Budoucnost školních psychologů a dalších podpůrných pozic je v ohrožení. Poslanci stále neschválili důležitou novelu, která řeší jejich financování

31. března 2025

Od října leží ve Sněmovně novela školského zákona, která může významně zlepšit české školství. Poslanci ji však dosud neschválili, ačkoliv se čas do konce volebního období krátí. Financování školních psychologů, speciálních a sociálních pedagogů je tak od začátku roku 2026 nejisté. Organizace ve vzdělávání Učitel naživo, PAQ Research, Asociace sociálních pedagogů a SOFA apelují na zákonodárce, aby novelu schválili před koncem volebního období. Klíčové je především to, aby zásadní změny nabyly včas plánované účinnosti. 

Stovky pozic na základních školách, mezi které patří již zmínění psychologové, sociální a speciální pedagogové, byly dosud financovány z evropských zdrojů. V lednu příštího roku však evropská podpora končí a budoucí financování má řešit právě zmíněná novela. Školní psychologové jsou přitom čím dál více potřební.

„Momentálně chybí školní psychologové na zhruba 80 % českých základních škol. Na vině není jen obecný nedostatek psychologů, ale i zmíněné problematické financování a nejistota. Schválení novely je proto důležité nejen s ohledem na končící evropské dotace, ale i pro zajištění stability, která doposud školním psychologům chyběla,” říká Lenka Felcmanová, předsedkyně Society for All. 

Budoucí učitelé stále čekají na kvalitnější praxe

Ve hře je kromě vyšší podpory duševního zdraví dětí a učitelů také zkvalitnění přípravy budoucích učitelů díky systémové podpoře provázejících učitelů. Jedná se o zkušené učitele, kteří provází studenty učitelství na praxích ve školách. Jejich role je zásadní pro připravenost absolventů na realitu učitelské profese.  

Již dva roky je systém podpory provázejících učitelů pokusně ověřován MŠMT. Zapojeno je přes 1200 provázejících učitelů na 400 školách, kteří mají nárok na potřebné vzdělání a finanční příplatek. Zapojení studenti i provázející učitelé hodnotí pozitivně nejen své kompetence, ale i průběh praxí. Pokusné ověřování končí k prosinci letošního roku. Včasné schválení novely je proto klíčové pro přechod na plošný systém pro všech 3 500 provázejících učitelů.

Zacílená podpora může zabránit šikaně, snížit předčasný odchod žáků ze škol a ušetřit miliardy

Novela přináší také potřebnou indexaci škol. Díky ní by od státu získaly více financí ty školy, které poskytují vzdělání dětem ze znevýhodněného prostředí. Více prostředků pro učitele, psychology, ale i na školní pomůcky nebo financování doučování pomáhá zlepšovat jak docházku,  tak i výsledky dětí. 

Stát tím ušetří desítky miliard na nákladech spojených s předčasnými odchody žáků ze vzdělávaní. V Česku nedokončí základní školu až 3x více dětí z ohrožených regionů

Novela umožňuje podporu zacílit na žáky a školy, kteří ji skutečně potřebují. Tím výrazně zvyšuje efektivitu vynaložených prostředků. „V zahraničí je běžné, že se výše financí odvíjí i od náročnosti poskytovaného vzdělávání na škole. Novela by umožnila zacílení podpory na nejvíc potřebné žáky a školy také v Česku,” říká analytička PAQ Research Nina Fabšíková.

Podpory by se měli dočkat i sociální pedagogové

Kromě indexace škol by mohli zásadně pomoci i sociální pedagogové. Ukotvení a možnost financování této podpůrné pozice v novele doplňuje pozměňovací návrh poslance Berkiho a spol., o kterém budou poslanci hlasovat během 3. čtení. Sociální pedagogové dokáží na školách efektivně řešit šikanu nebo absence. Žákům ale pomáhají i s motivací k dalšímu studiu, přihláškami na střední školy, nebo spolupracují s rodinami žáků: „Sociální pedagogové mohou řešit nastalé situace komplexněji než vyučující, který nemá pro tuto práci potřebné zkušenosti a prostor. Podpůrná pozice sociálního pedagoga může pomoci i školám s vysokým počtem sociálně znevýhodněných žáků nebo školám, které nemají k dispozici školního psychologa,” dodává Natálie Jaššová, ředitelka ZŠ Budišov nad Budišovkou.

„Nejen pro sociální pedagogy v (především základních) školách jsou aktuální měsíce čekání opravdovou nejistotou. Projekty, které je nyní financují, končí např. již v červnu a samotné školy neví, jak to s pozicemi bude dál. Reálně hrozí, že děti, rodiny i učitelé přijdou o tuto formu podpory a pokud se již brzy nerozhodne, jak bude vypadat následné financování, může se skutečně stát, že školy "své" sociální pedagogy propustí,” apeluje Nicola Blábolilová z Asociace sociálních pedagogů.

„Volební období se blíží ke konci a čas na schválení zákonů ve 3. čtení rychle ubíhá. Novela školského zákona nesmí spadnout pod stůl. Školský terén na ni netrpělivě čeká,” říká analytička vzdělávací politiky Kateřina Konrádová z organizace Učitel naživo. A připomíná, že jde celkem o desítky legislativních změn. „Návrh míří k naplnění obou cílů vzdělávací strategie ČR do roku 2030. Novela zlepšuje přípravu učitelů, snižuje nerovnosti ve vzdělávání a posiluje wellbeing dětí. Je ale potřeba ji schválit včas,” dodává.

Zdroje dat

Kde chybí psychologové na základních školách? 

Úvazky pozic psychologů, speciálních pedagogů a potenciálně sociálních pedagogů, které by od 1.ledna hradit stát

Nedokončování základního vzdělávání

Změny škol, oborů či předčasné odchody ze SŠ

PAQ Research. Podpořme školy, které to potřebují. Vyplatí se to. Ví to i stát samotný

PAQ Research.  Pomůcky či vzdělávání učitelů mají nově platit obce. Zkomplikuje to revizi kurikula i podporu znevýhodněným školám

PAQ Research. Nerovnosti ve vzdělávání jako zdroj neefektivity

PAQ Research. V navrhovaném rozpočtu MŠMT chybí přes 50 miliard. Ukazujeme 14 oblastí, kde ušetřit a kam investovat