Matouš Bořkovec: Nesnažme se dohánět látku na úkor motivace a radosti z učení

V novém školním roce bude hlavní to, aby děti do školy skutečně mohly chodit, řekl v ranním vysílání CNN učitel a člen vedení organizace Učitel naživo Matouš Bořkovec. Není potřeba rychle dohánět zameškané učivo, důležitější je dopřát dětem radost z úspěchu a podpořit jejich motivaci k učení.

„Děti si uvědomily, že do školy chodí i kvůli kamarádům, že to pro ně má poměrně vysokou hodnotu, a to je teď potřeba využít,“ uvedl Matouš Bořkovec a poukázal na aktuální výzkum agentury PAQ Research. Z něj plyne, že během pandemie se změnil pohled žáků na prezenční výuku a častěji uváděli, že do školy chodí rádi (posun z 65 na 80 %). Pravděpodobným důvodem je podle autorů výzkum to, že během distanční výuky si žáci uvědomili význam socializační funkce školy a setkávání se spolužáky a učiteli.

„Je potřeba na tuto motivaci a chuť chodit do školy navázat tím, že dokážeme pomoct dětem, aby ve škole zažívaly úspěch. Je klíčové, aby se učitelům dařilo pomoct dětem, aby mohly použít věci, které umí, a teprve z toho postupně zvyšovat obtížnost a snažit se dohánět to, co zameškaly,“ zdůraznil. Obavy z množství zameškané látky jsou podle něj pochopitelné, ale snaha dohnat učivo by neměla vést ke ztrátě motivace k učení.

Distanční výuka podle Bořkovce odhalila, jaký význam na kvalitu vzdělání má funkční vedení školy a spolupráce mezi učiteli. „Ukázalo se, že velmi záleží na vedení škol. Na tom, jakým způsobem dokáže vést tým učitelů, aby fungovali ve spolupráci a dokázali podpořit každé jednotlivé dítě ve škole,“ uvedl.

Pozitivním prvkem, který často přišel do škol až kvůli pandemii, byla podpora mezi učiteli a vzájmené učení se, například při osvojování práce s online nástroji. „Je důležité abychom si toto uchovali ve školách, kde se to dařilo, a nastartovali to ve školách, kde se to zatím ještě nedaří,“ dodal.

Celý rozhovor pro CNN Prima News najdete zde. (start v čase 7:36)