Martin Kozel v DVTV Roadshow: Covid nám ukázal, že škola není jen o znalostech

Distanční výuka přenesla pozornost ve vzdělávání k tématům, o kterých se v době před covidem mluvilo spíše okrajově. Zaměření na wellbeing žáků a učitelů i vědomí toho, že účelem školy není je odnést si znalosti, vnímá ředitel organizace Martin Kozel jako pozitivní důsledek náročného období. Řekl to v předvolebním vysílání DVTV z olomouckého kina Metropol, jenož tématem bylo školství.

"Je dobré, že jsme začali mluvit o tom, že ta škola není jenom o tom, abychom se naučili nějaké znalosti, ale že je možná o tom, abychom se spolu naučili žít, abychom našli nějaké místo ve světě. Během posledního roku jsme si uvědomili, že je to téma, kterému má směřovat více pozornosti jak na straně učitelů, tak na straně dětí," řekl Martin Kozel.

Druhým pozitivem náročné doby bylo nastartování spolupráce mezi učiteli. "Ve chvíli, kdy chceme zlepšovat kvalitu práce učitelů, tak jedna ze základních věcí, kterou začneme dělat je, že začneme dávat ty učitele dohromady. Aby spolupracovali, plánovali spolu výuku, dokonce ji spolu realizují v tandemu, vyměňují si zkušenosti, pak to spolu reflektují. To jsou velice účinné způsoby, jak se učit nové věci," přiblížil Kozel principy, které fungují při vzdělávání pedagogů i mimo pandemii, ale v českém systému zatím nejsou běžnou praxí.

Po debatě zástupců šesti politických stran Martin Kozel podotkl, že jen málo předvolebních slibů směřovalo k podpoře učitelů a ředitelů. Ti jsou přitom ve vzdělávání klíčovými aktéry - přímo ovlivňují, co se děje ve školách a ve třídách. Podpora učitelů začíná už v jejich profesní přípravě, která by jim měla zajisitit dostatek kvalitní praxe. Po nástupu do školy pak hraje významnou roli ředitel.

"Ten rozhodující člověk, který má vliv na to, jestli učitel ve škole roste a zlepšuje se v profesi, je ředitel školy. Jak nás v tom podporuje, jaké nám dokáže vytvořit podmínky, abychom se mohli učit, zlepšovat. Být ředitel neznamená jenom spravovat domy a řešit provoz budovy, ale znamená to soutředit se na kvalitu výuky ve třídě. To je to rozhodující, co mám jako ředitel dělat a spolupracovat na tom s učiteli," popsal Kozel roli pedagogického leadra.

Celý rozhovor najdete tady.