Matouš Bořkovec: Známka nemá být jedinou zprávou od učitele

S koncem prvního pololetí školního roku se blíží také vysvědčení. Do výuky opět zasáhla protiepidemická opatření, i přes to by ale hodnocení mělo být co nejblíže standardní formě, řekl ve vysílání České televize Matouš Bořkovec, manažer výcvikového programu pro budoucí učitele Učitel naživo. Podle Bořkovce, který vyučuje dějepis na Lauderových školách v Praze, je podstatné, aby známka nebyla jediným hodnocením, které žáci dostávají. Důležitá je podle něj průběžná zpětná vazba během celého školního roku.

“Nebyl to standardní rok, ale myslím si, že pro děti, učitele i rodiče je dobré, abychom hodnocení měli tak standardní, jak je to jenom možné, abychom nežili v nějakém provizoriu. Nemyslím si, že by bylo nutné dělat slovní hodnocení na vysvědčení,” uvedl Matouš Bořkovec.

“Spíše je dobré se zaměřit na průběžnou zpětnou během celého školního roku. Ta je nejúčinnější. Známka nemá být tou jedinou zprávou, kterou dostává student nebo dítě od učitele. To v žádném případě,” dodal.

Matouš Bořkovec také připustil, že první pololetí školního roku bylo kvůli hybridní výuce velmi náročné pro děti, učitele i rodiče. Přesto ale oceňuje, že školy zůstaly otevřené a neopakovala se situace z loňska, kdy některé ročníky byly prakticky celý školní na distanční výuce. “Děti neměly čas se ve třídě zabydlet, seznámit se se spolužáky, Třídy neměly příležitost vytvořit tým, aby začaly fungovat,” dodal.

Záznam celého rozhovoru najdete na webu České televize (v čase 52:00).