Jak příští ministr školství zajistí dostatek učitelů? V debatě organizace Učitel naživo vystoupí Plaga i jeho možní nástupci

Ministr školství Robert Plaga a jeho možní nástupci v čele resortu budou hosty předvolební debaty „Učitel pro 21. století“, kterou 8. června pořádá nezisková organizace Učitel naživo. Zástupci devíti politických stran budou diskutovat o zásadních problémech českého vzdělávacího systému - nedostatku učitelů a kvalitě jejich vzdělávání. Cílem organizátorů je přivést pozornost k systémovým řešením problémů, která nabízí předvolební výzva odborníků Domácí úkoly 2021.

Účast v debatě kromě ministra školství Roberta Plagy (za ANO) přislíbili Petr Gazdík (STAN), Martin Baxa (ODS), Lukáš Bartoň (Piráti), Pavel Klíma (TOP 09), Marek Výborný (KDU-ČSL), Kateřina Valachová (ČSSD), Pavel Jelínek (SPD) a Marta Semelová (KSČM).

„Jak budoucí ministr školství zajistí dostatek učitelů a jejich kvalitní přípravu, je zásadní otázka pro celý vzdělávací systém. Opatření, která navrhujeme v Domácích úkolech, ukazují cestu, jak těchto cílů dosáhnout. Od budoucího ministra bychom chtěli slyšet, jak se k našim návrhům staví, a především jak chce tyto problémy řešit po volbách,” uvedla analytička vzdělávací politiky z organizace Učitel naživo Kateřina Konrádová.

Studie agentury PAQ Research z letošního jara ukazuje, že kvůli obavám z nízkého podílu praxe při studiu (myslí si 46 % cílové populace), nemoderní či nekvalitní výuky (41 %) a nízké prestiže studia (40 %) český vzdělávací systém ztrácí tisíce zájemců o studium učitelství. Podle dat ministerstva školství z roku 2019 přitom v Česku chybí 6000 učitelů a předpokládá se jejich další úbytek například kvůli odchodům do důchodu.

„Přestože je vzdělávání veřejnou službou a učitelství státem regulovanou profesí, neexistuje v České republice standard kvality učitele, tedy sdílená představa o tom, co to znamená být dobrým učitelem ve 21. století. Často také hovoříme o významu praxe, ale nezajímáme se o to, kdo ji zajišťuje,“ uvedla expertka organizace Učitel naživo Blanka Vaculík Pravdová dva konkrétní problémy profesní přípravy učitelů.

Předvolební výzva Domácí úkoly 2021, za kterou stojí 16 neziskových organizací zaměřených na vzdělávání včetně organizace Učitel naživo, přináší systémovou odpověď nejen na otázku přípravy učitelů. Ve výzvě jsou uvedeny konkrétní kroky, které řeší nejpalčivější problémy českého školství a zajišťují návaznost na aktuální Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.

Ředitel organizace Učitel naživo Martin Kozel připomněl, že ačkoliv politici napříč stranami v posledních měsících opakovaně uváděli školství jako svou prioritu, realita tomu neodpovídá.

„Rok s covidem jasně nasvítil, jak důležité je pro naši společnost vzdělávání dětí, a jak zásadní a nezastupitelnou roli v něm mají učitelé. Ukázal také, že když politici říkají, že něco je pro ně priorita, neznamená to, že podle toho i činí. Viděli jsme, že přednost před úplným návratem dětí do škol dostalo otevření restaurací a fotbalových stadionů. Přál bych si, aby politici, kteří aspirují na místo ministra školství, složili závazek, že už znovu děti a učitele přes palubu nehodí. Protože tím hází přes palubu naši budoucnost,” uvedl.