Matikářka z dobříšské Trnky má šanci získat cenu pro inspirativní učitele

6. března 2025

Mezi dvaatřiceti semifinalisty letošní ceny pro inspirativní pedagogy Global Teacher Prize Czech patří i učitelka z Dobříše. Eva Matějková učí matematiku na druhém soukromé základní školy Trnka. Zároveň patří mezi zakladatelky projektu tři učitelky a vzdělavatele budoucích učitelů v programu Učitel naživo. „Snažím se dětem ukazovat, že matika není strašák, ale něco, co může dávat smysl, bavit a rozvíjet myšlení,“ představuje se v nominaci Eva Matějková.

Matikářka z dobříšské Trnky má šanci získat cenu pro inspirativní učiteleDo semifinále Global Teacher Prize Czech se z více než dvou set nominovaných z různých koutů České republiky dostala i Eva Matějková, učitelka matematiky dobříšské školy Trnka. Původně stavební inženýrka přitom s dráhou za katedrou dříve nepočítala.

„Přesto jsem se k učení dostala – a nakonec mu úplně propadla,“ svěřila se v nominaci, že vše začalo domácím vzděláváním vlastních dětí. „Rychle jsem zjistila, že mě učení dětí baví, dává mi smysl a vidím v něm obrovský potenciál. Postupně jsem se ponořila do světa vzdělávání, prošla spoustou kurzů, přečetla hory knih a nakonec absolvovala program Učitel naživo, který mě definitivně přivedl do školství.“

Jejím cílem je, aby děti v rámci vzdělávání zažívaly úspěch, cítily se bezpečně, respektovaně a mohly být samy sebou. „Chci, aby si pokládaly otázky, diskutovaly, sdílely své chyby a měly radost z poznávání. Proto mi dává smysl formativní hodnocení, které není jen o známkách, ale hlavně o okamžité zpětné vazbě, která dětem pomáhá růst,“ představuje se učitelka, která se dlouhodobě zajímá o vědecké poznatky o fungování mozku a učení. „Chci, aby děti nejen věděly, co se učí, ale také jak se učit efektivně a jak si své znalosti udržet,“ říká.

Společně s Kateřinou Švermovou a Anetou Gáborovou založily projekt Tři učitelky s cílem podpořit učitele, sdílet inspiraci a přinášet do českého školství informace ze zahraničních výzkumů, které jim mohou ulehčit každodenní práci. „Skrze náš podcast, články a vzdělávací aktivity se snažíme ukazovat, že učit se dá smysluplně, s radostí a s respektem – k sobě samým, ke kolegům i k dětem,“ dodává.

Celý článek autorky Petry Špitálské si můžete přečíst na webu Příbramského Deníku.