Do škol se opravdu těší jen 9 % českých dětí. Investice do učitelů je klíčem, jak to změnit
Praha, 3. února 2025
Čeští žáci chodí do školy nejméně rádi ze všech dětí v zemích OECD a odcházejí ze škol s výrazně podprůměrnou motivací k dalšímu vzdělávání se. Tento dlouhodobý trend je alarmující, protože spokojenost žáků ve škole úzce souvisí s kvalitou jejich učení. Nevládní organizace Učitel naživo se proto přidává k Týdnu pro wellbeing ve škole a přináší doporučení, jak pečovat o duševní zdraví pedagogů, kteří mají největší vliv na to, co si děti ze školy odnáší a jak se tam cítí.
Loňská mezinárodní studie o zdraví a životním stylu školáků a školaček HBSC ukázala, že do školy se doopravdy těší jen každé desáté dítě ve věku 11 až 15 let. Povzbudivá nejsou ani data mapující wellbeing učitelů. 53 % učitelů je ohroženo syndromem vyhoření, a jen každý šestý učitel pociťuje, že si společnost váží jeho práce.
,,Kromě didaktických a oborových dovedností dnes učitelé potřebují pracovat také na mezilidských vztazích na škole. Učitelé nastavují prostředí ve třídách, hodnotí výsledky a motivují děti k učení a spolupráci. Bohužel velká část z nich je ohrožena syndromem vyhoření. Pokud je ohroženo jejich duševní zdraví, nemohou efektivně podporovat ani wellbeing dětí, což má negativní vliv na jejich vzdělávací výsledky. Spokojené děti se mnohem lépe učí, potřebujeme jim proto zajistit dostatek spokojených učitelů,” uvádí Jarmila Čechová z organizace Učitel naživo.
Podle Čechové je nutné neustále zvyšovat dostupnost kolegiální podpory pro učitele jako například strukturované kolegiální sdílení, intervize a podpůrné skupiny, ale také odbornou externí podporu typu mentoringu a supervize.
,,Klíčová je v tomto ohledu také kvalitní příprava učitelů. Studenti učitelství se již během studia díky Kompetenčnímu rámci absolventa a absolventky učitelství učí pracovat se svými potřebami, pojmenovávají svá očekávání od profese a vědomě pracují s vyvážením svého profesního a soukromého života,” uvádí Jarmila Klaudysová, která v Učiteli naživo provází budoucí učitele a učitelky na praxích.
,,Určitě vnímám, že sebepojetí učitele je klíčové pro jeho psychickou pohodu. Díky reflexi, kterou se studentem na praxi s podporou Kompetenčního rámce děláme, se student toto sebepojetí učí budovat, stanovuje si rozvojové cíle, spolupracuje s kolegy. Díky vymezení těchto oblastí není zahlcený informacemi a může se dobře orientovat v daných tématech, tím také pečuje o svou duševní pohodu,” doplňuje Klaudysová, jak probíhá spolupráce provázejících učitelů a studentů učitelství v programu Učitel naživo.
Konkrétní tipy, jak lze využít Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství k podpoře wellbeingu učitelů, budou 5. 2. na webináři v rámci akce Týden pro wellbeing ve škole sdílet Jarmila Klaudysová a Mirek Houska, provázející učitelé z Učitele naživo. Informace a registrace na webinář: https://www.ucitelnazivo.cz/tyden-pro-wellbeing
Učitel naživo
Jsme nezisková organizace s týmem expertů, která usiluje o modernizaci českého vzdělávání. Vyvinuli jsme a otestovali nové programy pro učitele a ředitele škol, které výrazně zlepšují učení dětí ve školách. Naším know-how krok pro kroku obohacujeme a proměňujeme veřejný vzdělávací systém.
Kontakt pro média
Nicole Martincová, Učitel naživo, nicole.martincova@ucitelnazivo.cz, +420 776 159 597
Jarmila Čechová, Učitel naživo, jarmila.cechova@ucitelnazivo.cz, +420 777 872 708