Ministerstvo školství nastartovalo změnu v podpoře ředitelů. A Učitel naživo je u toho

16. září 2025

Organizace Učitel naživo se stala součástí Koordinační platformy historicky prvního Systému podpory a vedení ředitelů škol. Do konce letošního roku by měl vzniknout Kompetenční rámec ředitele a ředitelky, který definuje, co se od ředitele školy čeká a jaké by měl mít dovednosti. Koordinační platforma vznikla na ministerstvu školství (MŠMT)       a kromě Učitele naživo je její součástí Národní pedagogický institut (NPI ČR), Česká školní inspekce (ČŠI) a dalších     12 subjektů. Platforma bude do roku 2027 pracovat na implementaci čtyř priorit, které mají potenciál ředitelům             a ředitelkám, ale i zřizovatelům a zřizovatelkám zásadně pomoci. 

Čeští ředitelé jsou považováni za pilíře českého vzdělávacího systému, velmi často však stojí osamoceně. Oproti zahraničním kolegům jsou také nadměrně přetížení administrativou, což má za následek i nízký zájem o tuto profesi – do téměř poloviny konkurzů se hlásí jen 1 uchazeč. Až dosud jim také chyběla systémová podpora. To se letos mění díky prvnímu národnímu Systému podpory a vedení ředitelů škol, který MŠMT, NPI ČR a ČŠI po roční práci pracovní skupiny slavnostně představili             30. 4. 2025. Systém  popisuje ředitele jako pedagogického lídra a přináší konkrétní opatření, která mohou situaci ředitelů                a ředitelek v Česku zásadním způsobem zlepšit od jejich výběru až po konec kariéry. Míří tak nejen k podpoře začínajících ředitelů, ale nabízí i možnosti realizace těm nejzkušenějším. 

Aby se implementace posouvala, vznikla na ministerstvu školství Koordinační platforma, jejíž součástí jsou klíčoví aktéři v oblasti vzdělávání. Nově se stala součástí i expertní nezisková organizace Učitel naživo. 

„Těší nás, že implementace Systému podpory a vedení ředitelů škol zdárně odstartovala a máme velkou radost, že můžeme být    u toho. Věříme, že se nám společným úsilím podaří nastartovat skutečnou změnu. Neexistuje příklad dobré školy bez dobrého ředitele. Čeští ředitelé a ředitelky proto potřebují prostor k tomu být pedagogickými lídry. Je tedy načase je adekvátně podpořit. Jedině tak dosáhneme skutečné změny,” říká Martin Kozel, ředitel organizace Učitel naživo. 

Koordinační platforma se bude věnovat první ze čtyř priorit, a sice vzniku Kompetenčního rámce ředitele. Ten by měl (podobně jako je tomu u Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství) popsat, jaké charakteristiky a dovednosti má kvalitní ředitel mít a co se od něj očekává. Sloužit by měl ale i pro evaluaci a posuzování kvality vedení škol – třeba pro zřizovatele.  Následně se Koordinační platforma zaměří na zbývající tři priority: rozvoj kvalifikačních studií, mentorské podpory pro ředitele        a posílení podpory a vedení ředitelů v regionech. Součástí bude i pilotáž místní školské správy, která by z ředitelů sejmula nadměrnou administrativní zátěž a zefektivnila správu škol. 

Realizátory  implementace Systému podpory se můžete stát i vy. Připojte se k memorandu a posuňme společně české školy lepším směrem. Díky podpoře ředitelů.

Více informací o Systému podpory a vedení ředitelů škol se dozvíte ve strategických materiálech MŠMT.