Co je formativní hodnocení? Náš průvodce Alexis Katakalidis to vysvětlil v rozhovoru pro Metro

Responzivní výuka, formativní hodnocení i práce v Učiteli naživo byly tématy rozhovoru s naším průvodcem Alexisem Katakalidisem pro speciální vydání deníku Metro. Alexis, který je v současné době také učitelem angličtiny na Gymnáziu Jana Nerudy v Praze v rozhovoru přiblížil třeba to, jak ve třídě dosahuje toho, aby při výuce dostával od žáků včas zpětnou vazbu.

"Každý žák má na lavici k dispozici kelímek zelené, žluté a červené barvy. Pokud látce rozumí nebo například zvládá samostatně počítat příklady z učebnice, nechává si navrchu zelený kelímek. Chce-li žák učiteli ukázat, že výuka jde podle něj moc rychle, dá navrch žlutý kelímek. Když žák potřebuje zastavit a zeptat se na něco, dá navrch červený kelímek. Jako jiné další techniky, semafor by měl umožnit učiteli lépe rozumět, jak žáci zvládají látku. Ale nejen to. Třetí cíl responzivní výuky, který jsem zpočátku nezmínil, ale je zcela zásadní, je tento: žáci – introvertní či extrovertní – sami dostávají možnost, jak jasněji komunikovat s vyučujícím. Tento způsob výuky tedy také přenáší větší díl zodpovědnosti za vlastní učení na žáky. Žáci se učí, že když něčemu nerozumí, musí to dát najevo, musí s tím sami něco dělat," říká Alexis v rozhovoru.

Se začátkem škoního roku často zaznívaly obavy, že ve školách se budou odehrávat závod o dohnání učiva zameškaného kvůli dlouhé distatnční výuce. Alexis ale k učení přistupuje jinak. "Já nad učením nepřemýšlím tak, že bych někdy s dětmi mohl odpočívat, probrat toho méně a jindy musel dohánět. Snažím se přistupovat k výuce tak, že vždy děláme naše možné maximum. To se mi samozřejmě ne vždy daří. Ovšem chci k výuce přistupovat takto – co nejzodpovědněji se toho s dětmi vždy co nejvíce naučit. Potom je pro mě dohánění nebo jeho opak méně potřebný termín," popsal svůj přístup.

Část rozhovoru se věnovala také našemu programu Učitel naživo, v němž Alexis působí jako průvodce studentů - budoucích učitelů. "Je to program, který je náročný, klade velký důraz na to, pomoci začínajícím učitelům nacházet profesní sebevědomí a vědomě pěstuje schopnost pedagoga, jak rozvíjet jeho silné stránky a zlepšovat jeho nedostatky. Předností Učitele naživo je také to, že má možnost studentům nabídnout hodně praxe a skvělé učitele, kteří je praxí provází. Program má také propracovaný systém evaluace, který nám – vyučujícím v programu – umožňuje zjišťovat, co se nám ve výuce daří a neustále se zlepšovat. Na Učiteli naživo také oceňuji, že má klub absolventů, který dává možnost v kritickém prvním roce, kdy učitelé opustí program, scházet se s bývalými spolužáky a učiteli a nacházet v nich oporu," řekl o programu Alexis.

Celý rozhovor vyšel v magazínu Metro extra.