Novela školského zákona pomůže ke kvalitnější přípravě učitelů a snižování nerovností ve školách, shodují se experti
Praha, 16. ledna 2025
Zajistí změny navržené v novele školského zákona lepší praktickou přípravu budoucích učitelů a zlepšení vzdělávacích šancí všech dětí ve školách bez rozdílu? Odpovědi přinesl dnešní kulatý stůl, který na půdě Poslanecké sněmovny uspořádal předseda školského výboru Matěj Ondřej Havel ve spolupráci s nevládní organizací Učitel naživo. Experti diskutovali především o novém systému podpory provázejících učitelů, institucionalizaci školních psychologů a speciálních pedagogů a cíleném financování škol skrze indexaci.
Až 3x více žáků nedokončí základní vzdělání v socioekonomicky znevýhodněných regionech České republiky. 40 % učitelů uvádí, že se po dokončení studia necítí být připraveni jít učit. Ministerstvo školství na tato alarmující čísla reaguje novelou školského zákona, která má zásadní význam v kontextu snižování nerovností ve vzdělávání a reformy přípravy učitelů.
“Snažíme se účinně pomoci tomu, aby se děti ve škole cítily komfortně a v pohodě. To není z jejich pobytu tam to hlavní, tím je jistě vzdělávání, ale společně s motivací to úspěšně podmiňuje možnost naplno využít talenty. Víme to dávno, konečně k tomu přistupujeme systémově. Se zaměstnanci školy je to zrovna tak, snažíme se čelit odchodům čerstvě nastoupivších učitelů ze škol do jiného zaměstnání. Ztrácet talentované učitele je škoda pro celou společnost,” řekl k novele předseda školského výboru Poslanecké sněmovny Matěj Ondřej Havel.
Novela (sněmovní tisk 829), schválená vládou v říjnu 2024, prošla před koncem roku 1. čtením a 5. února ji projedná školský výbor před 2. čtením.
Zlepšování praxí budoucích učitelů je klíčem ke kvalitnější výuce ve třídách
Děkan Pedagogické fakulty UK Antonín Jančařík ve svém výstupu zdůraznil přínos reformy a spolupráci s MŠMT: „Fakulty připravující učitele dlouhodobě s MŠMT spolupracují na zkvalitnění učitelské přípravy. Od roku 2021 je tato spolupráce velmi intenzivní a je označována také jako reforma učitelské přípravy. Díky reformě vidíme výrazný posun ve všech složkách přípravy budoucích učitelů, především však u praxí. Novela školského zákona je nezbytná, protože legislativně zakotví systém podpory provázejících učitelů a umožní fakultám vzdělávajícím učitele zřizovat klinické školy.”
„Provázející učitelé hrají klíčovou roli při přípravě budoucích pedagogů. Přínos systému podpory provázejících učitelů pro kvalitu praxí potvrzuje i evaluace pilotáže, která probíhá již druhým rokem, aktuálně s více než 1200 provázejícími učiteli na téměř 400 školách. Důležité je včasné schválení novely před koncem volebního období, které zajistí po roce 2025 plynulé pokračování této podpory.“ doplnila v průběhu diskuze Kateřina Konrádová, analytička vzdělávací politiky organizace Učitel naživo.
Indexace škol a zajištění školních psychologů a speciálních pedagogů přispěje k rovnějším šancím na vzdělání pro všechny děti
Účastníci kulatého stolu se shodli na potřebě změny, díky které se speciální pedagogové a školní psychologové stanou standardní součástí pedagogického sboru. A to především s ohledem na poslední průzkumy, ve kterých až 40 % dětí vykazuje známky střední až těžké deprese. Možnost indexace škol umožní ve financování škol zohlednit specifické podmínky a náročnost poskytovaného vzdělávání ve vztahu k žákům se sociálním a ekonomickým znevýhodněním.
Prezentované příspěvky a následná diskuze zdůraznily důležitost těchto změn a jejich potenciál přispět ke spravedlivějšímu a kvalitnějšímu vzdělávacímu systému a naplnění dlouhodobých cílů Strategie 2030+.
Kontakt pro média:
Nicole Martincová, Učitel naživo, nicole.martincova@ucitelnazivo.cz, +420 776 159 597
Kateřina Konrádová, Učitel naživo, katerina.konradova@ucitelnazivo.cz, +420 774 625 813