Martin Kozel v DVTV: Covid přinesl i pozitivní věci. Je v rukou učitelů a ředitelů, aby ve školách zůstaly

Spolupráce učitelů, větší zodpovědnost dětí za vlastní učení a nový pohled učitelů na smysl hodnocení jsou podle Martina Kozla pozitivní změny, které českému školství přinesla roční zkušenost s distanční výukou. „Covidový rok“ přivedl pozornost také k dlouhodobým problémům vzdělávacího systému – nízké motivaci dětí k učení a vysokému podílu učitelů ohrožených syndromem vyhoření. V rozhovoru pro DVTV spoluředitel organizace Učitel naživo Martin Kozel připomněl, že klíčovou roli v tom, zda se nové prvky v českých školách udrží, budou hrát učitelé a ředitelé.

Přechod na distanční výuku byl pro učitele velmi náročný a zároveň jim podle Kozla otevřel cestu k tomu, aby se stali lepšími pedagogy. „Najednou byli všichni vystaveni tomu, že se něco museli naučit. A my dobře víme, že pokud se má učitel ve své profesi zlepšovat, tohle je ten nejlepší způsob. To, že s kolegy sdílí, vyměňuje si dobré zkušenosti,“ popsal princip, který je jedním ze stavebních kamenů vzdělávacího programu Učitel naživo.

Kvůli tomu, že se učitelé a žáci nesetkávají přímo, je obtížnější využívat tradiční metody hodnocení, jako je prověřování znalostí pomocí testů a následné známkování. „Mnoho učitelů se zamýšlí nad tím, k čemu hodnocení je,“ podotkl Kozel. Učitelé podle něj ve větší míře docházejí k tomu, že dětem pomáhá tzv. formativní hodnocení, díky kterému žáci lépe vidí, jaký v dané oblasti udělali pokrok, a co mohou udělat pro to, aby se zlepšili.

Výuka na dálku klade vyšší nároky i na samostatnost žáků. „Ukazuje se, že ve chvíli, kdy studenti jsou doma, musí převzít větší odpovědnost za vlastní učení – musí si poradit s úkoly, zorganizovat si čas, naplánovat si co a jak. To je něco, co chceme ve vzdělávání dlouhodobě a najednou jsem v tom museli udělat obrovský pokrok,“ míní Kozel.

Dlouhodobý home office má pro školáky i učitele řadu negativních důsledků, a právě proto by podle Martina Kozla byla škoda, kdyby se jeho přínosy nepropsaly do budoucího fungování škol.

„Je to v rukou učitelů a ředitelů škol – a vím, že nad tím hodně přemýšlejí - jak to zajistit, aby ty věci, které vznikají, pokračovaly dál. Byla by velká škoda, kdybychom spadli zpátky do toho předchozího stavu a ty věci se nám nepodařilo zachovat,“ řekl.

Celý rozhovor si pustíte kliknutím na obrázek.