Novela školského zákona prošla prvním čtením, klíčové změny je ale potřeba schválit do konce volebního období
4. prosince 2024
Poslanci projednali v prvním čtení novelu školského zákona, která výrazně přispěje k reformě přípravy učitelů, snižování nerovností ve vzdělávání a well-beingu dětí. Novela tak naplňuje závazky vlády v programovém prohlášení a Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.
Pokud chceme mít ve školách kvalitní učitele, kteří inspirují děti na jejich cestě vzděláváním, musí se nutně proměnit příprava budoucích učitelů a zkvalitnit jejich praxe. A to zejména novým systémem podpory pro provázející učitele, který se druhým rokem pokusně pilotuje s 1200 provázejícími učiteli na 400 školách. Tyto změny řeší novela školského zákona, kterou dnes v prvním čtení projednali poslanci.
Budoucím učitelům tak svítá naděje na lepší přípravné období, jelikož v současnosti přes 40 % učitelů nevnímá, že by byli po dokončení studia na výkon povolání dostatečně připraveni (Talis, 2018). K včasnému dotažení podpory provázejících učitelů už v červnu 2024 vyzývali zástupci fakult, vzdělavatelů i neziskového sektoru.
Novela pomůže snižovat nerovnosti
Další významnou úpravou v novele je institucionalizace školních speciálních pedagogů a psychologů ve větších základních školách, což má posílit podporu žáků s různými vzdělávacími potřebami. Tato změna reaguje na alarmující statistiky, podle nichž 40 % dětí vykazuje známky střední až těžké deprese a 30 % známky úzkosti (NÚDZ 2023). Nutná je také s ohledem na končící financování těchto pozic z evropských zdrojů.
Změny navíc řeší i indexaci škol, která umožní zohlednit specifické podmínky a náročnost poskytovaného vzdělávání ve vztahu k žákům se sociálním a ekonomickým znevýhodněním. V některých regionech nedokončí základní vzdělání až trojnásobně více žáků než je celostátní průměr.
Novela – která má být účinná od 1. září 2025 s výjimkou některých opatření účinných od 1. ledna 2026 (včetně těch zde popsaných) – zahrnuje celkem 25 změn, které mají potenciál výrazně zlepšit kvalitu českého školství.
„Jsme rádi, že novela školského zákona prošla prvním čtením. Přispívá totiž k řešení zásadních nedostatků českého školství v oblasti přípravy učitelů a nerovností. Zároveň navazuje na již započaté změny, které naléhavě potřebují dotáhnout. Novela proto musí být prioritou a nejpozději před létem být schválena,“ říká Kateřina Konrádová, analytička vzdělávací politiky z organizace Učitel naživo.
Shrnutí všech změn v novele naleznete na stránkách organizace Učitel naživo. Potřebujete detailněji vysvětlit, co znamenají navrhované změny v praxi nebo jaký dopad budou mít na učitele a samotné děti? Neváhejte se nám ozvat, rádi vás propojíme s našimi experty na vzdělávání.
Kontakt pro média:
Tomáš Matoušek | tomas.matousek@ucitelnazivo.cz | +420 604 730 130
Chcete se dozvědět více o provázejících učitelích a bylo by pro vás zajímavé podívat se jim pod ruce při práci? Ozvěte se nám, rádi vám zprostředkujeme návštěvu ve škole provázejícího učitele nebo vás propojíme se studentem či studentkou učitelství.
Tip: Přečtěte si článek kolegyně JUDr. Anny Francové k provázejícím učitelům na webu Řízení školy. Navštivte také náš web k provázejícím učitelům.