Komentář Anny Francové: Poslední novela školského zákona zlepší přípravu učitelů a sníží nerovnosti - stihne-li ji Parlament ČR schválit

20. února 2025

Vláda Petra Fialy se s koncem volebního období snaží prosadit co nejvíce změn. V oblasti regionálního školství jí k tomu z chystaných vládních novel poslouží patrně už jen jediná. Tou je novela školského zákona, sněmovní tisk 829, která v prosinci minulého roku prošla prvním čtením v Poslanecké sněmovně PČR. Novela přináší důležitá opatření v oblasti přípravy budoucích učitelů, wellbeingu dětí a snižování nerovností ve vzdělávání s účinností od ledna 2026. Pokud ji Parlament stihne schválit do konce volebního období, podaří se dotáhnout rozběhlé změny a efektivně řešit zásadní nedostatky českého školství.

Implementace reformy přípravy učitelů

České školství dlouho opomíjelo skutečnost, které jsou si vědomy vyspělé vzdělávací systémy, a to že kvalitní přípravu budoucích učitelů nezajišťují jen vzdělavatelé na fakultách, ale také provázející učitelé. Tedy učitelé ve školách, kteří nad rámec své učitelské profese u sebe na praxích vzdělávají studenty učitelství. Spolupracují s nimi na přípravě výuky, ve výuce, při reflexi a hodnocení a dále spolupracují s vysokoškolskými vzdělavateli na efektivním propojení teorie a praxe. Postavení provázejících učitelů se poprvé začalo systémově řešit až skrze reformu přípravy učitelů, na které od roku 2021 spolupracuje ministerstvo školství se všemi fakultami připravujícími učitele i dalšími aktéry). V červnu 2023 došlo k legislativnímu ukotvení pozice provázejícího učitele, na nějž aktuální novela školského zákona navazuje s odpovídajícími podmínkami pro její výkon.

Tato změna je jednoznačně důležitá v situaci, kdy nám 6 000 učitelů chybí, 38 % zájemců je od studia odrazeno nejčastěji kvůli nedostatku praxe a nemoderní či nekvalitní výuce). 40 % učitelů se po dokončení studia necítí připraveno jít učit3) a řada absolventů do školy ani nenastoupí, popřípadě z ní v prvních letech odchází. Bez uznání významu provázejících učitelů a zajištění odpovídajících podmínek pro výkon jejich role nemůžeme usilovat o kvalitní přípravu učitelů, která přiláká a udrží dostatečný počet kvalitních zájemců a připraví je na realitu učitelské profese.

Celý komentář kolegyně Anny Francové si můžete přečíst na webu Řízení školy.