši si seznam svých jistot a nejistot spojených s válečnou situací na Ukrajině.
  2. Svůj seznam roztřídím na položky, které mohu přímo ovlivnit a položky, které přímo ovlivnit nemohu.
  3. Nyní se soustředím na položky, které ovlivnit mohu.
    -> označím si ty položky, které posilují mé jistoty a o které se mohu opřít (například přátelé).
    -> vyberu si některé z položek, které mohou mé jistoty posílit, ale musím proto něco udělat a pokud chci, tak přemýšlím, co konkrétně mohu udělat.

Krok 4: (Ne) jistoty mých žáků

Stejným cvičením můžeme provést naše žáky. Každý z nich tak získá vlastní plán, který mu může pomoci se se situací vyrovnat.

Pokud máme ve třídě děti z Ukrajiny, může být užitečné abychom se jako učitelé zamysleli nad tím, co konkrétně by pro nás bylo důležité slyšet, pokud bychom se ocitli v cizí zemi, protože v té naší zuří válka?

Níže uvádíme možné příklady ujištění, které bychom rádi slyšeli my:

  • Je fajn, že jsi tady.
  • Zajímáš nás.
  • Vše co cítíš, je v pořádku.
  • Jsi pro nás důležitý/á.
  • Těšíme se na to, že si vzájemně budeme pomáhat.
  • Mluv o svých potřebách, pokud chceš.
  • Nevíme, čím sis prošel/prošla a přijímáme tě.
  • Vše co si myslíš je v pořádku.
  • Těšíme se na to, že se od sebe budeme vzájemně učit.

Krok 5. aneb závěrem

Podobná ujištění prospějí jakýmkoliv dětem. Pojďme jim je dopřát :o)

Přejeme hodně štěstí.
Za tým průvodců programu Učitel naživo Jitka a Michal