Příprava učitelů se nově zaměřuje i na jejich wellbeing a profesní sebepojetí, Kompetenční rámec má pozitivní dopad i na zkušené učitele

Praha, 10. února 2025

Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství, který poprvé v českém školství pojmenovává, jaké dovednosti má mít začínající učitel při vstupu do praxe, významně přispívá k wellbeingu budoucích i zkušených učitelů. Rámec jim dává jistotu v tom, jaké znalosti, dovednosti a postoje se od nich očekávají a co to znamená být dobrým učitelem. Zkušenosti se zaváděním Kompetenčního rámce v rámci přípravy učitelů sdíleli provázející učitelé z organizace Učitel naživo na webináři v rámci Týdne pro wellbeing. 

Jak vypadá kvalitní absolvent učitelství, začínající učitel a ten opravdu zkušený? Požadované kompetence a dovednosti pro každou úroveň popisuje Kompetenční rámec, podle kterého jsou od roku 2024 nově připravováni budoucí učitelé a učitelky. Rámec definuje celkem 18 kompetencí v šesti oblastech. 

,,V každé kompetenci jsou dílčí kroky, které mohou u studentů, ale i učitelů, kteří kompetenční rámec používají ke svému seberozvoji, podpořit wellbeing. Pro psychickou pohodu každého pedagoga je klíčové zejména sebepojetí učitele,” uvádí Jarmila Klaudysová, která vede praxe budoucích učitelů v programu Učitel naživo.

,,V programu Učitel naživo řešíme sebepojetí v roli učitele už od prvního dne a k tomuto tématu se opakovaně vracíme, což nám pomáhá zůstávat ve správném nastavení mysli a připomínat si původní motivaci. Důležité je, že Kompetenční rámec podporuje pravidelnou reflexi, díky které si uvědomuji své silné stránky, limity a potřeby. Pomáhá mi to nastavovat si realistické rozvojové cíle a udržovat rovnováhu mezi pracovním a osobním životem,” popisuje Michaela Švarcová, studentka doplňujícího pedagogického studia Učitel naživo.

Jak vyplynulo ze sdílení provázejících učitelů v rámci webináře organizace Učitel naživo, kompetenční rámec nepřispívá jen k wellbeingu studentů, ale také jejich vzdělavatelů - provázejících učitelů. Tedy zkušených učitelů, pod jejichž vedením studenti učitelství realizují své praxe. Provázejícím učitelům totiž rámec ukazuje, na jaké oblasti se mají se studenty zaměřit. 

,,Kompetenční rámec nám zároveň pomohl sjednotit jazyk mezi třemi stranami, které se na přípravě budoucích učitelů podílejí - vysokoškolskými vzdělavateli, studenty učitelství a provázejícími učiteli. Díky tomu se můžeme i se studentkou bavit nad stejnými body a tématy, které si nese s sebou do praxe z vysoké školy,” chválí si Klaudysová.

Dokument, který vznikl na MŠMT v rámci reformy přípravy učitelů, má tak přímý dopad nejen na zvyšování kvality studia učitelství, ale také na wellbeing pedagogů. Ten je klíčovou podmínkou pro to, aby se děti a žáci mohli učit naplno a s radostí.

 

Učitel naživo

Jsme nezisková organizace s týmem expertů, která usiluje o modernizaci českého vzdělávání. Vyvinuli jsme a otestovali nové programy pro učitele a ředitele škol, které výrazně zlepšují učení dětí ve školách. Naším know-how krok pro kroku obohacujeme a proměňujeme veřejný vzdělávací systém.

 

Kontakt pro média

Nicole Martincová, Učitel naživo, nicole.martincova@ucitelnazivo.cz, +420 776 159 597