První pomoc pro jistoty v současné nejistotě?!
Využijte rozcestník plný tipů, jak zvládat situaci ve školách. Připravili jsem pro vás stránku plnou Inspirace a podpory pro učitele i děti.
Pár kroků, které nám učitelům a našim žákům mohou být v současné době ku pomoci:
Krok 1: Já učitel
Válečná situace zaskočila většinu z nás. Prožíváme řadu emocí a obav a často cítíme potřebu něco dělat. První, komu můžeme a často potřebujeme pomoci, jsme my sami. Pokud jsme to ještě neudělali, pokusme se na chvíli zastavit a odpovědět si na otázky:
- Co cítím v tuto chvíli?
- Co si o situaci myslím?
- Jak se chci zachovat?
Pamatujme, že všechny naše pocity jsou v pořádku, máme právo si myslet cokoliv a je v pořádku, že v tuto chvíli nevíme, co s tím dělat.
Krok 2: Děti v mé třídě
Stejné či podobné otázky můžeme položit i dětem ve třídě. Pomůžeme tak dětem i sobě legalizovat to, co prožíváme, to jak přemýšlíme a to, že jsme často nejistí v tom, jak se v současné situaci zachovat.
I děti ujistíme, že všechny jejich pocity jsou v pořádku, mají právo si myslet cokoliv a je v pořádku, že v tuto chvíli nevědí, co s tím dělat.
Krok 3: Já a moje (ne)jistoty
Jedním ze způsobů, jak se s nejistotami vyrovnat, je pokusit se své jistoty a nejistoty zviditelnit a na základě toho si uvědomit, o co se v současné situaci mohu v sobě a ve svém okolí opřít.
Jak mohu sám sobě pomoci v budování jistot?
Mohu vyzkoušet následující cvičení:
- Sepíši si seznam svých jistot a nejistot spojených s válečnou situací na Ukrajině.
- Svůj seznam roztřídím na položky, které mohu přímo ovlivnit a položky, které přímo ovlivnit nemohu.
- Nyní se soustředím na položky, které ovlivnit mohu.
-> označím si ty položky, které posilují mé jistoty a o které se mohu opřít (například přátelé).
-> vyberu si některé z položek, které mohou mé jistoty posílit, ale musím proto něco udělat a pokud chci, tak přemýšlím, co konkrétně mohu udělat.
Krok 4: (Ne) jistoty mých žáků
Stejným cvičením můžeme provést naše žáky. Každý z nich tak získá vlastní plán, který mu může pomoci se se situací vyrovnat.
Pokud máme ve třídě děti z Ukrajiny, může být užitečné abychom se jako učitelé zamysleli nad tím, co konkrétně by pro nás bylo důležité slyšet, pokud bychom se ocitli v cizí zemi, protože v té naší zuří válka?
Níže uvádíme možné příklady ujištění, které bychom rádi slyšeli my:
- Je fajn, že jsi tady.
- Zajímáš nás.
- Vše co cítíš, je v pořádku.
- Jsi pro nás důležitý/á.
- Těšíme se na to, že si vzájemně budeme pomáhat.
- Mluv o svých potřebách, pokud chceš.
- Nevíme, čím sis prošel/prošla a přijímáme tě.
- Vše co si myslíš je v pořádku.
- Těšíme se na to, že se od sebe budeme vzájemně učit.
Krok 5. aneb závěrem
Podobná ujištění prospějí jakýmkoliv dětem. Pojďme jim je dopřát :o)
Přejeme hodně štěstí.
Za tým průvodců programu Učitel naživo Jitka a Michal