Mobily ve školách? Rozhodnutí by mělo být na učitelích, říká Martin Kozel v rozhovoru pro Ranní Plus

25. března 2025, Český rozhlas - Ranní Plus

Pro zákaz mobilů na školách jsou skoro tři čtvrtiny českých učitelů základních škol. Ukazuje to průzkum společnosti GTS Alive, vydavatel učitelských průkazů. Částečné zákazy už dříve zavedly některé evropské země. V Česku si mohou školy nastavovat tato pravidla samy. Průzkum zkoumal třeba i to, jak čeští učitelé využívají umělou inteligenci.  

K našemu vysílání se teď připojil Martin Kozel, ředitel organizace Učitel naživo. 

Většina učitelů, jak jsme říkali, je spíše pro zákaz mobilů ve škole. Jak se k tomu stavíte vy? 

Tak my sledujeme ten moderní výzkum, který zkoumá dopady využívání mobilních telefonů dětmi a už teď se začíná ukazovat, že jejich nadměrné využívání má vlastně docela negativní dopady, má souvislost s poruchami spánku, zhoršení duševního zdraví nebo vyšším výskytem osamělosti. Zároveň ale také vidíme, že má docela pozitivní dopady na digitální gramotnost dětí anebo za určitých podmínek dokáže pomáhat zlepšovat kognitivní schopnosti dětí, takže vlastně dává smysl, abychom využívání těchto technologií ve školách regulovali, ale zároveň je také důležité děti učit, jak tyto technologie používat konstruktivně. My jsme přesvědčení, že i v tomto je dnes role moderní školy. Takže se nám zdá vlastně docela rozumná cesta, kterou se vydává dnes asi většina škol, se kterými my pracujeme, a ta je, že mobilní telefony musí být ve škole vypnuté a jejich využívání je povoleno pouze ve chvíli, kdy je pedagog zapojuje do výuky s nějakým jasným vzdělávacím záměrem. 

No a o přestávkách třeba? Protože některé školy mají vyloženě celoplošný zákaz, že je žáci nesmí používat ani o přestávkách.

Ano, jak jsem říkal, mně se zdá rozumná ta praxe, kdy je telefon ve škole vypnutý po celou dobu, pokud není dítě učitelem vyzváno k tomu, aby jej zapojilo do nějaké vzdělávací aktivity, to znamená i o přestávkách. Myslím si, že tam i učitelé z jejich zkušeností sledují, jak výrazně naroste interakce mezi dětmi. Že všichni nekoukají do obrazovky, ale můžou spolu normálně komunikovat a podobně. Takže toto se nám zatím ukazuje jako dobrá praxe, ale myslím si, že ještě musíme počkat na to, co nám ukáže moderní věda, že se tam děje. 

No třeba ve Francii zákaz chytrých telefonů loni rozšířili na to, že je nesmějí používat plošně žáci, studenti do 15 let. V jednotlivých státech se to různě liší. Někde se to týká jenom prvního stupně, někde i druhého. Měl by se podle vás nějak ten přístup v tom odlišovat, že by něco mělo platit pro mladší děti, něco pro ty na druhém stupni, nebo byste to vzal celoplošně?

No, mně se zdá, že pokud bychom to uplatnili tímto způsobem, jak to opravdu skutečně ta velká část těch škol dělá, tak se to tím ošetřuje. Protože věřím, že v kompetenci schopného pedagoga je rozhodnout o tom, kdy a jakým způsobem tyto technologie do výuky zapojit a že přirozeně je ten učitel schopný vyhodnotit u mladších dětí, že to dává smysl třeba v omezenější míře než u těch starších dětí. Takže věřím, že se můžeme opřít o profesionalitu těch učitelů. 

Průzkum společnosti GTS Alive také ukázal, že více než polovina českých učitelů využívá umělou inteligenci ke své přípravě nebo výuce. Tak k čemu se hlavně dá využít? 

Tak z našeho pohledu má umělá inteligence neuvěřitelně veliký potenciál v tom, aby dala do rukou chytrého učitele, který přemýšlí o výuce, nástroje, které doteď vlastně neměl. Zároveň pokud je v rukou učitele, který zamrzl v minulém století, tak ho téměř může nahradit. A pak je trošku otázka, jestli to dává smysl. 

Vlastně se ukazuje, že mnoho moderních přístupů ve vzdělávání klade na učitele poměrně vysoké nároky, což je někdy i důvod, proč je ti přetížení učitelé vlastně nevyužívají. Protože pokud například chcete, aby každé dítě v té třídě řešilo právě takový úkol, který ho maximálně posune, to znamená ani příliš lehký, ale ani příliš těžký. A vezmete v úvahu, že máte naprosto rozmanité děti v té třídě, tak to je třeba něco, kde vám ta technologie může neuvěřitelně pomoct. Podobně jako když chcete poskytovat dětem kvalitní zpětnou vazbu, což je něco, co výrazně aktivuje jejich učení, ale dělat tuto věc individuálně s dětmi je velice náročné. A to je opět místo, kde by se ta technologie dala třeba skvěle využít a někteří už to zkouší. Takže pokud chceme zapojovat tyto prvky, a je jich celá řada dalších, tak to skutečně může být velmi mocným nástrojem, a může to výrazně usnadnit přístup učitelů k těmto pokročilejším metodám.

Říká ředitel organizace Učitel naživo Martin Kozel. Děkujeme za rozhovor.

Jedná se o přepis rozhovoru v pořadu Ranní Plus ze dne 25. 3. 2025