Nicole Martincová pro ČT24: Novela školského zákona má potenciál zlepšit školství. Je důležité, aby byla v následujících týdnech schválena
27. března 2025, ČT24
Sněmovna se opět nedostala ke schvalování školské novely, kterou chce koalice mimo jiné převést financování nepedagogů ze státu na obce a kraje nebo zavést slučování malých škol. V pořadí pátou šanci dokončit závěrečné kolo projednávání předlohy, které začalo 7. března, bude mít za týden.
Novelu školského zákona teď probereme s Nicole Martincovou, analytičkou vzdělávací politiky z organizace Učitel naživo.
Schvalování novely školského zákona komplikuje především ten pozměňovací návrh o převedení financování nepedagogických pracovníků na zřizovatele škol. Jak vnímáte ty průtahy ve schvalování novely školského zákona? Jak naléhavé je to zavedení změn, které novela přináší?
My vnímáme, že schválení novely školského zákona je velmi důležité, protože ta novela přináší celkem asi 30 změn. Je tam řada pozměňovacích návrhů, jeden z nich jste zmínila, ale většina z nich má velký potenciál zlepšit české školství. Především jde o to, že ta novela může zkvalitnit přípravu učitelů, přispět ke snižování nerovností a zároveň podpořit wellbeing dětí díky tomu, že podpoří školní psychology.
Nicméně čas na schválení toho zákona se nám krátí, blíží se konec volebního období a byla by velká škoda, kdyby novela školského zákona spadla pod stůl. Obzvlášť i proto, protože řada těch změn má začít platit už od září, tudíž je velmi důležité, aby poslanci novelu v nejbližších týdnech schválili.
Nechme teď tedy stranou platy nepedagogických pracovníků ve školství. Vy se novelou zabýváte spíš z hlediska nerovností ve vzdělávání a duševní pohody ve školách. U dětí se právě zhoršují psychické obtíže. I z toho důvodu chce novela podpořit prevenci a podpůrné pozice ve školách. Bude to stačit?
Já bych z těch asi třiceti změn, které novela přináší, vypíchla tři. Za prvé může ta novela zkvalitnit přípravu učitelů díky tomu, že podpoří provázející učitele, což jsou mentoři studentů učitelství, a tím může výrazně zlepšit to, jakým způsobem připravujeme učitele. Za druhé podpoří právě školní psychology a speciální pedagogy, kteří jsou v dnešní době ve školách klíčoví i s ohledem na data o duševním zdraví jak učitelů, tak žáků a dětí. A za třetí může přispět ke snižování nerovností ve vzdělávání, protože ta novela zavádí možnost indexace škol, to znamená, že budeme moci ve financování škol zohlednit, jak náročné vzdělávání poskytují. To znamená, že pokud poskytují vzdělávání vícero dětem ze znevýhodněného prostředí, bude jim moci stát dát cíleně více financí. Tato praxe je naprosto běžná v zahraničí a může výrazně přispět i k tomu, aby se u nás každé dítě mohlo učit naplno a s radostí.
Když se vrátíme ještě k těm psychickým obtížím dětí, tak mají už teď žáci na všech školách k dispozici vlastně takového podporujícího člověka, ať už školního psychologa nebo preventistu?
Školy mohly dosud financovat školní psychology nebo další podpůrné pozice z evropských fondů. Nicméně tyto dotace právě končí, a proto je důležité, aby poslanci co nejdříve tu novelu školského zákona schválili, aby od září došlo vlastně ke stabilnímu financování těchto pozic. Určitě nebude stačit jenom tato novela. To stabilní financování potřebujeme i systematicky budovat, abychom měli dostatek těch školních psychologů, ale i dalších podpůrných pozic, ať už to jsou speciální pedagogové, sociální pedagogové a v neposlední řadě znovu, abychom i dobře připravovali učitele, aby dokázali učitelé rozpoznat ty ohrožené děti, aby vytvářeli dobré a bezpečné prostředí ve školách, ve třídách. A zároveň aby i ti učitelé, kteří jsou dneska, pomalu každý druhý učitel je také ohrožen syndromem vyhoření, tak aby i ti učitelé si mohli sáhnout pro potřebnou podporu, protože pokud budeme mít zdravé a dobře podpořené učitele, tak pouze ti budou moct dobře podpořit děti.
Teď se jim tedy té podpory nedostává?
Řekla bych, že je to hodně rozdílné v různých regionech a v různých školách. Česká republika je výjimečná tím, jak rozdílná kvalita škol tady v naší republice je. Hodně to záleží na kvalitním vedení těch škol a zároveň to hodně souvisí s tím, jak kvalitně připravujeme učitele a jak kvalitně je potom podporujeme. Jestli mají podpůrnou síť, jestli mají možnosti supervize, jestli mají dobrého ředitele nebo jestli i oni sami mají možnost spolupracovat ve škole s těmi školními psychology, sociálními pedagogy, speciálními pedagogy a tak dále.
A toto by teď tedy novela měla pomoct narovnat?
Toto by novela měla pomoc narovnat i s ohledem na tu možnost indexovaného financování by školy, které pracují se znevýhodněnými dětmi, měly mít možnost získat více peněz jak na vzdělávání učitelů a ředitelů, tak právě na financování těch podpůrných pozic, ale i na odstraňování dalších bariér, jak podpořit všechny děti ve svých školách. Například skrze pomůcky nebo skrze financování doučování, stravování a dalších iniciativ, aby ty děti mohly chodit do školy a tam se naplno rozvíjet.
A co si od tohoto opatření slibujete? Jaké změny by tedy mohlo přinést?
Pokud se bavíme o tom specifickém financování, tak si slibujeme od toho to, že se vlastně školám dostane více cíleného financování, aby mohly opravdu cíleně podporovat děti ze znevýhodněného prostředí. Nejde pouze o vyloučené lokality, ale vlastně jde o to, abychom dokázali jako stát dobře odhadovat tu náročnost poskytovaného vzdělávání, tak, jak je to běžnou praxí v zahraničí.
Nevyřeší to ovšem segregaci ve školství. České školství je stále v porovnání s Evropskou unií, je u nás stále hodně velký vliv socioekonomického zázemí těch žáků. To znamená, že potřebujeme i do budoucna ještě více pracovat s kapacitami těch podpůrných pozic, s předškolním vzděláním, potřebujeme ještě více podporovat to, aby děti chodily do škol a zažívaly tam úspěch.
Novela taky zavádí systémovou podporu tzv. provázejícím učitelům. O tom už jste taky mluvila. To jsou zkušení pedagogové, kteří provázejí a podporují studenty učitelství na praxi ve školách. Jak důležitá je jejich role?Jejich role je velmi zásadní, protože jak jste zmiňovala, oni podporují studenty učitelství na praxích a my z tuzemských i mezinárodních výzkumů víme, že právě ta kvalitní učitelská praxe je naprosto zásadní pro to, jakým způsobem připravujeme učitele. Tento systém podpory provázejících učitelů, který novela zavádí, je od roku 2023 pokusně ověřován napříč celou Českou republikou na 400 školách a účastní se ho 1200 provázejících učitelů a Ministerstvo školství už má vlastně průběžné výsledky hodnocení toho, jakým způsobem ta podpora funguje a ukazuje se, že jak studenti učitelství, tak ti zapojení provázející učitelé si to velmi chválí. Lépe hodnotí jak kvalitu, tak průběh té praxe, ale i své vlastní kompetence. To znamená, že je důležité, aby ta novela byla včas schválena a ten systém se mohl naostro rozjet od ledna 2026, kdy to pokusné ověřování té podpory skončí.
Jak je na tom Česká republika vlastně v uplatnění vystudovaných učitelů? Kolik se jich po absolvování studia skutečně věnuje učení a kolik jich u této profese vydrží?
Nám podle posledních dostupných dat, která máme z roku 2019, chybí cca 6 000 učitelů. Zároveň podle nejnovější prognózy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy je tady riziko, že nám v horizontu deseti let bude chybět až 20 000 kvalifikovaných učitelů. Ti učitelé chybí převážně v jednotlivých předmětech, typicky je to matematika nebo fyzika a zároveň v konkrétních regionech. S uplatněním tedy ti učitelé, obzvlášť matematiky nebo fyziky nemají problém, ale máme problém jako stát. To, že nemáme dostatek kvalitních učitelů. Dalším problémem je, že nám často brzy odchází z profese, což souvisí i s tím, že nám cca 40 % absolventů učitelství říká, že nejsou připraveni po absolvování studia jít učit a stoupnout si před školní třídu. Nicméně Ministerstvo školství s fakultami připravujícími učitelé na tuto výzvu reagovalo a od roku 2021 běží reforma přípravy učitelů, která má právě za cíl přilákat více zájemců o studium učitelství a zároveň na to mají navázat další systémové kroky, které učitele udrží v profesi, adekvátně podpoří a budeme jich mít dostatek.
Novelu školského zákona jsme rozebrali s Nicole Martincovou z organizace Učitel naživo.
Jedná se o přepis rozhovoru ve vysílání ČT24 ze dne 27. 3. 2025