Rozhovor: Přispívá zavedení Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství k wellbeingu studentů učitelství a učitelů?
13. února 2025
Pokud se někdo rozhodne pro profesi učitele, má dvě možnosti, jak získat odbornou učitelskou kvalifikaci: buďto vysokoškolským studiem učitelského programu (např. učitelství českého jazyka), nebo absolvováním oboru, který odpovídá vyučovanému předmětu (např. bohemistika), a následným kvalifikačním studiem – tzv. doplňujícím pedagogickým studiem (DPS). V obou případech je pak podstatnou částí pregraduální přípravy pedagogická praxe.
Donedávna se kurikula jednotlivých fakult, kde studenti realizovali své praxe, velmi lišila. Chyběl dokument, který by sjednotil očekávané dovednosti, jimiž by měli být absolventi a absolventky vybaveni. V rámci reformy pregraduální přípravy učitelů a učitelek v ČR vznikl pod vedením MŠMT ompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství.
Očekává se, že tento dokument bude mít přímý dopad na zvyšování kvality přípravy budoucích učitelů na fakultách a v organizacích poskytujících DPS, protože bude zajišťovat určitý standard, tedy výčet 18 kompetencí nutných pro výkon tohoto povolání. Zároveň by měl také výrazně přispět k wellbeingu budoucích učitelů, protože jim bude dávat jistotu v tom, jaké znalosti, dovednosti a postoje se od nich na konci studia očekávají. A v neposlední řadě by měl přispět i k wellbeingu provázejících učitelů, pod jejichž vedením studenti učitelství realizují své praxe, protože i jim bude ukazovat, na jaké oblasti se mají se studenty zaměřit.
Jak se tato očekávání naplňují? Na to jsme se zeptali dlouholeté provázející učitelky Jarmily Klaudysové (JK) a studentky učitelství Michaely Švarcové (MŠ). Jarmila Klaudysová spolupracuje s organizací Učitel naživo, která vzdělává budoucí učitele, a učí matematiku na ZŠ Vorlina ve Vlašimi. Michaela Švarcová vystudovala Vysokou školu chemicko-technologickou v Praze a učitelskou kvalifikaci si doplňuje v rámci DPS od září 2024. Ke své provázející učitelce dochází na praxi pravidelně jednou týdně.
Rozhovor vedený Jarmilou Čechovou vyšel v časopise Učitelský měsíčník a můžete si ho přečíst na webu Řízení školy: https://www.rizeniskoly.cz/casopisy/ucitelsky-mesicnik/prispiva-zavedeni-kompetencniho-ramce-absolventa-a-absolventky-ucitelstvi-k-wellbeingu-studentu-ucitelstvi-a-ucitelu.m-13783.html
