České školství potřebuje kontinuitu, shodli se politici napříč stranami v debatě organizace Učitel naživo
Shodu napříč politickými stranami přinesla debata o povolebních prioritách pro školství „Učitel pro 21. století“, kterou 8. června uspořádala nezisková organizace Učitel naživo. Zástupci devíti politických stran diskutovali o zásadních tématech českého vzdělávacího systému - nedostatku učitelů a kvalitě jejich vzdělávání. Cílem organizátorů bylo přivést pozornost k systémovým řešením těchto problémů, která nabízí předvolební výzva odborníků Domácí úkoly 2021.
Debaty se účastnili ministr školství Robert Plaga (za ANO), Petr Gazdík (STAN), Martin Baxa (ODS), Daniel Mazur (Piráti), Pavel Klíma (TOP 09), Marek Výborný (KDU-ČSL), Kateřina Valachová (ČSSD), Pavel Jelínek (SPD) a Marta Semelová (KSČM).
Ve třech tematických blocích debata pokryla tři fáze učitelské kariéry a s nimi spojené nedostatky českého vzdělávacího systému. „Slyšeli jsme, že panuje shoda na tom, aby po volbách pokračovaly smysluplné a dlouhodobé procesy, které započaly v souvislosti se Strategií 2030+,“ shrnula výstupy debaty expertka organizace Učitel naživo Blanka Vaculík Pravdová.
„Zaznělo tu, že je nutné zvyšovat prestiž učitelské profese nejenom tím, že poroste plat učitelů, ale i tím, že budou realizovány další kroky, které k tomu pomohou. Slyšeli jsme, že potřebujeme ředitele škol, kteří budou pedagogickými lídry. Je potřeba podporovat začínající učitele a s tím spojenou roli uvádějícího učitele, která by se měla dostat do zákona. Mluvilo se o potřebě reflektované praxe, ale ta se skutečně neobejde bez připravených provázejících učitelů a bez toho, aby měli vytvořené podmínky pro tuto svoji práci. Ve školách jsou potřeba psychologové, speciální pedagogové, kteří spolupracují s učiteli,“ doplnila Pravdová výčet konkrétních opatření, která politici zmiňovali.
„Věříme, že na podzim po volbách se můžeme sejít a mluvit o tom, jak tyto přísliby budou realizovány. České školství spolupráci stran napříč politickým spektrem skutečně potřebuje,“ dodala.