Důležitá témata jako vzdělání učitelů nejsou dostatečně pokryta, hodnotí Kateřina Konrádová volební programy
Analytička organizace Učitel naživo Kateřina Konrádová pro Hospodářské noviny komentovala obsah volebních programů v oblasti školství. Poukázala na to, že strany se málo soustředí na vzdělávání a podporu učitelů, což jsou otázky, které mají výrazný vliv na to, zda bude v České republice dostatek kvalitních učitelů.
Text se zabývá také novelou zákona o pedagogických pracovnících, která zahrnovala zvýšení učitelských platů nejméně na 130 procent průměrné mzdy. Kritizovaným bodem novely bylo ustanovení umožňující, aby na středních školách a druhém stupni základních škol mohli na tři roky učit i nepedagogové z řad expertů.
„Ve skutečnosti nejde o tak dramatickou změnu. Ředitel už v tuto chvíli může zaměstnat někoho, kdo nemá pedagogické vzdělání, pokud doloží, že mu chybí učitel a volné místo není schopný jinak obsadit. Novela to zjednodušuje, snižuje řediteli administrativní zátěž, ale zároveň tím stát v podstatě rezignuje na snahu nějak zajišťovat kvalitu učitelů při vstupu do praxe,“ komentuje analytička organizace Učitel naživo Kateřina Konrádová.
Přílišné soustředění se na zvyšování platů učitelů je podle Konrádové velkým nedostatkem většiny programů. „Témata, která jsou podle nás nejdůležitější, což je vzdělávání a podpora učitelů, v programech detailně zahrnutá nejsou,“ říká Konrádová. Ačkoli je podle ní odpovídající plat důležitou motivací, měl by být jen jedním ze způsobů, jak postavení pedagogů zlepšit.
Celý článek (dostupný pro předplatitele HN) najdete zde.