Alexis Katakalidis: Účinky uzavření škol stále doznívají, děti potřebují naši podporu

Důsledky distanční výuky jsou na dětech vidět i více než měsíc po začátku nového školního roku. Učitelé tak stojí před složitým úkolem, jak předat dětem potřebné znalosti a kompetence, a zároveň jim být oporou při návratu do třídního kolektivu. Lektor programu Učitel naživo a učitel na Gymnáziu Jana Nerudy v Praze Alexis Katakalidis ve vysílání ČT 24 upozornil i na to, že je potřeba pomoct jednotlivcům, kteří distanční výuku z různých důvodů zvládali hůř.

„Ve školách se nebude se jednat jen o to dohnat látku, jestli děti umí, nebo neumí násobit. To je důležitá součást, ale zároveň od mnoha kolegů učitelů slýchám, že to, o co jsme skutečně přišli, je schopnost našich žáků a studentů být spolu ve třídě, koncentrovat se, regulovat se, když se děje něco, co se mi nelíbí, projevovat emoce se spolužáky, zvládat stres,“ přiblížil Alexis Katakalidis zkušenosti učitelů.

Tématem rozhovoru byl také nedávno zveřejněný výzkum agentur PAQ Research a Kalibro, který zjišťoval, zda se po distanční výuce děti zhoršily v češtině a matematice. Výsledky odpovídají tomu, že žáci zameškali přibližně tři měsíce výuky.

„Klade to nároky na učitele, kteří se cítí pod tlakem, že něco musí dohánět. Zároveň vnímají, že žáci přicházejí do škol nenaladění, ve stresu, doznívají účinky toho uzavření škol,“ míní Katakalidis. „Náročným úkolem bude najít kompromis mezi tím, jak nabídnout vysoký rytmus výuky, hodně toho naučit v oblasti kompetencí i učiva a zároveň nabídnout podporu, kterou děti potřebují,“ dodal.

Učitelé tedy budou muset zvážit, jakou látku do svého předmětu zahrnou a co vynechají, což je postup, který doporučuje i ministerstvo školství. "Je to na úsudku pedagoga, aby vybral to důležité," podotkl Katakalidis.

Sami autoři zmíněného výzkumu upozorňují na to, že jeho limitem je nedostatečné zapojení škol, které mají hodně dětí z rodin s horším sociálně ekonomickým statusem. Podle Katakalidise takové děti mohou být ve všech třídách, a je důležité, aby se na ně učitelé zaměřili a dokázali jim pomoct, pokud to potřebují.

Celý rozhovor najdete zde.