Mistrovstvím učitele je vytvářet příležitosti pro všechny žáky ve třídě

Po rodičovské dovolené se inženýrka chemie Alena vrátí na druhý stupeň základní školy, kde učila chemii a přírodopis. Práce s „puberťáky“ ji baví a chce se na ni dobře připravit. Ve výcvikovém programu Učitel naživo našla podporující komunitu učitelů a příležitost zpracovat si otázky, na které v dosavadní praxi narazila. Chce, aby její hodiny nebyly pro žáky souborem aktivit, ale cestou k jasnému cíli. Dobrý učitel podle ní umí vytvořit příležitost pro rozvoj všech žáků.

„Během doktorátu jsem přičichla k učení, vedla jsem studenty a začalo mě to strašně bavit. Rozhodla jsem se proto, že se stanu učitelkou a začala jsem učit na základní škole chemii a přírodopis,“ popsala Alena, co ji přivedlo za katedru. „Teď má ta moje cesta trochu přestávku, ale k učení se chci vrátit a chci se na to dobře připravit,“ dodala.

V programu Učitel naživo oceňuje Alena mimo jiné spolupráci s dalšími studenty, podporu a sdílení. „Během učení i během rodičovské mi vyvstalo několik témat, která bych si ještě ráda pořádně rozpracovala. V Učiteli naživo nacházím komunitu učitelů, se kterými na tom můžeme společně dělat, což mi pomáhá a posouvá mne to dál,“ vysvětlila.

Učení není sbírka aktivit, musí mít jasný směr

Program ji také vede k rozvinutí jedné z hlavních dovedností učitele – směřovat výuku k určitému cíli. „Cítím velkou zodpovědnost za to, aby to moje učení nebylo jen sbírka aktivit, ale aby to někam směřovalo, aby to bylo smysluplné pro žáky a mělo to pro ně jasný přínos. Dobrý učitel ví, kam jde a kam chce žáky posouvat,“ míní. „Vytvářet příležitosti pro pokrok všech žáků, které ve třídě má, to je mistrovství učitele.“

Díky praxím, které jsou stěžejní součástí výcviku programu Učitel naživo, Alena načerpala také zkušenosti s distanční výukou. „Je to velká výzva pro učitele i žáky. Musela jsem se hodně soustředit na to, abych hodiny nepřepálila, ubrat plyn a vést výuku přiměřeně situaci,“ shrnula, jak se s novou situací vypořádala. „Jen ta samotná technologie je obrovská změna, je to jiný způsob práce a jiný způsob učení,“ porovnala online výuku se svými dosavadními zkušenostmi.

Během výcviku si Alena vyzkoušela výuku také v 5. třídě, na své škole je zvyklá na trochu starší děti. „Škola, kam se budu vracet, na mne čeká jako na učitelku pro 6. – 9. třídu. Ty puberťáky mám ráda, pracuje se mi s nimi dobře. Líbí se mi, že společně můžeme projít kus života,“ popisuje. Těší se na to, že po návratu do třídy zase uslyší své žáky říct: „Aha“. „Mám moc ráda, když zažijí ten ‘aha moment‘, kdy jim něco dojde. Zároveň cítím, že i já tyto momenty mám, že i já se pořád učím. To je krásný pocit a chci u toho zůstat. Motivuje mě to,“ uzavřela.

Inspirujte se Aleniným příběhem